به مناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست، از سوی شورای راهبری مدیریت سبز دانشگاه  برگزار شد؛

وبینار خلق ثروت از زباله در ایران(دلایل و ناکامی‌ها)

۲۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۵:۰۴ کد : ۱۳۳۲۲ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۶۷۵
وبینار "خلق ثروت از زباله در محیط زیست ایران (دلایل و ناکامی‌ها) به مناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست، از سوی شورای راهبری مدیریت سبز دانشگاه بیرجند برگزار شد.
وبینار خلق ثروت از زباله در ایران(دلایل و ناکامی‌ها)

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، این وبینار  روز پنجشنبه 20 خرداد با موضوع "خلق ثروت از زباله در محیط زیست ایران (زمینه و دلایل ناکامی)" برگزار شد.
در این وبینار دکتر محمد حجی‌پور، عضو هیأت علمی گروه آموزشی جغرافیا دانشگاه بیرجند به تبیین وضعیت اقتصادی کشور و ضرورت دسترسی به منابع جدید سرمایه‌ای برای توسعه پرداخت. سپس با بررسی روند تولید زباله و پسماند در جهان و ایران، تجارب موفق کشورهای منتخب در زمینه بهره برداری اقتصادی از زباله به عنوان یک منبع تأمین ثروت و همچنین تبیین مفهوم تجارت پسماند پرداخته شد. در ادامه، تحلیلی از رویکرد سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه کشور در خصوص پسماندها و بازیافت آن ارائه گردید.
وی به دلایل و شواهد و عدم موفقیت قابل ذکر در راه بازیافت پسماندها و بی نتیجه ماندن خلق ثروت از زباله ها در ایران را نام برد. بنا به اذعان دکتر حجی‌پور، شرایط لازم و اساسی برای مدیریت پیامدهای مخرب زباله‌های تولیدی در محیط زیست کشور این است که رویکرد ثروت انگاری به زباله در بطن جامعه ایرانی حاکم شود و برنامه‌ریزی دولتمردان در راستای توزیع حداکثری منافع حاصل از بازیافت زباله در سطوح مختلف جغرافیایی باشد. به عبارتی بایستی به گونه‌ای برنامه ریزی شود که زباله و پسماند در کشور پیوند عمیقی با منافع اقتصادی آحاد افراد جامعه داشته باشد.

آخرین ویرایش۲۱ خرداد ۱۴۰۰