نشست امنیت غذایی و جایگاه صنعت دام و طیور خراسان جنوبی در دانشگاه بیرجند برگزار شد

۲۰ آذر ۱۳۹۷ | ۱۱:۵۵ کد : ۱۰۹۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۴۲۴۳

به مناسبت هفته پژوهش نشست" امنیت غذایی و جایگاه صنعت دام وطیور و تحلیل وضعیت صنعت دام و طیور استان" در دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، دکتر نظر افضلی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و  نماینده مجلس در انجمن زیستی کشور با اشاره به تعدادی از شاخصه های امنیت غذایی از قبیل فراهم بودن غذا، توزیع عادلانه غذا و پایدار بودن غذا گفت: براساس آمارهای سازمان های جهانی درحدود ۸۱۹ میلیون گرسنه در سطح دنیا داریم که از هر ۹نفر ۱ نفر گرسنه در جهان وجود دارد. همچنین در حدود ۳.۵ میلیارد نفر در جهان دچار سوء تغذیه هستند.

نماینده مردم نهیندان و سربیشه با اشاره به مشکلات اقتصادی عنوان کرد؛ در حال حاضر متاسفانه شکاف طبقاتی در جامعه در حال گسترش بوده و فاصله دهک های مردم از هم زیاد شده است.

دکتر افضلی درباره راهکارهای بهبود امنیت غذایی در منطقه خراسان جنوبی بحث احیا و مرمت قنوات را دارای اهمیت خاصی دانست و اظهار کرد: این موضوع می تواند نقش موثری در بهبود امنیت غذایی استان داشته باشد که درمجلس شورای اسلامی مجدانه پیگیر این موضوع هستیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: از جمله استراتژی های امنیت غذایی در استان می توان به تأمین آب استان از طریق دریای عمان، آبیاری نوین و توجه ویژه به تغذیه دام و طیور اشاره کرد که  بهبود آن سبب توسعه استان و پیشرفت سبد خانوار می گردد.

وی افزود: در راستای ارتقای سطح امنیت غذایی در استان، خدمات ارزنده ای توسط دولت محترم و بویژه کمیته امداد امام خمینی (ره) ارائه شده است که در مناطق مرزی تا حدودی موثر بوده و امیدواریم با تداوم این اقدامات، وضعیت معیشتی مردم بهبود یابد.
دکتر اصغر زاده مدیر کل دامپزشکی اظهار کرد: مهمترین اصل دامپزشکی، تولید محصول سالم در استان است و خط قرمز تولیدات استان، حفظ سلامتی است.

دکتر ناصری معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی نیز ضمن تشریح اقدامات انجام شده در زمینه محصولات لبنی، گوشت و تخم مرغ، از اعطای مجوز به سه کارخانه لبنی در استان جهت بسته بندی شیر شتر خبر داد و افزود: بخشی از مشکلات این صنعت حل شده است و در صورتی که تولید کننده ای به حجم کافی شیر و محصولات لبنی شتر داشته باشد که ارزش اقتصادی سرمایه گذاری کلان جهت خرید تجهیزات مورد نیاز را دارا باشد در صورت تامین کردن امکانات لازم بهداشتی، مجوزهای لازم به آن مجموعه اعطا خواهد شد.

دکتر محمد علی بهدانی استاد دانشکده کشاورزی با اشاره به نکته ای از صحیفه نور حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه کشاورزی محور استقلال کشور است گفت:  هر وقت مسئولین کشور، این نکته ارزشمند را درک نمودند و سرلوحه برنامه ریزی قرار دادند کشور پیشرفت خواهد نمود البته اهمیت این سخن در این شرایط سیاسی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران بهتر قابل درک است. وی سوالی مبنی بر جایگاه علوفه تراریخته در تغذیه دام و طیور و اثرات احتمالی آن را بر انسان مطرح کرد که پاسخ های مختلفی ارائه شد از جمله اینکه در اروپا، واردات و استفاده از محصولات تراریخته ممنوع است ولی در کشور ما بدلیل عدم اثبات اثرات احتمالی، این محصولات محدودیتی ندارد اگرچه تمام تولید کنندگان و عرضه کنندگان می بایست روی بسته محصولات تراریخته، کلمه تراریخته را قید نمایند و مصرف کنندگان می توانند در مورد استفاده و یا عدم استفاده تصمیم بگیرید.

دکتر سید احسان غیاثی ضمن جمع بندی نشت تأکید کرد با بحث امنیت غذایی در منطقه خراسان جنوبی بدلیل مرزنشینی از اهمیت بالایی برخوردار است و درصورت عدم توجه می تواند عوارض جبران ناپذیری بدنبال داشته باشد.

آخرین ویرایش۲۰ آذر ۱۳۹۷