آئین افتتاحیه اولین همایش ملی فناوری‌های نوین در محیط زیست و توسعه پایدار با رویکرد کرونا و محیط زیست

۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۶ کد : ۱۴۴۱۱ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۷۷۱
آئین افتتاحیه اولین همایش ملی فناوری‌های نوین در محیط زیست و توسعه پایدار با رویکرد کرونا و محیط زیست روز چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ توسط دانشگاه بیرجند برگزار شد.
آئین افتتاحیه اولین همایش ملی فناوری‌های نوین در محیط زیست و توسعه پایدار با رویکرد کرونا و محیط زیست

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند موضوع این همایش را یکی از موضوعات بسیار مهم کشور و دنیا نامید و ابراز امیدواری کرد تا برگزاری این همایش به توسعه پایدار محیط زیست کمک کند.
رئیس دانشگاه بیرجند به 46 سال فعالیت دانشگاه اشاره کرد و افزود: امیدواریم بتوانیم نقش خودمان را در موضوعات منطقه‌ای و کشوری بدرستی ایفا نماییم و برای مساعد نمودن زمین اقدام نماییم.
دکتر خامسان گفت: بخشی از پیشرفت‌های بشر عامل ایجاد ضربه و آسیب به زمین شده است. دانشگاه بیرجند نیز با ایجاد مدیریت سبز اقدامات متعددی را برای کمک به محیط زیست انجام داده است. یکی از این اقدامات سهم 20 درصدی تولید انرژی تجدیدپذیر در دانشگاه است و تا پایان سال جاری 160 کیلووات ساعت از انرژی خورشیدی محقق خواهد شد و تولید  200 کیلووات انرژی پاک  در دست اجرا است. وی انجام طرح بازیافت را در دانشگاه نام برد و ادامه داد: به‌منظور مدیریت صحیح منابع آبی در فضای پردیس اصلی دانشگاه، پردیس امیرآباد و مزرعه و باغ آموزشی پروژه آبیاری قطره‌ای اجرا شد و همچنین با کاشت گونه‌های کم مصرف در دانشگاه و حذف چمن و انجام پروژه خشک منظرسازی و استفاده از شن‌های رنگی به سهم خود در حفظ محیط زیست اقدام نمودیم.
رئیس دانشگاه بیرجند به در اختیار گذاشتن 100 دوچرخه به کارمندان آقای دانشگاه به منظور کاهش استفاده از وسایل نقلیه اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی سامانه جامع دانشگاه بخش اعظمی از کارها به صورت غیرحضوری انجام می‌شود. وی در پایان از تمامی همکاران دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست و دبیران و پژوهشگران حاضر در این همایش ملی قدردانی کرد.
دکتر محمدرضا رضایی، دبیر همایش ملی فناوری‌های نوین در محیط زیست و توسعه پایدار با رویکرد کرونا و محیط زیست با خیرمقدم به حاضرین در این همایش به ابتکار همکاران دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه در شکل گیری این رویداد علمی اشاره کرد و بیان داشت: 116 پژوهشگر و کادر اجرایی در کمیته‌های علمی و اجرایی و داوری مقالات این همایش حضور داشتند.
دکتر رضایی به دریافت 140 مقاله در دبیرخانه همایش اشاره کرد و ادامه داد: از  مقالات رسیده به دبیرخانه همایش پس از داوری 37 مقاله بصورت سخنرانی و 87 مقاله بصورت پوستر پذیرفته شده است که طی همایش ارائه خواهد شد.
وی گفت: در این همایش یکروزه یک کارگاه تخصصی و یک نشست علمی و تخصصی در مورد استان خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.
دکتر رضایی در پایان از تمامی پژوهشگران، حامیان و همکاران دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست و پردیس کشاورزی، معاونت پژوهش، فناوری و نوآوری و از رئیس دانشگاه که مشوق برگزاری این همایش علمی بوده‌اند قدردانی و تشکر کرد.
دکتر سلیمانی، رئیس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از ایجاد مرکزی برای استفاده از فناوری و نوآوری‌های جدید اشاره کرد و تأکید کرد: این مرکز به برقراری ارتباط با دانشگاه ها و مراکز تأثیرگذار از بدو تأسیس اقدام کرد و با تدوین استراتژی و برنامه‌های کوتاه مدت و عملیاتی شروع بکار کرد.
وی ادامه داد: مجموعه این سازمان یکی از منابع اطلاعاتی ارزشمند ژئوپورتال را آماده کرده است که استفاده از این اطلاعات برای پژوهشگران و دانشجویان خالی از لطف نیست، این مجموعه آمادگی دارد متناسب با  نیاز منطقه‌ای از پروژه‌های دانشگاهی حمایت لازم را به عمل آورد.
دکتر اکبری، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با قدردانی از تمامی دست‌اندرکاران همایش عنوان کرد: در کشور ما یک سوم بارش دنیا نازل می‌شود و سه صدم درصد از آب باکیفیت در اختیار کشور است که توزیع ناهمگن و حضور 75 درصد جمعیت کشور که در بین دو رشته کوه البرز و زاگرس هستند باعث در اختیار داشتن 25 درصد منابع آبی شده است. استان خراسان جنوبی در منطقه‌ای خشک و کم آب است که بیش از 3 میلیون مترمکعب کسری مخزن در این منطقه به بار آمده است که منشأ بسیاری از چالش‌ها شامل افت سفره‌های زیرزمینی و خشکیدگی پوشش گیاهی است. وی وجود دو مشکل دیگر شامل چرای بی رویه دام و گرمایش جهانی را نام برد و گفت: به ازای هر 10 سال 11 میلیمتر کاهش بارندگی داشته‌ایم و این موضوع یکی از عوامل فرسایش خاکی و بادی است.
وی  رشد روزهای ناسالم در استان و کاهش تنوع زیستی گونه‌های گیاهی و جانوری استان و  افزایش میزان تولید زباله شهری را از دیگر چالش‌ها نامید.
وی ادامه داد: برای تغییر شرایط باید نگرانی ایجاد شود تا بتوانیم این شرایط را بوسیله بزرگترین سرمایه انسانی فرهیخته در دانشگاه‌ها حل نماییم.
دیگر سخنران این همایش دکتر ژاله امینی، رئیس گروه برنامه‌ریزی و مدیریت زیست بومی دفتر تالاب، سازمان حفاظت محیط زیست کشور بود. وی به تاریخچه آشنایی با گروه محیط زیست دانشگاه بیرجند و تغییرات زمین و مقابله با چالش‌ها اشاره کرد و گفت: لازم است برای مقابله با چالش‌ها فناوری‌های خود را بروز کنیم و بدین منظور پایش آنلاین تالاب‌ها را آغاز کردیم. وی نگاه گذشته به اکوسیستم و نگاه حال حاضر به این موضوع را برشمرد.
دکتر محمود حاجیانی، دبیر علمی همایش با معرفی گروه محیط زیست دانشگاه و سه دهه فعالیت این گروه و حضور اعضای هیأت علمی فرهیخته و کارشناسان خبره و همچنین وجود مجموعه‌های آزمایشگاهی و کارگاهی پیشرفته در این گروه را نام برد و گفت: این گروه آمادگی لازم برای انجام کارهای مشترک تحقیقاتی را دارد .
وی به پیشینه این همایش و استارت آن از سال 1399 به منظور اشتراک و آگاهی محققان سراسر کشور اشاره کرد و گفت: این همایش با حمایت‌های بی‌دریغ رئیس دانشگاه و معاون پژوهش، فناوری و نوآوری برگزار شد و در این مسیر طولانی از سمت اساتید، مسئولان کشوری و استانی و اعضای هیأت علمی حمایت شدیم که از تمامی عزیزان سپاسگزارم.
دکتر هومان لیاقتی، عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیأت مدیره سازمان تعاون روستایی به برهم زدن تعادل زیستگاه‌ها و تعریف اکوسیستم‌های طبیعی اشاره کرد و ادامه داد: دانشگاه بیرجند در این مقوله بسیار بی‌همتا است و جا دارد از پدر علم و افتخار جهانی پروفسور علیرضا کوچکی و دکتر مجید خدوم که در این راه زحمات زیادی را متقبل شده‌اند قدردانی نمایم.
وی گفت: امیدوارم فناوری های نوین همانند انرژی‌های تجدیدپذیر با احتساب دانش بومی بشری و یافته‌های قدیمی در جهت حفظ کره زمین گام بردارند.
دکتر جابر اعظمی، مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه محیط زیست دانشگاه زنجان با تقدیر از برگزارکنندگان این همایش علمی به مفهوم ردپای اکولوژیک و سهم هر فرد ایرانی بر ظرفیت منابع محیط زیست و استفاده هر فرد ایرانی از سه برابر ظرفیت منابع محیط زیست اشاره کرد و ادامه داد: این حرکت، جنگ با طبیعت و تعارض با آن است و افزایش میانگین جهانی دما در ایران باعث تغییرات اقلیمی شده است و این افزایش دما در منطقه ما دو برابر است و 80 درصد ایران بصورت مستقیم و غیرمستقیم در معرض گرد و غبار است.در حوزه منابع آبی میانگین بارش دنیا 750 میلی‌متر در سال است و در ایران 250 میلیمتر است  و میانگین مصرف آب در ایران بصورت سالانه شش برابر دنیا است. وی در پایان تولید پسماند در ایران و دنیا و وضعیت محیط زیست خزر، خلیج فارس و جنگل‌های هیرکانی را مقایسه کرد.
پنل‌های کرونا و محیط زیست، نانو تکنولوژی و فناوری‌های زیستی، منابع طبیعی و محیط زیست و برنامه‌ریزی شهری و توسعه پایدار و کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی از دیگر بخش‌های این همایش یکروزه است.

آخرین ویرایش۲۴ شهریور ۱۴۰۰