انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه بیرجند و اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی

۱۹ مهر ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۴ کد : ۱۴۷۷۵ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۴۴۸
تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه بیرجند و اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، توسط دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند و دکتر حسن اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در راستای اجرای آزمایشی طرح سفیران محیط زیست در مراکز آموزش عالی روز دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ امضا شد.
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه بیرجند و اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی

 به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه بیرجند و اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در راستای اجرای آزمایشی طرح سفیران محیط زیست در مراکز آموزش عالی، به پیشنهاد دکتر سیدموسی موسوی کوهی، عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند،  به سازمان محیط زیست ارائه شد.
دکتر موسوی کوهی در مراسم امضای این تفاه‌نامه رسالت‌های محیط زیستی دانشگاه و نیازهای موجود در این حوزه را نام برد و با قدردانی از حمایت‌های دکتر خامسان گفت: مسائل محیط زیستی برای مجموعه دانشگاه بسیار حائز اهمیت است.
دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توان از موضوع محیط زیست به‌سادگی عبور کرد گفت: اگر به موضوع مهم محیط زیست بدرستی توجه ننمایم در آینده مشکلات موجود دوچندان خواهد شد.
رئیس دانشگاه بیرجند افزود: موضوع محیط زیست در دانشگاه از مسائل بسار مهم است و در سرلوحه کارها قرار دارد چرا که در دانشگاه باید این موضوع رعایت گردد تا بتوان به دانشجویان و دیگران نیز اهمیت این موضوع را متذکر شد.
وی اقدامات صورت گرفته در این راستا شامل جمع‌آوری چمن و خشک منظرسازی مناظر دانشگاه و استفاده از آبیاری قطره‌ای در تمام محوطه دانشگاه و صرفه‌جویی در مصرف انرژی را برشمرد و بیان داشت: برنامه‌ریزی و اقدامات لازم جهت جایگزینی چمن مصنوعی با چمن طبیعی و استفاده از انرژی‌های پاک و تولید 20 درصد انرژی دانشگاه از طریق انرژی خورشیدی با استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی انجام شده است. 
دکتر خامسان تأکید کرد: در مجموعه دانشگاه با نصب دیتالاگرها و رصد الگوی مصرف انرژی و جمع‌آوری آب‌های خاکستری و همچنین استفاده از گیاهان مقاوم به خشکی و مناسب با اقلیم منطقه برای صرفه جویی انجام شده است. ایشان به نیاز فرهنگ‌سازی مناسب مسائل محیط زیستی و توجه هرچه بیشتر به این مسأله اشاره کرد و گفت: مجموعه دانشگاه و گروه‌های آموزشی همچون گذشته برای همکاری با آن اداره کل حاضر است.
دکتر اکبری، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی به روابط بسیار خوب با دانشکده‌ها، گروه‌های آموزشی و مجموعه دانشگاه و نگاه مثبت موجود در مدیریت و مجموعه دانشگاه بیرجند و  سخن دکتر خامسان که بزرگترین سرماسه استان نیروی انسانی است اشاره کرد و گفت: با توجه به گستردگی چالش‌های محیط زیستی  با کسب موفقیت‌های کوچک می‌توانیم مسائل را حل نماییم.
دکتر اکبری افزود: در مجموعه دانشگاه به مقوله فرهنگ‌سازی و الگوسازی و تغییر نگرش به خوبی پرداخته شده است که امیدواریم در دیگر ادارات نیز به این مسأله ورود شود.
مدیرکل محیط زیست استان به همکاری مداوم این اداره کل و دانشگاه بیرجند در حوزه پژوهش و پایان‌نامه‌های تحصیلی پرداخت و گفت: تاکنون با گروه‌های علوم تربیتی، زیست‌شناسی و کانون محیط زیست و مجموعه دانشگاه بیرجند همکاری بسیار مناسب و تأثیرگذاری داشته‌ایم.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد این همکاری در آینده نیز ادامه یابد تا با تعامل و کمک مجموعه علمی و بومی مشکلات موجود رفع گردد.
شایان ذکر است؛ در ماده 3 این تفاهم‌نامه در تعریف و جایگاه سفیر محیط زیست آمده است؛ سفیر محیط زیست در دانشگاه درحقیقت یکی از دانشگاهیان آگاه، مسئولیت پذیر و دغدغه‌مند در زمینه‌ی مشکلات زیست‌محیطی است که با هماهنگی بین دانشگاه و اداره کل تعیین می‌گردد.
انجام رسالت های آموزشی، پژوهشی و فن آوری دانشگاه در حوزه محیط زیست ، ارتباط مستمر اداره کل با دانشگاه در راستای استفاده‌ی بیشینه از ظرفیت آنها در حفظ و حراست از محیط زیست کشور، هماهنگی اداره کل با دانشگاه جهت انتقال مسائل مهم زیست محیطی و روش‌های نوین پیشگیری از آلودگی و مقابله با آسیب‌های زیست‌محیطی به دانشجویان و کارکنان دانشگاه در راستای ارتقای تفکر زیست‌محیطی، هماهنگی اداره کل با دانشگاه جهت استفاده از ظرفیت دانشگاهیان برای پیشبرد آن دسته از فعالیت‌هایی که نیاز به مشارکت گسترده دارد (نظیر پاکسازی طبیعت و مقابله با بحران های محیط زیستی)، تبدیل «سفیر محیط زیست» به یکی از نشان‌ها (برندها) در حوزه فرهنگ محیط زیست بخشی از اهداف این تفاهم‌نامه است.

آخرین ویرایش۱۹ مهر ۱۴۰۰