با همکاری دانشگاه بیرجند و مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی انجام شد

برگزاری هفتمین کنگره بین المللی اربعین به میزبانی دانشگاه بیرجند

۱۷ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۸ کد : ۱۰۱۰۷ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۴۵۲۰
هفتمین کنگره‌‌های بین المللی اربعینی «عهد مع الحسین (ع)» و «لقاء الحسین (ع)»؛ از خودسازی تا تمدن‌سازی با محوریت نقش افراط‌گرایی و عدم شکل‌گیری امت روز چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ در سالن شکوه شرق حوزه ریاست دانشگاه بیرجند برگزار شد.
برگزاری هفتمین کنگره بین المللی اربعین به میزبانی دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند به نقل از مدیریت فرهنگی دانشگاه،  دانشگاه بیرجند میزبان نشست‌های تخصصی هفتمین کنگره‌‌های بین المللی اربعینی «عهد مع الحسین (ع)» و «لقاء الحسین (ع)»، بود این نشست به صورت زنده و مستقیم از شبکه‌های تلویزیونی اینترنتی پخش شد و صدها بیننده و علاقه‌مند مباحث علمی اربعین به صورت مجازی در این نشست حضور داشتند.
دکتر علی اکبر محمدی، مدیر فرهنگی دانشگاه و دبیر این نشست تخصصی ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران و مخاطبان برنامه و نیز تشکّر از همه برگزارکنندگان کنگره و همچنین تشکّر از ریاست دانشگاه بیرجند که از آغاز طرح برنامه تا اجرای آن بی‌دریغ همکاری صمیمانه‌ای داشته‌اند گفت: بی‌تردید اگر همراهی همکاران ارجمند مؤسّسه‌ اصحاب آل حسین علیه‌السّلام  و دبیر علمی و اجرایی هفتمین کنگره‌های علمی اربعین نبود، برگزاری این سلسله نشست‌ها به آسانی فراهم نبود. وی ضمن سپاسگزاری صمیمانه از معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند و مدیریت امور مساجد استان خراسان جنوبی، آقای نوری و رجبی که شبانه‌روز پیگیر تحقق این نشست بودند گفت: خدمت به انسجام و وحدت جامعه اسلامی افتخار بزرگی است که الحمدلله زیر پرچم امام حسین علیه‌السّلام و به‌ویژه در اربعین خود را نشان می‌دهد.
در ادامه، حجت الاسلام نوری مدیر امور مساجد استان ضمن ابراز سپاس و تشکر از ریاست دانشگاه و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به تبیین موضوع امت‌سازی پرداخت.
اولین سخنران این نشست تخصصی دکتر علی زنگوئی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بود که درباره جریان‌شناسی ایمان در تمدن اسلامی صحبت کرد. وی یکی از عوامل مهم اختلاف میان مسلمانان را فهم و شناخت نادرست فرقه‌های اسلامی از ایمان دانست. ایمان فردی و ایمان اجتماعی همواره دچار کج‌فهمی شده است. وی با اشاره به روایت « قولوا لا اله الا الله تفلحوا» گفت: اگر فردی شهادتین را بر زبان راند مسلمان است و دفاع از او وظیفه همه جامعه اسلامی است و ما حق نداریم به همه افکار و اندیشه‌های او ورود کرده و ایمان او را بسنجیم. جریان‌های اسلامی در طول تاریخ به جای آنکه به این رمز انسجام و توحید توجه کنند به آتش این اختلاف‌ها دامن زده‌اند و فرصت‌های طلایی تمدن‌سازی را به تمدن‌سوزی تبدیل کرده‌اند. امروزه با برگزاری مراسم پرشکوه اربعین فرصتی مناسبی پدید آمده است تا امت اسلام، با الگو قرار دادن پیامبراسلام و حضرت ابا عبدالله الحسین علیه‌السّلام  باری دیگر به فکر ایجاد تمدن نوظهور اسلامی باشند.
در ادامه دکتر مجتبی ذاکریان، دبیر جبهه مردمی قرارگاه خاتم به موضوع ضرورت ورود مجامع علمی در پدیده‌های اجتماعی با تأکید بر اربعین صحبت کرد. دکتر محمد حسن الهی زاده عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه بیرجند دیگر سخنران این نشست بود که به تشریح موانع وحدت اسلامی از منظر تاریخ اسلام پرداخت. ایشان به دوران 25 ساله خانه‌نشینی امام علی علیه‌السّلام  اشاره کرد و گفت: امام علیه‌السّلام نماد همکاری در وحدت جامعه اسلامی بودند که متأسفانه به محض ورود امام علیه‌السّلام  به خلافت، دیگران نگذاشتند مردم طعم این وحدت را بچشند.
دکتر ابوالفضل خوش‌منش عضو هیأت علمی دانشگاه تهران از طریق ویدئو کنفرانس دیگر سخنران این نشست بود که از منظر قرآن به مقوله قربانی و شهادت پرداخت و اربعین را میثاقی نو و یادکردی از یک نیاز متعالی دانست که همه بشریت را به خود معطوف داشته است.
دکتر فاخری دیگر مهمان این نشست بود که از طریق ویدئو کنفرانس به علاقه اهل سنت در طول تاریخ به حضرت ابا عبدالله الحسین علیه‌السّلام  اشاره کرد. وی ضمن برشمردن منابع تاریخی متعدد اهل سنت درباره امام حسین علیه‌السّلام  افزود: وظیفه همه ما دانشگاهیان و حوزویان است که این علاقه تاریخی اهل سنت را از رهگذر متون تاریخی بیشتر نشان داده تا در سال‌های آینده شاهد حضور چشمگیر آنها در گرامیداشت اربعین حسینی باشیم و وحدت جامعه اسلامی را بیشتر تحقق بخشیم.
حجت الاسلام والمسلمین معینی استاد حوزه‌های علمیه خراسان جنوبی دیگر سخنران این نشست بودند.
دکتر علی اکبر محمدی مدیر فرهنگی دانشگاه در توضیح این کنگره گفت: هفتمین کنگره‌های علمی اربعین در دانشگاه‌هایی از ایران و عراق در حال برگزاری است. موضوع اصلی این کنگره‌ها با عنوان اربعین و امت‌سازی؛ از خودسازی تا تمدن سازی است که شامل سه محور اصلی است: اول رفتارهای افراط‌گرایانه و تفرقه آفرین در فِرَق اسلامی (اعم از شیعه و سنی) در زمان حاضر بود که ما در دانشگاه بیرجند سعی کردیم برگزاری این محور را بر عهده بگیریم چرا که مهم‌ترین نیاز روز جامعه اسلام است. محور دوم: کشورهای محور مقاومت و نحوه مقابله با استکبار جهانی است و محور سوم: اربعین و هم‌اندیشی مسائل امت اسلامی در عصر حاضر (با نگرش تقویت امت آخرالزمانی) است که دانشگاه تهران، فردوسی مشهد، یزد، اصفهان، عتبه مقدسه حسینی در کربلا، عتبه مقدسه علویه در نجف اشرف، مجمع جهانی اهل بیت، دانشگاه اسلامی نجف، دانشگاه امام صادق علیه‌السّلام  جامعه المصطفی قم هر کدام یکی از این محورها را برگزار کردند و به امید خدا روز جمعه اختتامیه آن در کربلا برگزار خواهد شد.

آخرین ویرایش۱۰ آبان ۱۴۰۰