کسب افتخاری دیگر در دانشگاه بیرجند؛ به منظور مقابله با خشکسالی و افزایش تولید محصولات کشاورزی انجام شد

تولید انبوه دو مکمل آبیاری توسط عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند

تعداد بازدید:۳۶۶۵
پس از ثبت اختراع دو مکمل آبیار و آبسار توسط عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند در حال حاضر این دو محصول به تولید انبوه رسیده است.
تولید انبوه دو مکمل آبیاری توسط عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر محمدرضا سعیدافخم الشعرا، عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه بیرجند با اشاره به تحقیقات انجام شده برای ثبت این دو مکمل آبیاری برروی 156 نمونه گیاهی گفت: محلول مکمل آبیار برای گیاهان غیر مثمر همانند فضای سبز و مراتع کاربرد دارد، استفاده از این محصول در زمان آبیاری، بین 15 تا  40 درصد آب مورد نیاز گیاه را کم کرده و افزایش عملکرد بین 10 تا 30 درصد خواهد داشت. 
وی گفت: در حال حاضر دو کارگاه در مشهد و بیرجند مشغول تولید این محصول است که توان تولید 900000 تا 1100000 لیتر را داراست. این محصول بصورت نیمه صنعتی و انبوه تولید می‌شود و در تمام کشور قابلیت استفاده را دارد.
وی گفت: یکی از دغدغه‌های ما در استان خراسان جنوبی کمبود آب و خشکسالی  است و با توجه به این موضوع به سمت تولید این محصولات رفتیم تا اثرات سو کم آبی و خشکسالی را کاهش دهیم. وی به اختراع  صورت گرفته و تولید محصول تجاری با دو عنوان آبیار و آبسار اشاره نمود و ادامه داد: این محصول راهبردی برای اولین در داخل کشور تولید شده است. بررسی‌های انجام شده برروی این محصول نشان می‌دهد استفاده از مکمل آبسار در محصول یونجه می‌تواند تا 30 درصد از مصرف آب را کاهش دهد و تا 25 درصد افزایش عملکرد را در محصول به ارمغان آورد. مدیریت بهینه مصرف آب در مزارع یونجه خراسان جنوبی با کمک این محصول می‌تواند تا 4 میلیون مترمکعب در مصرف این نعمت خدادادی صرفه جویی کند و بالغ بر 25 درصد  به افزایش این محصول کمک کند.
تحقیقات اولیه برای این محصولات از سال 89 تا 96 انجام شد و از سال 89 تست‌های مزارع را در خراسان جنوبی انجام دادیم و پنج پایان نامه کارشناسی ارشد در دانشگاه بیرجند با این عنوان کار شد و چهار پایان نامه در شهرهای دیگر انجام شد. همچنین از دو رساله دکتری در کاشان و البرز نیز برای این محصول دفاع شده است. 
دکتر افخم‌الشعراء گفت: در سومین جشنواره علم و عمل این طرح به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد و تأییدیه‌های مختلف را دریافت کرده است.
وی افزود: در شهرستان فردوس نیز برای نهال‌کاری درختان انار نیز از این محصول کاملا دانش بنیان استفاده شده است و در پروژه بین المللی ترسیب کربن در حسین آباد غیناب و نیز در پروژه بین المللی منارید در استان یزد از این محصول استفاده گردید و در محصولات زراعی و باغی و محصولات استان تأییدیه‌های لازم را دریافت کرده است.
افزایش عملکرد و کاهش مصرف آب ازعملکردهای این محصول است. محصول آبیار برای محصولات غیر زراعی و غیرمثمر مانند فضای سبز و نهال کاری در مراتع و ... استفاده می‌شود و تأکید بر کم آبیاری و رشد دارد. دیگر محصول تولیدی مکمل آبسال برای محصولات زراعی، باغی و گلخانه ها استفاده می‌شود. ایشان تأکید کرد: علیرغم استفاده از مکمل آبسار در تمامی محصولات مثمر زراعی و باغی، اولین محصول اختصاصی برای زعفران را با فرمول‌های اختصاصی تولید نموده‌ایم و در آینده نیز برای هر محصول یک آبسار خاص را تولید خواهیم کرد که در محصولاتی همچون زرشک، عناب، پسته و انار کاربرد خواهد داشت. وی گفت خط تولید این محصولات پس از طراحی بصورت اختصاصی برای تولید این محصول ساخته شد. قیمت این محصول با توجه به افزایش عملکرد ایجاد شده بسیار مقرون صرفه خواهد بود.
عضو هیأت علمی دانشگاه بیان داشت: با کمک و همت دکتر خامسان، رئیس محترم دانشگاه، دکتر نجفی، معاون محترم پژوهش، فناوری و نوآوری و نیز مساعدت‌های دکتر اسلامی، معاون محترم اداری و مالی، دستگاهی برای ایجاد کارگاه تولید این مکمل‌ها خریداری شده، که البته نیاز به خرید و تجهیز برخی دیگر از وسایل خط تولید می باشد، امید است با تامین اعتبار برای خرید باقی تجهیزات و اختصاص مکانی مناسب، نصب و راه اندازی کارگاه در مجموعه پردیس شوکت آباد به زودی انجام شود.

آخرین ویرایش۱۵ دی ۱۴۰۰