در دانشگاه بیرجند برگزار شد؛

آیین افتتاحیه اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب

۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۳ کد : ۲۲۸۶۵ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۹۸۳
اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب با حضور جمعی از پژوهشگران، متخصصان، مسئولان و مدیران صنعتی روز سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ در دانشگاه بیرجند آغاز به کار کرد.
آیین افتتاحیه اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در یین افتتاحیه اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب، دکتر ابوالفضل اکبرپور، معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند، گفت: کمبود بارش‌ها، رشد جمعیت و افزایش برداشت از سفره‌های آب زیر زمینی منجر به افت شدید این منابع شده و از طرفی مصرف ذخایر آب استراتژیک تجدیدناپذیر به وضعیت نگران‌کننده‌ای رسیده است.
دکتر اکبرپور افزود: محدودیت منابع آبی کشور از نظر کمی و کیفی، استفاده نادرست از منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی، نبود مدیریت و برنامه‌ریزی اصولی و صحیح برای استفاده از مقدار آب موجود، نگرانی‌ها از خشکسالی و شدت گرفتن بحران آب به‌خصوص در مناطق خشک را افزایش داده است.
وی با اشاره به اینکه برای مقابله با خشکسالی و جلوگیری از شدت گرفتن بحران آب باید همزیستی با کم‌آبی مورد توجه قرار گیرد، گفت: امروزه باید از برنامه‌ها و راهکارهای مبتنی بر سازگاری با کم‌آبی استفاده کرد و تهدید به فرصت تبدیل شود لذا با بهره‌گیری از راهکارهای مؤثر کمبودها را جبران کرد.
دبیر دائمی اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب اظهار داشت: اولین دوره همایش ملی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب، آبان سال ۱۳۹۷ برگزار و ۱۸۵ مقاله پذیرفته شد.
وی افزود: امروز اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب با همکاری مشترک دانشگاه‌هایی از آلمان و قطر در دانشگاه بیرجند آغاز به کار کرد که تا فردا ادامه دارد.
دکتر اکبرپور گفت: آخرین مهلت ثبت‌نام برای شرکت در همایش تا ۳۰ دی امسال بود و در مجموع ۲۴۹ مقاله به دبیرخانه رسید که پس از بررسی، ۲۱۴ مقاله به صورت شفاهی و پوستر پذیرفته شد همچنین چاپ مقالات برتر در مجلات علمی و پژوهشی در برنامه است.
وی برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی را از برنامه‌های این همایش دو روزه ذکر کرد و گفت: افتتاح نمایشگاه صنعت آب با حضور تولیدکنندگان و نامداران این حوزه از برنامه‌های جانبی همایش است.
روش‌های سازگاری با خشکسالی و تغییر اقلیم برای مدیریت منابع آب، کاربرد RS و GIS در پایش خشکسالی و تغییر اقلیم، بازیافت و استفاده مجدد از فاضلاب شهری و صنعتی، روش‌های نوین در تصفیه آب‌های شور، مدیریت پایدار شورآبه‌های ناشی از نمک زدایی، مدیریت پایدار تامین آب در کشاورزی مبتنی بر افزایش راندمان آبیاری، مدل‌سازی حوزه آبریز و تغذیه آب‌های زیرزمینی، مدیریت کاهش آلودگی آب‌های سطحی و زیر زمین از محورهای این همایش است.
همچنین مدل‌سازی کمی و کیفی در محیط متخلخل، سیستم‌های انتقال و توزیع آب، کاربرد هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در مدل‌سازی سیستم‌های منابع آب، روش‌های استحصال آب در مناطق خشک و نیمه‌خشک، روش‌های جدید در پیش‌بینی سیلاب‌های سریع شهری، روش‌های جدید در مدیریت پیشروی آب شور دریا و احیای منابع آب‌های زیرزمینی، روش‌های جدید در تصفیه آب، فناوری‌های نانو و کاربرد آن در صنعت آب، فناوری‌های مرتبط با کاهش تلفات آب و انرژی، فناوری‌های مرتبط با پایش کیفیت آب‌های سطحی و زیر زمینی و تجزیه و تحلیل سیستم‌های تصمیم‌گیری از دیگر محورهاست.
اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب، 2 و 3 اسفندماه 1401 در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.
در حاشیه این همایش نمایشگاه تخصصی صنعت آب نیز در دانشگاه بیرجند گشایش یافت.

آخرین ویرایش۰۲ اسفند ۱۴۰۱