در جلسه انعقاد قرارداد بورسیه صنعتی نخبگان اعلام شد؛

بورسیه صنعتی ۱۲۰ دانشجو در خراسان جنوبی

۰۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۶ کد : ۲۴۷۶۶ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۲۴۶۰
جلسه انعقاد قرارداد بورسیه صنعتی نخبگان با حضور رئیس دانشگاه بیرجند، معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی، مدیران و صاحبان صنایع روز یکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
بورسیه صنعتی ۱۲۰ دانشجو در خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در جلسه انعقاد قرارداد بورسیه صنعتی نخبگان، معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: ظرفیت اعطای بورسیه صنعتی برای جذب 120 دانشجوی نخبه در استان فراهم شده است.
دکتر جواد اشرفی، اظهار داشت: در طرح بورسیه صنعتی توجه ویژه‌ای به اشتغال دانشجویان شده است و در این طرح دانشجویان مهارت می‌آموزند و وقت خویش را در فضای دانشگاه و صنعت سپری می‌کنند.
وی عنوان کرد: یکی از مهمترین مسائلی که منجر به اجرای طرح بورسیه صنعتی شد این بود که دانشجویان بیشتر به صورت تئوری مباحث را فرا می‌گرفتند و آشنایی عملی لازم را نداشتند اما در جریان اجرای این طرح با درنظر گرفته شدن واحدهای تخصصی لازم، دانشجو در محیط واحد صنعتی و به صورت عملی مباحث فنی مورد نظر را فرا می‌گیرد.
معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: هدف اصلی از اجرای این طرح  شناسایی، توانمندسازی و حفظ نخبگان، پیش بینی آینده شغلی نخبگان و استعدادهای برتر و بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان در داخل استان است.
دکتر اشرفی افزود: این طرح سال گذشته بطور آزمایشی در یزد اجرا شد و با توجه به اینکه مورد استقبال قرار گرفت از امسال به‌صورت سراسری در کشور اجرا می شود که باید استان از تجربیات استان یزد استفاده کند.
وی اظهار داشت: در قالب اجرای طرح بورسیه صنعتی، 120 دانشجوی نو‌ورود نخبه از طریق کنکور سراسری در دانشگاه بیرجند، دانشگاه صنعتی بیرجند و دانشگاه بزرگمهر قاینات با مشارکت واحدهای اقتصادی استان به شکل بورسیه پذیرفته می‌شوند.
معاون استاندار افزود: قرارداد و تفاهم‌نامه‌ای بین بنیاد نخبگان، دانشگاه و واحد اقتصادی و دانشجو منعقد خواهد شد و دانشجویان ماهانه حق الزحمه‌ای از واحد اقتصادی و یارانه‌ای هم از بنیاد نخبگان دریافت خواهد کنند.
وی با اشاره به اینکه ملاک انتخاب دانشجویان نخبه، شاخص‌های در نظر گرفته در کنکور است و مصاحبه تخصصی دانشگاه و واحد اقتصادی با دانشجو است، بیان کرد: براساس هماهنگی‌های صورت گرفته همچنین دانشجویان نخبه بعد از اتمام تحصیلات در واحدهای اقتصادی استان جذب خواهند شد.
همچنین در این جلسه، رئیس دانشگاه بیرجند گفت: امیدواریم با اعطای بورسیه صنعتی به دانشگاه بیرجند زمینه بالندگی بیشتر این مجموعه‌ آموزش عالی و رونق تولید و اقتصاد را در خراسان جنوبی شاهد باشیم. 
دکتر احمد لامعی‌گیو افزود: این طرح به اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی و نخبگان کمک می‌کند و سبب تقویت پیوند صنعت و دانشگاه می‌شود.
وی عنوان کرد: یکی از اهداف بورسیه صنعتی کمک به توسعه دانش و صنعت برمدار علم است، در زمینه اجرای موفق این طرح در استان جلسات هماهنگی مختلفی برگزار شده که امیدواریم بهترین نتیجه را برای بخش صنعت و دانشجویان در پی داشته باشد.
دکتر لامعی‌گیو، بیان کرد: امسال مجموعه‌ای از صنایع و واحدهای اقتصادی استان که زیست بوم نخبه پرور مناسبی دارند برای اعطای بورسیه صنعتی اعلام آمادگی کردند تا بتوانند از ظرفیت دانشجویان برتر در مجموعه خود استفاده کنند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند هم گفت: شناسایی، هدایت و توانمندسازی، جذب و نگهداشت سرمایه انسانی مستعد و نخبه در واحدهای اقتصادی، آموزش مهارت‌های لازم با نیاز واحدهای اقتصادی به استعدادهای برتر، توانمندی‌های علمی و فنی استعدادهای برتر از طریق ارتباط مستمر آنان با واحدهای اقتصادی، استفاده از ظرفیت‌های اجتماع نخبگانی برای ارتقای فعالیت‌های واحدهای اقتصادی از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.
دکتر سیدجواد حسینی‌واشان در ادامه معرفی این طرح، افزود: دانشجویان در طرح بورسیه صنعتی بدو ورود به دانشگاه و در مرحله انتخاب رشته می‌توانند کد رشته‌های دارای بورسیه صنعتی را انتخاب کنند.
معاون دانشگاه بیرجند عنوان کرد: طرح بورسیه صنعتی سال گذشته توسط بنیاد نخبگان به صورت آزمایشی در استان یزد اجرا شد که موفق بود، از این رو امسال اجرای این طرح به صورت سراسری در دستور کار قرار گرفته است.
سرپرست بنیاد نخبگان خراسان جنوبی هم گفت: براساس همراهی‌های انجام شده از سوی دانشگاه بیرجند و دیگر ادارات و سازمانها، ظرفیت 120 دانشجو از خراسان جنوبی در طرح بورسیه به بنیاد ملی نخبگان برای اعلام به سازمان سنجش معرفی شده است.
دکتر محمدمهدی ایزدخواه افزود: سهمیه کل کشور در طرح بورسیه صنعتی هزار و 380 نفر است که از این تعداد  120 نفر سهمیه خراسان جنوبی را شامل می‌شود. این اقدام برای نگهداشت نیروی نخبه و مستعد و از طرفی هم پیشرفت و توسعه خراسان جنوبی اثرگذار است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: طرح بورسیه صنعتی به واحدهای صنعتی ابلاغ شد و تعدادی از واحدهای اقتصادی استان اعلام آمادگی کردند.
علیرضا خامه‌زر افزود: در زمینه جذب دانشجویان بورسیه صنعتی، قرارداد چهارجانبه بین دانشگاه بیرجند، بنیاد نخبگان، اتاق بازرگانی و واحدهای اقتصادی منعقد خواهد شد.
وی بیان کرد: در صورت رضایت دانشجو و صاحب واحد تولیدی زمینه جذب دانشجو در واحد اقتصادی فراهم خواهد شد.

آخرین ویرایش۰۹ مرداد ۱۴۰۲