نشست خبری تشریح دستاوردهای دانشگاه بیرجند در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران

۰۶ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۰:۴۶ کد : ۱۶۴۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۵۸۷۹
نشست خبری تشریح دستاوردهای دانشگاه بیرجند در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران

نشست خبری دستاوردهای دانشگاه بیرجند در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی با حضور دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند و جمعی از اصحاب رسانه امروز یکم بهمن 97 در محل سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند در این نشست خبری اظهارداشت: دانشگاه بیرجند در ادامه مسیر سیاست راهبردی حاکمان منطقه شرق کشور و در راستای توسعه و امنیت پایدار این منطقه ایجاد شده است.
رئیس دانشگاه بیرجند افزود: این سیاست با تشکیل مدرسه شوکتیه آغاز شد و با تاسیس دانشگاه بیرجند و با شناساسی دقیق چالش‌های منطقه ادامه پیدا کرد. 
دکتر خامسان با بیان اینکه در 20 سال گذشته این دانشگاه 419 طرح پژوهشی داخلی و خارجی را انجام داده است، افزود: جمعیت دانشجویی این دانشگاه از سال 56 تاکنون 249 درصد افزایش داشته است و در حال حاضر 12 هزار  دانشجو در دانشگاه بیرجند مشغول به تحصیل هستند.
رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به رشد 90 درصدی تعداد استاد تمام این دانشگاه نسبت به سال 56، تصریح کرد: دانشگاه بیرجند در حال حاضر با 345 عضو هیئت علمی به کار خود ادامه می دهد و 175 ابداع و اختراع توسط اساتید این دانشگاه ثبت شده است.
دکتر خامسان بیان کرد: ارائه 15704 مقاله پژوهشی، انعقاد 80 مورد تفاهم نامه در یک دهه گذشته و انعقاد 30 مورد تفاهم نامه با دانشگاه‌های خارجی در پنج سال گذشته از دیگر دستاوردهای دانشگاه بیرجند بوده است.
رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه در این مدت، 10751 مقاله همایش و 2360 مقاله ISI در این دانشگاه ثبت شده است، تصریح کرد: در راستای گسترش ارتباطات علمی و بین‌المللی در سه سال اخیر دانشگاه بیرجند با ۲۱ دانشگاه مطرح خارجی تفاهم نامه همکاری علمی امضا کرده است.
ایشان با اشاره به انجام بیش از 20 مورد پروژه و پایان نامه مشترک با دانشگاه‌های مطرح خارجی، افزود: دانشگاه بیرجند دارای ۱۲ هزار دانشجو در 352 کدرشته در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است که از رشد بالایی نسبت به سال‌های گذشته برخوردار بوده است.
وی با بیان اینکه یکی از رسالت‌های اصلی دانشگاه پژوهش است، اظهار کرد: دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه حدود ۳۰ درصد جمعیت دانشجویی را تشکیل می‌دهند و 645 دانشجوی دکتری در ۵۲ کد رشته مشغول به تحصیل و تحقیق هستند. 
رئیس دانشگاه بیرجند تصریح کرد: دانشگاه بیرجند با 350 نفر عضو هیئت علمی دارای بیشترین توان علمی و پژوهشی خراسان جنوبی بوده و کارمندان این دانشگاه با تعداد 354 نفر خدمات اداری،کمک آموزشی، پشتیبانی و رفاهی را در بخش‌های مختلف انجام می‌دهند.
وی بیان کرد: این دانشگاه به عنوان یک قطب علمی افزون بر نقش موثر در پویایی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه سهم مهمی در ارتقای بیرجند، مرکزیت یافتن و تکوین هویت نوین آن را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه جذب دانشجویان خارجی از اولویت‌ها و اهداف دانشگاه بیرجند است، تصریح کرد: دانشگاه بیرجند براساس رتبه بندی مؤسسه تایمز که یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه بندی جهان است در زمره ۱۱۰۲ دانشگاه برتر جهان و در بین دانشگاه‌های داخلی در رتبه ۱۶ قرار دارد.
رئیس دانشگاه بیرجند بیان کرد: دانشگاه بیرجند براساس آخرین رتبه بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمره دانشگاه‌های جامع سطح ۲ در تراز عملکرد ملی و با مأموریت محوری توسعه آموزش، پژوهش و فناوری و کمک به رفع چالش‌های ملی قرار گرفته است.
دکترخامسان یادآور شد: دانشگاه بیرجند طی ۵ سال آینده در نظام رتبه بندی دانشگاه‌ها بین چارک اول و در افق ۱۴۰۴ در دهک دوم دانشگاه‌های تابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (دولتی) و دومین دانشگاه بین‌المللی شرق کشور قرار خواهد گرفت.
رییس دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه تعداد کد رشته‌های دانشگاه در سال ۵۶، سه کد رشته بوده که اکنون به۳۵۲ کد رشته افزایش یافته است، تصریح کرد: در طول سال‌های پس از انقلاب تاکنون فضای آموزشی سالانه از رشد شش درصدی و فضاهای کمک آموزشی و رفاهی از رشد ۱۲ درصدی برخوردار بوده است.
خامسان با اشاره به ظرفیت بالقوه نیروهای تحصیل کرده در استان، افزود: دانشگاه بیرجند در بحث المپیاد علمی امسال توانسته چند رتبه زیر 10 کسب کند.
وی با اشاره به رشد قابل توجه شرکت کنندگان در مسابقات علمی، فرهنگی و هنری، تصریح کرد: در سال ۹۲، ۱۷۸ دانشجو در این مسابقات شرکت کردند که این رقم در سال ۹۶ رشد نزدیک هفت برابری با ۷۶۲ دانشجوی شرکت کننده داشته است. 
همچنین ایشان با تاکید بر اهمیت بودجه دانشگاه، افزود: اگر اعتبارات خوبی نداشته باشیم نخواهیم توانست این مجموعه عظیم را به خوبی مدیریت کنیم.
وی تصریح کرد: آموزش عالی اکنون یک محیط رقابتی شده است و هر دانشگاهی که اعتبار بیشتر داشته باشد، امکانات بیشتر و رفاه بهتر و در نتیجه جذب دانشجوی بیشتری خواهد داشت.
رییس دانشگاه بیرجند خاطرنشان کرد: سه درصد طرح توازن از اعتبارات دانشگاه‌ها کم می‌شود که متاسفانه تاکنون یک ریال از سمت طرح توازن و اعتبارات استانی به آموزش عالی استان کمک نشده است.
دکتر خامسان بیان کرد: با عدم حمایت مسئولان، نخواهیم توانست آموزش عالی استان را که تنها رکن توسعه استان است، پیشرفت و توسعه دهیم.
وی یادآور شد: سهم مهاجرت در کل کشور براساس سرشماری سال ۹۵ ، 5.3 بوده حال آنکه در خراسان جنوبی، ۸.۴ بوده که با حمایت آموزش عالی می‌توان در راستای تثبیت جمعیت و کاهش مهاجرت تلاش کرد.

همچنین در ادامه این نشست خبری دکتر محمد قادر قادری، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند گفت:  فرهنگ زیربنای آموزش و پژوهش است و نگاه به فرهنگ باید نگاهی عالمانه باشد.

وی عقلانیت،خردورزی و آزاداندیشی را از مهمترین راهبردهای امروز معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند دانست و ابراز داشت: اهمیت برگزاری کرسی های آزاداندیشی، دعوت سخنرانان مطرح از طیف های مختلف فکری، برگزاری جشنواره های مختلف علمی، فرهنگی و هنری مانند جشنواره حرکت و رویش  بخشی از فعالیت های این معاونت است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اظهار داشت: نقاط قوت فراوانی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در کشور بدست آمد که باید تبیین گردد تا فراموش نشود اگر چه ممکن است ضعف هایی هم وجود داشته باشد که باید با آسیب شناسی صحیح نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف رفع شود.

دکتر قادری تصریح کرد: دانشگاه محل اصلی رفع مشکلات کشور است و حوزه فرهنگی جهت تبیین مسائل کشور نسبت به برگزاری  کرسی های آزاداندیشی و مناظره های مختلف اقدام کرده است.

آخرین ویرایش۰۶ بهمن ۱۳۹۷