در گروه مهندسی معدن دانشگاه بیرجند انجام شد؛

بهره برداری از دستگاه طیف سنجی گاما مدل NT-۱۲۵

۰۹ تیر ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۷ کد : ۱۳۵۶۴ اخبار برگزیده اخبار دانشکده‌ها اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۷۱۰
دستگاه اسپکتروسکوپی  قابل حمل مدل NT-۱۲۵ به منظور طیف سنجی گاما که از محل اعتبارات دانشگاه از هفتمین نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل خریداری شده بود پس از تستهای آزمایشگاهی و صحرایی، عملیاتی شد.
بهره برداری از دستگاه طیف سنجی گاما مدل NT-۱۲۵

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر احمد آریافر، مدیر گروه مهندسی معدن دانشگاه بیرجند با اعلام این خبر گفت: دستگاه اسپکتروسکوپی  قابل حمل مدل NT-125 به منظور طیف سنجی گاما که از محل اعتبارات دانشگاه از هفتمین نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل خریداری شده بود پس از تستهای آزمایشگاهی و صحرایی، عملیاتی شد. وی افزود: این دستگاه توسط دکتر غلامرضا نوروزی، استادیار گروه مهندسی معدن و مسئول آزمایشگاه ژئوفیزیک دانشگاه در یک محدوده معدنی در استان یزد  مورد استفاده قرار گرفت و  با موفقیت تست‌های صحرایی را به انجام رساند. این دستگاه هم اکنون در آزمایشگاه ژئوفیزیک گروه مهندسی معدن، آماده ارائه خدمات در زمینه‌های مختلف طیف سنجی و امور مربوط به اکتشاف مواد معدنی در قالب همکاری­های دانشگاه با صنعت و جامعه، می‌باشد.

وی با اعلام مشخصات این دستگاه ادامه داد:  اندازه گیری سه عنصر پتاسیم، اورانیم و توریم، استفاده برای تحقیقات در زمینه طیف سنجی همزمان در داخل سایتها و هم در محیط خارج از سایت، بدون استفاده از برق شبکه و بکارگیری دستگاه در بسیاری از کاربردهایی که در آنها نرخ شمارش بر حسب زمان سپری شده از کاربردهای این دستگاه است.

آخرین ویرایش۰۹ تیر ۱۴۰۰