همزمان با سالروز شهادت دانشجوی دانشگاه بیرجند؛

برگزاری مراسم بزرگداشت شهید سیدمحمود حسینی ایمنی

۲۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۹ کد : ۱۶۶۵۸ اخبار برگزیده اخبار دانشکده‌ها اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۰۹۶
همزمان با ۲۵ دی، سالروز شهادت دانشجوی دانشگاه بیرجند شهید سیدمحمود حسینی ایمنی، مراسم گرامیداشتی با حضور حضور تعدادی از همرزمان شهید، برادر شهید و جمعی از اهالی روستای ایمن آباد بابل (محل تولد ایشان) اعضای هیأت علمی، کارمندان و دانشجویان علاقه مندان به فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شد.
برگزاری مراسم بزرگداشت شهید سیدمحمود حسینی ایمنی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، مراسم گرامیداشت سالروز شهادت دانشجوی دانشگاه بیرجند، شهید والامقام شهید سید‌محمود حسینی ایمنی روز شنبه 25 دی 1400 توسط اداره دانشجویان شاهد و ایثارگر و همکاری بسیج اساتید، معاونت فرهنگی و اجتماعی و روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه برگزار شد.
در این مراسم دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند گفت: امیدوارم خداوند به تمامی ما توفیق بدهد تا مورد شفاعت شهدا قرار بگیریم و لذت‌های دنیوی و مادی عامل فاصله گذاری بین ما و ارزش‌ها نگردد.
رئیس دانشگاه بیرجند با قدردانی از عوامل برگزار کننده این مراسم ابراز امیدواری کرد با حضور دانشجویان جلسات حضوری برای معرفی هرچه بهتر راه و رسم شهدا به جوانان دانشجو برگزار شود.
وی اعلام کرد: در موزه دانشگاه بخشی با عنوان دانشگاه و انقلاب راه اندازی شده است که در این بخش مجموعه‌ای از عکس‌های زمان اعزام دانشجویان و دانشگاهیان و مراسم‌های برگزار شده در طول دفاع مقدس و تشییع پیکر پاک شهدای دانشجو در آن قرار دارد، تا آیندگان به تلاش‌ها و رشادت‌های صورت گرفته توسط جوانان آن دوره آشنا شوند.
وی از صمیم قلب برای همه درخواست کرد تا در مسیر و مرام شهدا و مورد شفاعت آنها قرار بگیرند و عمل و رفتار ما به گونه ای باشد تا شرمنده شهدا نشویم.
دکتر علی زنگوئی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با قرائت آیه ای از قرآن کریم که هیچ عملی همانند جهاد فی سبیل ا... نیست گفت: کسانی بالاترین جایگاه و قدر را دارا هستند که گران‌بهاترین گوهر وجودی خود را در راه ملت و دفاع از آن در طبق اخلاص گذاشتند و در این راه به فیض شهادت نائل شدند. همچنین خانواده شهدا نیز که فرزندان آنها در راه خدا به شهادت رسیده‌اند از بالاترین اجر و قدر باید برخوردار باشند.
دکتر نظر افضلی، استاد پیشکسوت دانشگاه بیرجند و معاونت جنگ مرکز آموزش عالی بیرجند در این مراسم با تشکر ویژه از دکتر خامسان و تمامی عوامل برگزاری این مراسم یاد و خاطره تمامی شهدای دانشجوی دانشگاه را گرامی داشت و  گفت: در طول دوران دفاع مقدس حدود یک سوم دانشجویان دانشگاه بیرجند به جبهه اعزام شدند که این موضوع نشاندهنده حضور فعال دانشجویان در آن عرصه بود. ایشان به حضور دانشجویان و چگونگی اعزام آنها اشاره نمود و افزود: شهید حسینی امینی همراه با 110 دانشجوی دیگر دانشگاه به جبهه اعزام شد که پس از زیارت مرقد مطهر امام رضا(ع) و حضور در استادیوم آزادی تهران از مهران به سمت اهواز حرکت نمودیم. وی که در این اعزام به همراه شهید حسینی ایمنی بوده است گفت: در اهواز شهید حسینی علیرغم اینکه به تیپ 61 محرم باید میرفت به اصرار به لشکر 21 امام رضا(ع) اعزام شد و در عملیات کربلای 4 و کربلای 5 حضوری فعال داشت. در عملیات کربلای 5 به آرزوی خود دست یافت و به فیض شهادت نائل گشت.
وی خاطراتی از مراسم تشییع آن شهید بزرگوار و دمیده شدن روحیه ایثار و شهادت طلبی در دانشگاه پس از شهادت ایشان  ذکر نمود و عنوان کرد: امیدوارم ما نیز ادامه دهنده راه شهدا باشیم و با تأسی از شهدا در این مقطع تمامی تلاش خود را در راه انقلاب و کشور بکار گیریم.
در ادامه این مراسم معنوی سیدجواد شاکری که مسئولیت آموزش واحد مخابرات لشکر 21 امام رضا(ع) را در 34 ماه از دوران دفاع مقدس بر عهده داشته است به سخنرانی پرداخت. شاکری که خود از فارغ التحصیلان رشته ریاضی دانشگاه بیرجند و از هم دوره‌ای‌های شهید حسینی است در سخنرانی خود گفت: در دوران دانشجویی و در دورانی که با شهید حسینی امینی در مناطق عملیاتی بودم مسئولیت پذیری بالای این شهید از نمود بسیار خاصی برخوردار بود.
وی ادامه داد: شهید حسینی ایمنی از شهدای مسئولیت پذیر و ورزشکار بود. شهید بزرگوار در ابتدای اعزام برای لشکر 61 محرم انتخاب شدند ولی از آنجا که لشکر 21 امام رضا(ع) به عنوان یکی از لشکرهای عملیاتی و خط شکن در طول دفاع مقدس بود ایشان با علاقه ای وصف ناشدنی به این لشکر آمد و پس از طی مراحل آموزش تخصصی مخابرات به عنوان مسئول مخابرات گردان فعالیت خود را آغاز کرد. پس از اعزام به خط مقدم و با توجه به مسئولیت خطیری که در خط مقدم برعهده داشت به فیض شهادت نائل گشت.(یادش گرامی و راهش پررهرو) 
سخنرانی دکتر حمید حبشی، همرزم و دوست شهید، سخنرانی برادرزاده شهید و پخش مستقیم از مزار شهید در ایمن آباد بابل از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
شهید سید محمود حسینی ایمنی، دانشجوی رشته ریاضی دانشگاه بیرجند و متولد روستای ایمن آباد شهرستان بابل است که در نبرد حق علیه باطل و در دفاع از کیان اسلامی در تاریخ 25 دی ماه سال 1365، و در عملیات کربلای 5 به فیض شهادت نائل آمد. {روحش شاد و راهش پر رهروباد}

ـ مختصری از زندگینامه شهید بزرگوار:
در یکی از روزهای سرد پاییز، یعنی 13 آبان‌ماه سال 1337 هجری شمسی نوزادی در یکی از خانه های روستای ایمن آباد پا به عرصه هستی گذاشت که او را یحیی نامیدند و در شناسنامه، محمودش خواندند. یحیی در دامن خانواده ای پاک و معتقد به دین اسلام و مذهب شیعه اثنی عشری و طالب علم و آگاهی پرورش یافت. پدرش سید خلیل و مادرش سیده مریم حسینی ایمنی(ره) نام دارد.
او در سن هفت سالگی روانه دبستان شد و با همت و پشتکار در جهت فراگیری علم و با یاری از خداوند متعال توانست پس از 12 سال بدون اینکه در هیچ یک از این سال ها حتی لغزش علمی و یا تجدیدی داشته باشد در رشته ریاضی فیزیک اخذ دیپلم نماید. یحیی نه تنها در بُعد علم و دانش که همواره از شاگردان ممتاز به شمار می رفت، بلکه از نظر اخلاق نیز از نمونه ها بود و طالب شرکت در فعالیت های مذهبی و کارهای دسته جمعی از قبیل عضویت در انجمن اسلامی و بسیج مقاومت و عضویت در تیم های ورزشی و .... یحیی از بنیانگذاران « اتحادیه انجمن های اسلامی بخش لاله آباد و جلال ازرک » بابل بود.
 از خصوصیات بارز اخلاقی او می شود گفت، که وقت آزاد و اوقات بیکاری در زندگی‌اش تقریبا" وجود نداشت چرا که حتی در طول فصل تابستان برخلاف تعدادی از همکلاسی هایش که مشغول خواندن تجدیدی و یا ورزش و بازی بودند، ایشان در سنگر جهاد اقتصادی به کمک خانواده اش به کار کشاورزی مبادرت می ورزید و بسان یک کارگر تمام وقت، تا پایان برداشت محصولات کشاورزی از کار غافل نمی شد. یحیی بلافاصله بس از اخذ دیبلم وارد خدمت سر بازی شد و از سال « 59 الی 61 » در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در شهرهای تهران، جزیره کیش و بابلسر مشغول خدمت بود. پس از بازگشت از خدمت مقدس سربازی، ضمن شرکت در امتحانات کنکور سراسری در دانشکده کرمان پذیرفته شد و حدود یکسال در قلب کویر ایران مشغول تحصیلات عالیه شد.
از آنجا که در بین رشته های دانشگاهی نیز همواره تلاش می کرد که در رشته مورد علاقه‌اش تحصیل نماید لذا بار دیگر سر میز آزمون کنکور سراسری نشست و این بار در رشته ریاضیات (مجتمع آموزش عالی شهرستان بیرجند) پذیرفته شد و پس از مشورت با خانواده و دوستان، بیرجند را برای تحصیل بر کرمان ترجیح داد و راهی دیار خراسان شد، دیاری که هر ساله، زیارتگاه میلیون ها انسان پاکباخته و عاشق معصومین(ع) بویژه حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) است.
سید محمود حسینی ایمنی، سه سال متمادی مهمان دانشگاه و دانشجویان بیرجند و مردم آن دیار بود. از آنجا که روح جستجوگر و خستگی ناپذیر او ارضاء نشده بود، بهتر آن دید که علاوه بر اندوختن ثروت علمی در جمع جهاد‌گران خط مقدم جبهه های حق علیه باطل نیز حضور یابد.
 سید محمود (یحیی) پس از حضور یافتن در جبهه جنوب ( منطقه شلمچه ) با اصرار خودش، در رشته مخابراتی گردان، مشغول انجام وظیفه شد و تا فرارسیدن زمان عملیات کربلای 4 مشغول فراگیری تعلیمات لازمه شد، تا اینکه خود یکی از حماسه آفرینان این مرحله از عملیات شد و مدت استراحت و مرخصی بین دو عملیات را بجای اینکه در کنار خانواده اش باشد در سنگرها و در کنار همسنگران خود سپری نمود. شاید می خواست کاملا" برای پیوستن به لقاءاله و معبود یکتا ساخته و پرداخته شود.
 کوتاه سخن اینکه پس از گذشت مدتی از عملیات کربلای4، عملیات کربلای5 در منطقه عملیاتی شلمچه آغاز شد و یحیی نیز همانند عملیات قبل، از خط شکنان و دشمن کوبان بوده و مردانه قد بر افراشت و به دشمن زبون و ناآگاه نشان داد که تمام ارزش های دنیوی از قبیل مال، علم، دانشگاه، پست و سایر خواسته هایی که امید و آرزوی هر جوانی در سن و سال و موقعیت و درجه علمی اوست و یا حتی جان، در مقابل ارزش های اخروی بسی بی ارزشند.
 لذا آگاهانه و با تعمق و تفکر این راه را بر گزید تا به سر منزل مقصود یعنی فیض عظمای شهادت با اصابت تیر مستقیم به بدنش، در 25 دی 1365 نایل گشت.

آخرین ویرایش۲۵ دی ۱۴۰۰