آغاز طرح ضیافت اندیشه اساتید در دانشگاه بیرجند

۰۳ تیر ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۴ کد : ۲۴۴۲۳ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۲۷۵۵
آیین افتتاحیه سیزدهمین طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه بیرجند صبح روز شنبه ۳ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور حضرت آیت الله عبادی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند و استقبال پرشور اساتید در سالن فرهنگ برگزار شد.
آغاز طرح ضیافت اندیشه اساتید در دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه بیرجند، در آیین افتتاحیه سیزدهمین طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه بیرجند، آیت الله عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه طرح ضیافت اندیشه طرح بسیار مهمی است، گفت: بر روی ضیافت اندیشه خیلی باید کار شود و محور آن همان شناسایی انسان و جداسازی بُعد انسانی از بُعد حیوانی انسان یا همان اندیشه باشد که نتیجه آن قرب به خدا و حاصل آن کرامت باشد نه معصیت.
آیت الله سید علیرضا عبادی اشاره به آیه ۳۱ سوره بقره اظهار کرد: انسان اندیشه است اما انسان بالقوه است که تحقق آن به حقیقت علم حاصل می‌شود.
وی با بیان اینکه مقام عصمت مقام جبر نیست که یعنی معصوم نتواند گناه کند بلکه می‌تواند اما گناه نمی‌کند چون بخاطر حقیقت علم است، تصریح کرد: انسان اگر در فراگیری آن حقیقت علم توفیق پیدا کند آن عین عصمت است.
وی گفت: هر جایی عصیان، گناه و قانون‌شکنی و خیانت و انحراف است آنجا نقطه کور جهل است بنابراین حقیقت علم اگر در آن شائبه جهل نباشد مساوی با عصمت است.
امام جمعه بیرجند با اشاره تفاوت‌های میان انسان و حیوان، عنوان کرد: یکی از شاخص‌ترین این تفاوت‌ها همین اندیشه انسان است و خدای بزرگ و حکیم چیزی را بیهوده نیافریده است و تمام نظام خلقت بر اساس حکمت است که یکی همین اندیشه است.
وی با بیان اینکه ذهن مسائل بسته را باز می‌کند و از یک مبدأ به مقصدی حرکت می‌کند، ادامه داد: همه تلاش‌هایی که می‌شود غالبا در مقدمه خلاصه می‌شود و به ذالمقدمه نمی‌رسد و عمر در همین خورد و خوراک تمام می‌شود اما حقیقت انسان که این نیست بلکه باید حیات و سلامتش را به خوبی حفظ کند ولی همه اینها مقدمه است برای اینکه «وَعَلَّمَ ءَادَمَ ٱلۡأَسۡمَآءَ…» یا همان علم مساوی با عصمت را تحقق بخشد.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کار این اندیشه این است که بر روی مسائل اصلی و جایگاه خودش بپردازد، گفت: در حدیثی از پیامبر اسلام،حضرت محمد(ص) آمده است: «یک ساعت تفکر، از هفتاد سال عبادت بدون تفکر ارزشمندتر است.»
آیت الله عبادی افزود: امروز دنیا گرفتار فارغ التحصیلانی است که کلی ادعا دارند و فساد آنان از فساد چنگیزخان مغول خیلی بیشتر است و مشکل ما اینجاست.
وی با بیان اینکه انبیاء الهی که آمدند برای اینکه انسان را آنچنان که هست در تفاوت‌هایی که مربوط به انسانیم هدف باشد و آنچه که مربوط به استفاده از جسم و بدن و امکانات است برای مقدمه ابزار باشد، گفت:  در هیمن مسائل روزمره که درس سج جهان جنگ بین اسلام و کفر است یک سئوال دارم که در جامعه ما عالم و عامی در منافع روزمره مادی‌اش وقتی می‌خواهد سرمایه‌گذاری که آیا دنبال کارشناس امین می‌رود؟ اگر این کار را نکند که ورشکسته است پس همه این مسئله را می‌فهمیم حالا حجت بر ما این است که در مسائل دینی، سیاسی، فرهنگی و … نیز دنبال کارشناس امین برویم که مسائل را خوب تشخیص می‌دهد.
امام جمعه بیرجند تأکید کرد: بر روی ضیافت اندیشه خیلی باید کار شود و محور آن همان شناسایی انسان و جداسازی بُعد انسانی از بُعد حیوانی انسان یا همان اندیشه باشد که نتیجه آن قرب به خدا و حاصل آن کرامت باشد نه معصیت.
وی گفت: علم انسانی، انسان را به خدا وصل می‌کند و باید نتیجه طرح ضیافت اندیشه دانشگاه این باشد که اولین تغییری که در این راه تفکر ایجاد می‌کند که بداند به کجا می‌خواهیم بروم «روزها فکر من اینست و همه شب سخنم: که چرا غافل از احوال دل خویشتنم؟ از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود؟ به کجا میروم آخر ننمایی وطنم؟»
وی با اشاره به اینکه وای بر آن جامعه‌ای که دانشمندش سرگردان باشد، افزود: شما اساتید فرزندانتان را به گونه‌ای پرورش دهید که مجدد انواع کارهای شرم‌آور به اسم دانش یا در میان دانشمندان حاصل نشود که جهل خیلی از آن بهتر است.
ایشان در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم نقش موثر شما نسبت به فرزندانتان و دانشجویان بتواند مسیر را آنچنان که هست نشان دهد.
همچنین دکتر احمد لامعی‌گیو ، رئیس دانشگاه بیرجند گفت:  یکی از رویکردهایی که دانشگاه‌های جمهوری اسلامی و دانشگاه بیرجند دنبال می‌کند در کنار علم و دانش، تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس و ترویج و اشاعه فرهنگ اسلامی می‌باشد.
دکتر لامعی به تدابیر انجام شده توسط دفتر نهاد مقام معظم رهبری در برنامه‌های فرهنگی اشاره کرد و افزود: از جمله کارهای صورت گرفته در عرصه دانشجویی، طرح توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی اجتماعی(حامیم) است. در دیگر حوزه‌های دانشگاه نیز توسط حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی طرح دانش افزایی ویژه اساتید با کمتر از ۵ سال سابقه کار در شهریور ماه جاری برگزار می‌شود. همچنین وی به برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی  توسط حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و بیان داشت: دانشگاه بیرجند در زمینه برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی بعد از دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران جایگاه سوم را دارد. ایشان در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است بنابراین رویکرد فرهنگی، یکی از اساسی‌ترین رویکردهای نظام جمهوری اسلامی است به گونه‌ای که حضرت امام خمینی (ره) می فرمایند: اصلاح یک مملکت از طریق فرهنگ مقدور هست . 
ایشان همچنین به این سخن از مقام معظم رهبری که فرموده‌اند  که "من حاضرم جانم را در راه فرهنگ فداکنم" نیز اشاره کرد و گفت: استاد پدر معنوی دانشجو و دانشگاه را خانه دوم دانشگاهیان است.
وی گفت: نگاه دانشگاه بیرجند این است که وظیفه استاد فقط به پژوهش و آموزش محصور نمی‌شود بلکه یکی از وظایف اصلی استاد، پرورش جوانانی است که در تراز دانشگاه انقلاب اسلامی باشند.
وی همچنین افزود: در این طرح که با هدف دانش افزایی، تبادل آرا و نظرات برگزار می‌شود،  ۱۲۰ عضو هیأت علمی حضور دارند.
 ایشان در پایان صحبت‌های خود به موضوع عفاف و حجاب پرداخت و گفت: یکی از مسائلی که در دانشگاه بیرجند و در سطح کلان کشور با آن مواجه ایم ،موضوع عفاف و حجاب می باشد و ما از همه اساتید متدین و دلسوز استدعا داریم در کنار سایر ادارات در اجرایی کردن قانون عفاف و حجاب در دانشگاه ما را یاری کنند.
اجرای سرود گروه صدرا در رابطه با دهه ولایت و سخنرانی دکتر علی صدرا از دیگر بخش‌های این مراسم بود.
طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه بیرجند از روز شنبه 3 تیرماه لغایت پنجشنبه 8 تیرماه برگزار می‌شود.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۴۰۲