رئیس دانشگاه بیرجندگفت:

آغاز طرح ملی ساماندهی آموزش عالی

۱۰ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۸ کد : ۱۰۷۵۲ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۴۷۸۱
رئیس دانشگاه بیرجند گفت: ساماندهی آموزش عالی یک طرح ملی است و این طرح در برنامه‌های دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی گنجانده شده است.
آغاز طرح ملی ساماندهی آموزش عالی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، براساس حکمی از سوی دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند به سمت رئیس دانشگاه معین استان و نماینـده وزارت علوم، تحقیقـات و فنـاوری در اسـتان خراسان جنوبی منصوب شد.
رئیس دانشگاه بیرجند در گفتگو با خبرنگار روزنامه آوای خراسان جنوبی گفت: ساماندهی آموزش عالی یک طرح ملی است و این طرح در برنامه‌های دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی گنجانده شده است.
دکتر خامسان با اشاره به اینکه در این راستا تصمیم گرفته شده در مرحله اول ساماندهی، با نگاهی محلی‌تر و استانی به پیش برویم، می‌افزاید: از این ظرفیت مدیریت آموزش عالی استانی می‌توانیم  برای تمرکززدایی از وزارت علوم نیز استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه در این طرح، رئیس دانشگاه معین هر استان، علاوه بر ریاست دانشگاه خود در رتبه برتری قرار گرفته و ریاست آموزش عالی استان را نیز برعهده خواهد داشت، ادامه داد: البته این مسئولیت، حساسیت و مشغله فراوانی دارد و سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هم باید این مرکزیت را به عنوان نماینده وزارت علوم در منطقه تلقی کنند.

توانمند سازی دانشگاه براساس نیازهای منطقه
رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه در این طرح، مأموریت‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هر استان بر اساس استعدادها و ظرفیت‌های استان و منطقه خودشان تنظیم می‌شود، ادامه داد هدف این است که مراکز پژوهشی هر استان به مراکزی توانمند در منطقه خودشان تبدیل شوند. 
وی یادآور شد: با انجام فعالیت‌های عظیم پژوهشی درخصوص ظرفیت‌های منطقه، شاهد ارتقاء و افزایش کیفیت در این مراکز باشیم. وی با اشاره به اینکه ما باید از این تفکر و روش سنتی خارج شویم که همه مراکز دانشگاهی باید روزی به دانشگاهی جامع تبدیل شوند، تأکید کرد: آنچه که قرار است در این طرح انجام شود، برای بهبود و ارتقای کیفیت آموزش عالی کشور در آینده است و در این خصوص می‌توان بر اساس پیشرفت‌های آموزش عالی کشورهای موفق در این زمینه، مدلی بر اساس یافته‌های داخلی کشور طراحی و اجرا کرد. وی خاطر نشان کرد: آموزش عالی در هر استان و زیر نظر دانشگاه معین استان به معنی تعطیلی دانشگاهها نیست بلکه قصد دارد از  گسترش بی رویه دانشگاه در مناطق بدون دانشجو جلوگیری کند.
دکتر خامسان با اشاره به اینکه در این طرح دانشگاهی تعطیل نمی‌شود و ردیف بودجه از بین نمی‌رود، افزود: قرار است کمک کنیم آموزش عالی تخصصی شود و با مدیریت استانی طرح‌های پژوهشی دانشگاه تقویت شود.

آخرین ویرایش۱۱ آذر ۱۳۹۹