همزمان با دهه سرآمدی آموزش و بزرگداشت مقام استاد؛

آیین تجلیل از اساتید سرآمد آموزش دانشگاه بیرجند برگزار شد

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۱ کد : ۲۳۸۱۷ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۴۹۲۱
مراسم گرامیداشت دهه سرآمدی آموزش و بزرگداشت مقام استاد و تقدیر و تجلیل از برگزیدگان حوزه آموزش دانشگاه بیرجند شامگاه یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ با حضور استاندار خراسان جنوبی، رئیس دانشگاه بیرجند و اساتید دانشگاه در تالار ولایت برگزار شد.
آیین تجلیل از اساتید سرآمد آموزش دانشگاه بیرجند برگزار شد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در مراسم گرامیداشت دهه سرآمدی آموزش و بزرگداشت مقام استاد و تقدیر و تجلیل از برگزیدگان حوزه آموزش دانشگاه بیرجند، دکتر جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی، گفت: تقویت هویت ملی و میهن‌پرستی موضوع مهمی در حیطه آموزش است که باید از سوی اساتید و معلمان مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: ایران اسلامی دارای ملتی با آرمان والا و بزرگ است که رسیدن به قله‌های بلند را دنبال می‌کند.
استاندار خراسان جنوبی از معلمان به عنوان معماران آینده‌ساز کشور یاد کرد و گفت: جوانان و آینده‌سازان ایران باید متفکر و میهن‌پرست تربیت شوند.
دکتر قناعت با اشاره به اهمیت نقش استاد و معلم در تربیت نیروی انسانی کشور افزود: نقش و جایگاه معلم طبق روایات اسلامی و عقلی بسیار رفیع است، دانشجو و دانش‌آموز سبک زندگی خود را از استاد و معلم می‌آموزد لذا اساتید تلاش کنند سبک زندگی ایرانی - اسلامی را ترویج و آموزش دهند.
وی تصریح کرد: معلم مبنای تحول و پیشرفت در کشور است، چنانچه قرار باشد تحولی در کشور صورت گیرد ابتدا باید سرمایه انسانی متحول شود و سپس جامعه متحول خواهد شد.
دکتر قناعت با اشاره به سه وظیفه اصلی معلمان و اساتید گفت: یاد دادن دانش به معنای واقعی کلمه، تفکر و تقویت هویت ملی، وطن‌پرستی و عشق به میهن از وظایف معلمان و اساتید است و سخت‌گیری آنان در موضوعات یادگیری علم و دانش موجب تربیت انسان‌های متفکر، خلاق و کارآمدتر برای پیشرفت کشور می‌شود.
وی افزود: همه ما ایرانی‌ها باید نسبت به زبان و ملیت خودمان حساس باشیم، همانطور که نسل دفاع مقدس اجازه نداد یک وجب از خاک ایران به دست دشمن بیفتد.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به رویکردهای جدید دشمنان علیه انقلاب اسلامی گفت: امروز دشمن فهمیده که تجزیه ایران غیرممکن است زیرا در رأس حاکمیت این کشور اسلامی یک عالم فرزانه و حکیم و شجاع قرار دارد که همیشه نقشه‌های دشمن را نقش بر آب می‌کند.
وی ادامه داد: با توجه به قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان، کشور ما جزو چهار قدرت اول دنیا است که دشمن هم به این موضوع اعتراف دارد به طوری که امروز ناوهای ارتش ایران تا حیاط خلوت آمریکا هم رفته است و این اقتدار جمهوری اسلامی ایران را می‌رساند.
همچنین در این مراسم، دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند با تبریک و تهنیت دهه‌ی سرآمدی آموزش به حدیثی از پیامبر بزرگوار اسلام (ص) که می فرمایند: انَّ فَضلَ العالِمِ عَلى العابِدِ کفَضلِ الشَّمسِ عَلى الکَواکِبِ.فرشتگان و همه ملائک آسمان ها و زمین و حتی تمامی جنبندگان بر معلم و استاد تبریک و تهنیت عرض می کنند.
وی در ادامه به دیدگاه و نگاه نخبگان معاصر در کشورهای مختلف اشاره کرد. یکی از شعرای بزرگ عرب احمد شاقی معروف به امیر شعرا، قصیده‌ای زیبا در مدح و ثنای علم و اندیشمندان و عالمان دارد که جایگاه معلم را دقیقا در کنار رسول الله(ص) قرار داده است.
دکتر لامعی تصریح کرد: رسالت اساتید دانشگاه فقط به تولید علم و دانش محدود نمی‌شود بلکه در کنار آن به جنبه تهذیب، تقویت و پرورش عقول و اخلاق نیز باید اهتمام و عنایت داشته باشند.
همچنین دکتر سیدجواد حسینی‌واشان، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی شغل تصریح کرد: تعلیم و تربیت، شغلی بسیار والا و مهم می باشد. وی به سخن حضرت امام خمینی(ره) اشاره کرد که: معلم اول، خدای تبارک و تعالی است که به وسیله انبیاء و ائمه مردم را از ظلمات به سوی نور هدایت می‌کند. انبیاء و اوصیاء معلمان بعدی برای هدایت بشریت می‌باشند.
ایشان در ادامه به این موضوع اشاره کرد که یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های سال گذشته در حوزه آموزش، کسب مقام‌های ملی، انتخاب دانشجوی نمونه کشوری وکسب رتبه دوم و سوم در المپیاد روانشناسی کشوری می‌باشد که آن نیز حاصل تلاش‌های اساتید ارجمند و تمامی فعالین عرصه دانشگاه می‌باشد.
وی همچنین به دو خبر خوب یعنی اعطای پایه‌های تشویقی و اجرایی سازی پژوهانه آموزشی برای اولین بار در دانشگاه بیرجند اشاره کرد.
وی در رابطه با برنامه‌های مهمی که درسال آتی در حوزه آموزشی خواهند داشت به ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای و تأسیس دانشکده‌ای با عنوان فناوری‌های نوین اشاره کرد.
دکتر حسینی در بحث ارتباط با صنعت به این موضوع پرداخت که اخیراٌ آیین نامه‌هایی مرتبط با صنعت و جذب دانشجوی استاد محور، براساس فعالیت های مرتبط با صنعت و جامعه مصوب شده است.
وی افزود: یکی دیگر از موارد مورد توجه در حوزه آموزشی، افزایش دانشجویان بین الملل دانشگاه می‌باشد. با برنامه ریزی و اقدامات انجام شده دانشگاه بیرجند جزء ۵ دانشگاه اول کشور در جذب دانشجویان بین الملل است.
در ادامه این مراسم با حضور استاندار خراسان جنوبی و رئیس دانشگاه بیرجند، دکتر محمد بهنام‌فر و دکتر محمد اسکندری‌ثانی از دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر هادی پورشافعی از دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دکتر سیدعلیرضا ذوالفقاری و دکتر علی بهنام فر از دانشکده مهندسی، دکتر حمید سعادت‌فر از دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دکتر ابراهیم غلامی از دانشکده علوم، دکتر هادی علیزاده نوقابی از دانشکده ریاضی، دکتر سیداحسان غیاثی و دکتر مسلم رستم‌پور از دانشکده کشاورزی و دکتر آرزو پایدارفرد از دانشکده هنر به عنوان اساتید سرآمد آموزشی معرفی و تجلیل شدند. همچنین از دکتر عباس فرجاد پزشک، عضو هیأت علمی گروه علوم ورزشی دانشکده علوم ورزشی و دکتر سیدمجتبی موسوی‌نژاد، عضو هیأت علمی گروه عمران دانشکده فنی فردوس  به عنوان استاد برگزیده دانشگاه تقدیر به عمل آمد. دکتر محمدمهدی دیانی، عضو هیأت علمی گروه معارف دانشکده ادبیات و علوم انسانی نیز به عنوان استاد برگزیده گروه معارف معرفی و تقدیر شد.
سودابه حسینی از دانشکده هنر، دکتر خیرالنساء رمضان‌زاده از دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی و محمد وزیری از دانشکده فنی فردوس مدرسین مدعو برگزیده بودند.
در این مراسم از ملیکا مودی، کارشناس آموزشی دانشکده علوم ورزشی به عنوان کارشناس آموزشی برگزیده دانشگاه تجلیل شد.
بخش دیگر این مراسم، تجلیل از اعضای هیأت علمی بازنشسته دانشگاه در سال 1401 بود که در این بخش از دکتر سیدمحمد حسینی، دکتر سعید دقیقی، دکتر مهدی پناهی، دکتر عبدالرحیم حقدادی و مهندس زهرا احمدی بروغنی بابت 30 سال تلاش در عرصه علم و دانش قدردانی به عمل آمد.
پایان بخش مراسم ، معرفی اعضای هیأت علمی ارتقا یافته در سال گذشته بود که براین اساس از ارتقاء مرتبه علمی دکتر سیدمحمد رضوی و دکتر ناصر مهرشاد و دکتر سیدمحمدحسین سیدکاشی از دانشیاری به استادی، دکتر ابوالفضل بیجاری، دکتر حسین الیاسی، دکتر مهدی خیاط و دکتر سارا جمهوری از استادیاری به دانشیاری و دکتر مهناز کدخدا و دکتر امیرحسن اسعدیان از مربی به استادیاری قدردانی به عمل آمد.
۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری دهه سرآمدی آموزش نام دارد و شعار این دهه "سرآمدی آموزشی، نیازمحوری، دانشگاه تمدن‌آفرین" است.

آخرین ویرایش۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲