برگزاری نشست مرکز حفظ و احیاء میراث مکتوب شرق کشور

۳۱ تیر ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۴ کد : ۲۴۷۱۶ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۶۹۰
​​​​​​​چهارمین جلسه مرکز حفظ و احیاء میراث مکتوب شرق کشور روز شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۲ در حوزه ریاست دانشگاه برگزار گردید.
برگزاری نشست مرکز حفظ و احیاء میراث مکتوب شرق کشور

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در آغاز نشست مرکز حفظ و احیاء میراث مکتوب شرق کشور، دکتر زهرا علیزاده بیرجندی ضمن عرض خیرمقدم به دکتر ولوی، عضو هیأت علی دانشگاه الزهرا(س) گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده در راستای تأسیس مرکز احیاء و حفظ میراث مکتوب شرق کشور را ارائه کرد. در ادامه جلسه دکتر ولوی به بیان محاسن این مرکز جهت آشنایی با پیشینه تاریخی این منطقه و انتقال به نسل آینده پرداخت و گفت: به این مرکز نه فقط نگاه اداری و دانشگاهی بلکه می‌بایست نگاهی ملی و تاریخی داشت. همچنین ایشان با تأکید بر اجرایی و عملیاتی شدن اهداف این مرکز، گام‌های اساسی و مهم جهت تسریع این روند را شامل ایجاد تشکیلات و تعیین مدیر مرکز جهت پیگیری امور مربوط به مرکز، ارائه طرح اساسنامه جهت تصویب در اولین جلسه هیأت امنا، پیگیری های امور مربوط به مرکز در وزارت علوم جهت حمایت و تخصیص بودجه، تأمین اعتبارات مالی و حمایت مسئولین ذیربط در دانشگاه و وزارت علوم و دیگر مراجع ذیربط، ایجاد هسته تبلیغات و اطلاع رسانی سنجیده و دقیق از طریق ارتباط با رسانه و مطبوعات ، گروه‌های مجازی و ارتباط با بزرگان خاندان‌ها برشمرد. همچنین در این جلسه، رئیس دانشگاه و معاون پژوهش، فناوری و نوآوری بر همکاری و مساعدت با این مرکز تأکید کردند.در پایان، جلسه دکتر زهرا علیزاده‌بیرجندی به عنوان مدیر مرکز پیشنهاد شد.
در حاشیه این مراسم، دکتر علی‌محمد ولوی، عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س) در مصاحبه با خبرنگار روابط عمومی گفت: خراسان جنوبی و شهرهای این استان از قدیمی‌ترین کانون‌های فکری، فرهنگی و تمدنی حوزه اطلاعاتی ایران هستند، که متأسفانه به اندازه قدمت و ارزش‌های تاریخی شناخته شده نیستند و لازم است بیشتر برروی این پیشینه ارزشمند فرهنگی، تاریخی و تمدنی کار شود.
دکتر ولوی افزود: وجود استان خراسان جنوبی در یک موقعیت خاص چهارراهی در شرایط ارتباط با کانون‌های مهم تمدنی حوزه فلات ایران مبین این موضوع است. نشانه‌های زبان شناسی، مردم شناختی و مطالعات در اساطیر و اسطوره‌ها دلالت بر این موضوع دارد که منطقه خراسان جنوبی از ارزش بالایی برخوردار است. این منطقه در دوره تاریخی صدر اسلام و پس از آن داری شخصیت‌ها و چهره‌هایی همچون قهستانی، قاینی و خوسفی و ... با تخصص‌های مختلف می‌باشد که لازم است این شخصیت‌ها شناخته و معرفی شوند.
وی با اعلام اینکه متناسب با این پیشینه فرهنگی مطالعات علمی کافی در این منطقه انجام نشده است، افزود: خوشبختانه دانشگاه بیرجند با راه‌اندازی مرکز حفظ و احیای میراث مکتوب شرق ایران وارد مطالعات علمی برروی این موضوع شده است، این مرکز می‌تواند زمینه ساز آگاهی بخشی و احیای این پیشینه کمتر شناخته شده باشد. برای شناخت بهتر این پیشینه لازم است فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه باستان‌شناسی و زبان‌شناسی و .. برداشته شود. دکتر ولوی ابراز داشت: به همت دانشگاه بیرجند بخشی از میراث مکتوب موجود در استان شامل اسناد و کتب خطی و ..  را جمع آوری نموده تا به شیوه علمی بازسازی و احیا نماید و به نحو مؤثر و مفیدی در مرکز مطمئن در دانشگاه حفظ و نگهداری کرده تا ضمن معرفی نسل‌های آینده نیز از ثمرات این مرکز استفاده نمایند. دکتر ولوی تأکید کرد: این مرکز کمک شایسته‌ای به میراث مکتوب در حال نابودی منطقه خراسان جنوبی خواهد داشت. وی با اشاره به حمایت مسئولان دانشگاه از این طرح، گفت: از مردم به عنوان صاحبان اصلی این میراث مکتوب درخواست می‌نمایم تا دانشگاه بیرجند را در راه این هدف بزرگ کمک نمایند. عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س) در پایان ابراز امیدواری کرد: مرکز حفظ و احیای میراث مکتوب شرق ایران با حمایت مردم و در اختیار گذاردن اسناد و کتب در آینده بعنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز خدمات رسانی کشور و دنیا معرفی شود.

آخرین ویرایش۰۲ مرداد ۱۴۰۲