در حاشیه سومین سمینار آمار برگزار شد؛

نکوداشت استاد پیشکسوت آمار و رئیس اسبق دانشگاه بیرجند دکتر غلامرضا محتشمی‌برزادران

تعداد بازدید:۴۴۶۴
مراسم نکوداشت دکتر غلامرضا محتشمی‌برزادران استاد پیشکسوت آمار و رئیس اسبق دانشگاه بیرجند همزمان با برگزاری سومین سمینار آمار روز پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
نکوداشت استاد پیشکسوت آمار و رئیس اسبق دانشگاه بیرجند دکتر غلامرضا محتشمی‌برزادران

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در مراسم نکوداشت دکتر غلامرضا محتشمی‌برزادران استاد پیشکسوت آمار و رئیس اسبق دانشگاه بیرجند، با حضور دکتر شاه رضایی، مدیرکل تکریم و الگوسازی بنیاد ملی نخبگان و جمعی از اساتید، رؤسا، مدیران، همکاران و شاگردان ایشان پیش از ظهر پنجشنبه 29 مهر 1400 بصورت مجازی برگزار شد.
دکتر خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند با ابراز خرسندی برای حضور در این جلسه نکوداشت و تقدیر از چندین دهه تلاش‌های مخلصانه ایشان به آشنایی خود با دکتر محتشمی که به سال 1374 برمی‌گردد اشاره کرد و  گفت: دانشگاه بیرجند مدیون خدمت بزرگ دکتر محتشمی برای فرستادن تعداد زیادی از همکاران برای ادامه تحصیل است این موضوع امکان لازم را برای دانشگاه فراهم کرد تا رشته‌ها و دانشکده‌های مختلف تأسیس شود. دکتر خامسان با اشاره به مسئولیت‌های اجرایی خود در دوره ریاست دکتر محتشمی ایشان را  مدیری کاربلد و مسلط و معلمی کامل و واقعی با تمام ویژگی های خوب و منشی بزرگوارانه دانست. وی از صمیم قلب برای این استاد بزرگوار آرزوی سلامتی نمود و افزود: در مدت مسئولیت اینجانب در سمت ریاست دانشگاه ایشان در بسیاری از موارد کوچک و کلان بصورت دائم برای اعتلای دانشگاه قدم برداشتند و قلب و دل ایشان همیشه برای اعتلای بیرجند می تپد.
دکتر خامسان به ایجاد مرکز موزه، اسناد و مفاخر دانشگاه و راه‌اندازی بخش‌های از این مرکز در یک ماه آینده اشاره کرد و ادامه داد: این مرکز برای معرفی هویت دانشگاه بیرجند ایجاد شد و در یکی از بخش‌های اصلی آن هویت نام آوران را با معرفی میراث نیروی انسانی و فرهنگ حفظ خواهیم نمود. وی با تقدیر از برگزارکنندگان، این مراسم را به فال نیک گرفت و مجددا از تمامی تلاش‌های صادقانه ایشان تقدیر کرد.

ـ دلسوزی فوق العاده دکتر محتشمی برای جامعه آماری کشور و توجه خاص به نیروهای جوان

دکتر راسخ، رئیس انجمن آمار ایران به انجام کار ارزنده انجام شده توسط مسئولان دانشگاه بیرجند، همکاران سمینار و بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد و از آشنایی خود با دکتر محتشمی از سال 1371 تا به امروز اشاره کرد و ادامه داد: علیرغم فاصله زیاد دل‌های ما به هم نزدیک است و مشاوران یکدیگر هستیم. دلسوزی فوق العاده برای جامعه آماری کشور در کنار کار معلمی و خدمات فوق العاده ایشان در دوران تصدی ریاست دانشگاه و ارتباط همیشگی ایشان با مجلات و همایش‌ها و شاگردان زبانزد است.
رئیس انجمن آمار ایران عنوان کرد: توجه خاص ایشان به نیروهای جوان و جذب نیروهای جوان و همکاری در برگزاری مراسم گرامیداشت، یادبود و توجه ویژه به بزرگان آمار و همکاری همیشگی با انجمن بخش اندکی از خصوصیت‌های ارزنده ایشان است. وی در پایان برای دکتر محتشمی و خانواده محترمشان آرزوی سلامتی کرد و از دانشگاه بیرجند برای برگزاری این مراسم قدردانی کرد.
دکتر احمدی‌زاده، رئیس بنیاد ملی نخبگان استان به همکاری بی‌دریغ ایشان برای تکریم بزرگان و دلسوزی و تأثیر ایشان در منطقه و دانشگاه پرداخت و تأکید کرد: دکتر محتشمی یکی از الگوهای موفق منطقه هستند و این فعالیت معرفی الگوها در استان خراسان جنوبی که مهد پرورش پدران علم و سرزمین علما می‌باشد بسیار لازم و ضروری است تا نسل جوان با بزرگان منطقه خود آشنا شوند و از الگوهای موفق بهره کافی ببرند.
وی هدف این مراسم را معرفی آثار و تألیفات اثرگذاران ذکر کرد و گفت: پس از این برنامه با چاپ کتاب نسبت به معرفی ایشان اقدام می‌شود.
دکتر احمدی‌زاده ابراز امیدواری کرد این استاد دلسوز همچنان چراغ راه جوانان باشند و سایه استاد مستدام و  منشا خیر و برکت برای کشور باشند.
 وی اعلام کرد: بزودی اتاق فکری از تکریم شدگان ایجاد خواهیم کرد تا اثرگذاریشان برای کشور معرفی شود. همچنین از همه عزیزانی که در راه اعتلای علم و دانش تلاش می‌نمایند تشکر می‌کنم و امیدوارم خراسان جنوبی همچنان بر تارک علم و ادب و فرهنگ در سپر حکمرانی و نظام علمی کشور بدرخشد.
در ادامه مستندی از زندگی استاد فرهیخته دکتر محتشمی برزادران پخش شد. در این مستند همکاران و شاگردان و اساتید به ویژگی‌های شخصیتی و اقدامات مؤثر دکتر محتشمی برزادران پرداختند.
دکتر شاه‌رضایی، مدیرکل تکریم و الگوسازی بنیاد ملی نخبگان با تشکر از این اقدام پسندیده به مسأله بسیار مهم تکریم دانشمندان مهم کشور اشاره کرد و بیان داشت: لازم است از زحمات ایشان در تدریس و تحقیق و کمک به رشد و توسعه دانشگاه در سالیان متوالی و اخلاق علمی ایشان در مسأله آموزش و تربیت دانشجویان قدرشناسی شود.
دکتر شاه‌رضایی افزود: مدیریت ایشان باید الگوسازی شود تا جوانان منطقه خراسان جنوبی از این رفتارهای علمی بهره ببرند و علاوه بر این تجمیع تجارب ایشان باید انجام شود.
همچنین در این مراسم دکتر خنجری‌صادق، عضو هیأت علمی گروه آمار دانشگاه بیرجند با ابراز خرسندی از اینکه مجری اینچنین مراسم باشکوهی را عهده دار شده است وجود گروه آمار در شرق کشور را مدیون دکتر محتشمی و تلاش‌های ایشان دانست و گفت: رشته آمار در سال 1378 و گروه آمار در سال 1381 به همت این استاد دلسوز تأسیس شد.
دکتر غلامرضا محتشمی برزادران با تشکر از تمامی دست‌اندرکاران این مراسم و تشکر از حضور تمامی اساتید و دوستان در این مراسم و محبتی که بزرگوران انجام داده‌اند گفت: علاقه خاصی به شهر خود بیرجند دارم و خوشحالم که بخش زیادی از عمرم را در بیرجند گذراندم و دوران خدمت خود چیزی جز وظایف محوله انجام نداده‌ام.
وی با مرور گذشته و چگونگی زمینه شکوفایی استعداد خود گفت: فرزند روستایی بنام برزادران هستم و در دامن پدر و مادری با تمام ویژگی‌های انسانیت و معنویت رشد یافتم، در تمام سفرها با دعای پدر در گوش و با دعا و بدرقه گریه مادر رفته‌ام و تمامی این مسائل در کنار هم ویژگی‌های شخصیت من را ایجاد کرد. دکتر محتشمی با نام بردن از معلمان و مدیران دوره دبستان و سیکل اول و دوم یاد استادان دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و همکلاسی‌ها و هم خوابگاهی‌های خود را گرامی ‌داشت و در نهایت از همسر و فرزندانش به عنوان حامیان همیشه همراه یاد کرد و گفت: مجموعه فعالیت اینها شکل دهنده بنده برای انجام وظایفم بوده‌اند.
رئیس اسبق دانشگاه بیرجند به چگونگی ورود به دانشگاه بیرجند در دوره ریاست زنده یاد دکتر جمشید درویش و فعالیت در گروه ریاضی و بهره‌گیری از راهنمایی‌های استاد ارجمند پرویز حسن‌پور و همفکری با دیگر دوستان و همکاران پرداخت و افزود: از تمامی همکاران و دوستانم در دانشگاه بیرجند و گروه آمار و گروه آمار دانشگاه فردوسی مشهد تشکر ویژه می‌نمایم.
وی به خدماتی که در دوره قبل از اعزام به خارج و جذب نیرو در گروه ریاضی و مجتمع آموزش عالی بیرجند داشته است اشاره نمود و اظهار داشت: از تمام مردم بیرجند که جبر زمان مرا به اینجا رساند که برای مدتی بیرجند را ترک کنم عذرخواهم و در این مراسم اعلام می‌نمایم پس از بازنشستگی نیز به بیرجند خواهم آمد و تا پایان عمر در خدمت شما بزرگواران خواهم بود.
دکتر محتشمی برزادران اعلام کرد: برماست که تا جایی که توان داریم به بیرجند خدمت کنیم و دانشگاه بیرجندی که امروزه می‌بینید حاصل تلاش تمامی رؤسای قبلی و همکارانشان است و من نیز در مدت مسئولیت در کنار خدمات ارزنده آنها عکس گرفتم. دانشگاه بیرجند امروز حاصل تلاش بسیاری از بزرگان همچون دکتر گنجی، دکتر بهنام، دکتر رونقی و دکتر درویش، دکتر امام پور است که زحمات فراوانی را برای اعتلای آن متقبل شدند و در کنار این خدمات دیگر بزرگوارانی همچون دکتر آقاابراهیمی، دکتر میری که شهید زنده هستند، دکتر خلیلی و دکتر خامسان که الحق در شرایط سخت فعلی فعالیت‌های فراوانی را در جهت هویت دانشگاه انجام داده‌اند قرار دارند.  من نیز در تمام کارها بدون حب و بغض سعی نمودم تا تمامی امور بصورت علمی انجام شود. وی اذعان کرد: ذهن ما باغچه است و باید در آن گل کاشت. در طول خدمت خود سعی نمودم تا از تمامی افکار استفاده کنم و به کار و خدمت بها بدهم. بنده معلم هستم و درد فهمیدن و فهماندن از آن من است.
استاد فرهیخته دکتر محتشمی برزادران با تأکید بر یافته‌های مطالعات مختلف انجمن بین‌‍‌المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی که نشان می‌دهد صدر جدول رده‌بندی در زمینه عملکردهای درسی ریاضی، علوم، خواندن و درک مطلب به کشورهای با اقتصاد قوی و توسعه یافته و انتهای جدول به کشورهایی با اقتصاد ضعیف اختصاص دارد، گفت: بسیاری از استعدادها هستند که برای پیشرفت به خارج از کشور اعزام می‌‍‌شوند و علیرغم سرمایه گذاری مردم آنها توسط بیگانگان شکار می‌شوند و وظیفه ما و متولیان است که از فارغ التحصیلان بسیار خوبی که داریم به بهترین نحو استفاده نماییم.
وی به مهارتهای قرن 21 و باورهای تازه به آمار ، نظریه‌های نوین آماری و ... اشاره کرد و گفت: حرکت ما و حرکت آموزش و دانش آموزان و دانشجویان باید براین اساس باشد.
رئیس اسبق دانشگاه بیرجند به توصیف علم آمار از قرن 19 تا 21 پرداخت و آینده علم آمار را درخشان توصیف کرد و آینده آماردانان را نیازمند برنامه‌ریزی جدی دانست. ایشان در پایان از تمامی دست اندرکاران و از یکایک شهروندان بیرجند تشکر کرد.

کتابچه نکوداشت دکتر غلامرضا محتشمی‌برزادران

آخرین ویرایش۰۳ آبان ۱۴۰۰