نشست مسئولان اجرایی دانشگاه با مشاوران و مدیران مدارس و رسانه‌های استان

۳۰ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۱:۵۸ کد : ۲۸۵۳۵ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۴۲۸
نشـست مسئولان اجرایی دانشگاه با مشاوران و مدیران مدارس و رسانه‌های اسـتان به منظور معرفی دانشگاه بیرجند و امکانات و ظرفیت‌های جذب دانشجویان روز دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳برگزار شد.
نشست مسئولان اجرایی دانشگاه با مشاوران و مدیران مدارس و رسانه‌های استان

به گزارش وابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در این نشست، دکتر حسینی واشان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند گفت: دانشگاه بیرجند بیش از ۳۵۰ عضو هیأت علمی و حدود ۱۲ هزار دانشجوی فعال دارد که با بیش از ۵۰ گروه آموزشی در شرق کشور به عنوان دانشگاه جامع در حال فعالیت است . 
دکتر حسینی واشان افزود :در یک سال اخیر در پی تلاش‌های انجام شده موفق به دریافت مجوز پذیرش دانشجوی کارشناسی در رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی شدیم  و امسال نیز مجوز کارشناسی چهار رشته علوم اقتصادی، زبان و ادبیات عرب، مهندسی معماری و بیم سنجی دریافت شد.
دکتر حسینی ادامه داد: در مقاطع تحصیلات تکمیلی تکمیلی نیز بیش از ۱۴ رشته و گرایش را خواهیم داشت، رشته کارشناسی ارشد مترجمی زبان عربی و رشته‌های مقطع دکترا شامل علوم زمین گرایش پترولوژی، مهندسی عمران گرایش سازه، علوم و مهندسی باغبانی گرایش فیزیولوژی تولید و پس از برداشت گیاهان باغبانی و رشته علوم و مهندسی آب گرایش آبیاری و زهکشی از ابتدای مهر دانشجو می‌پذیرد.
ایشان به مقطع دکتری نیز اشاره کرد و گفت: در مقطع دکترا ۷ رشته گرایش مجوز آن اخذ شد از جمله زمین‌شناسی پترولوژی، مهندسی باغبانی فیزیولوژی پس از برداشت، مهندسی عمران سازه ،مهندسی عمران منابع آب و گیاه پزشکی بیماری شناسی گیاهی . 
 ۵۲ رشته مقطع دکتری و 197 رشته کارشناسی ارشد در دانشگاه فعال است

معاون آموزشی اظهار کرد: هم در بخش توسعه رشته‌ها و هم بخش جذب هیأت علمی اقداماتی صورت گرفته است و بیش از ۲۰ نفر عضو هیئت علمی جذب شده‌اند که بیشتر در حوزه علوم انسانی بوده اند.
حسینی واشان بیان کرد: با وجود اینکه تعداد دانشجویان کشور حدود ۴۰ درصد کاهش داشته اما این کاهش در دانشگاه بیرجند نامحسوس است به طوری که در سال گذشته حتی افزایش داشته است . 
دکتر حسینی تاکید کرد :به همت همکاران دانشگاهی ۴ تا ۵ مجله علمی مجوز کسب کردند و الان گرید معتبر وزارت علوم را دریافت نموده‌اند . 
ایشان همچنین در خصوص کارگاه‌ها و تجهیزات گفت: با پیگیری‌های انجام شده حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار از محل حمایت‌های مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت جهت تهیه تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی دانشگاه اخذ گردید . 
حسینی واشان گفت: یکی از مواردی که در خصوص رشته‌های جدید و در جهت اصلاح سرفصل‌ها بوده این است که واحد دروس مهارتی به ۱۵ واحد در رشته‌های مهندسی، کشاورزی و علوم پایه و تا ۷ واحد در رشته‌های نظری و علوم انسانی افزایش پیدا کرده است تا توان اشتغال پذیری دانشجویان افزایش یابد .
دکتر حمیدی سرپرست امور گروه استعدادهای درخشان دانشگاه بیرجند به معرفی باشگاه دانش‌آموزی دانشگاه بیرجند پرداخت.
همچنین دکتر حمیدی، رئیس گروه امور هدایت استعدادهای درخشان افزود :ما دارای دو دپارتمان هستیم که یکی دپارتمان مشاوره در حوزه تحصیلی است و دیگری دپارتمان مهارت آموزی و در دپارتمان مهارت آموزی تلاش کردیم زیست بوم نوآوری، فناوری و کارآفرینی را معرفی نماییم و دانش آموزان بدانند ورود به دانشگاه صرفاً گذراندن واحدهای درسی نیست بلکه می‌توانند در کنار آن مهارت‌هایی را نیز بیاموزد و فعالیت ورود به بازار کار را تجربه نمایند . 
دکتر سمیه حمیدی بیان داشت: ما به معرفی افتخار آفرینان دانشگاه بیرجند به صورت تفکیک شده پرداختیم تا زمینه آشنایی بیشتر دانش آموزان با آنان را فراهم کنیم . 
دکتر حمیدی گفت: ما امسال تصویب دو طرح دکتر گنجی و طرح شهید رئیسی را داشته‌ایم که طرح دکتر گنجی شیوه نامه جذب، هدایت و توانمندسازی استعدادهای برتر دانش‌آموزان پذیرفته شده در دانشگاه بیرجند است و این طرح تلاش می‌کند تسهیلاتی را به دانش آموزانی که دانشگاه بیرجند را انتخاب نموده‌اند بدهد .
ایشان ادامه داد : طرح شهید رئیسی آیین نامه جذب، هدایت و توانمندسازی استعدادهای برتر دانش‌آموزی مناطق محروم مرزی استان خراسان جنوبی است ، و هر دوی این طرح‌ها در صفحه باشگاه دانش‌آموزی دانشگاه بیرجند قرار داده شده است . 
در ادامه نظرات و پیشنهادت حضار ارائه شد.

آخرین ویرایش۳۰ مرداد ۱۴۰۳