برگزاری آیین پایانی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی

۱۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۷۶۲۸ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۳۷۷
شخصیت‌های برگزیده و خدمتگزار زبان و ادبیات فارسی خراسان جنوبی، استادان پیشکسوت گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند در آیین پایانی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی تجلیل شدند.
برگزاری آیین پایانی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، آیین پایانی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی پنجشنبه شب 18 اسفند 1400 با حضور رییس انجمن زبان و ادب فارسی ایران در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
دبیر اجرایی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در این آیین گفت: در مجموع بیش از ۳۰۰ مقاله به دبیرخانه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ارسال و حدود ۲۵۰ مقاله توسط ۹ سرداور و ۶۰ داور علمی از سراسر کشور پذیرش شد.
دکتر اکبر شایان سرشت با اشاره به آغاز این گردهمایی از ۱۴ اسفندماه، افزود: در طول برگزاری انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه بیرجند ۲۲ نشست علمی و سه میزگرد برگزار شد.
وی بیان کرد: بیش از ۵۳ نفر سخنران مدعو و ویژه این انجمن در دانشگاه بیرجند بودند که در خصوص مباحث علمی مختلف رشته‌های زبان و ادب فارسی از جمله ادبیات کودک و نوجوان، زبان و ادب فارسی در فرهنگ و گستره بین‌الملل و همچنین ادبیات و زبان فارسی در حوزه نقد، نظریه و روش‌های میان‌رشته‌ای، مطالعات تطبیقی و سایر به ارائه مطلب پرداختند.
دبیر اجرایی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ادامه داد: همچنین نشست‌هایی در حوزه انواع ادبیات حماسی، ادبیات عرفانی، داستان پژوهی و ادبیات روایی، شعر معاصر، ادبیات غنایی، ادبیات عامه و گویش‌ها، ادبیات تطبیقی، ادبیات پایداری و آیینی، ایران‌شناسی و زبان و ادبیات فارسی و از این قبیل برگزار شد.
وی تصریح کرد: بخشی از نشست‌های انجمن ترویج زبان و ادب فارسی مانند نشست ادبیات کودک و نوجوان و علوم انسانی دیجیتال و ادبیات فارسی و استفاده از فناوری‌های نوین برای آموزش زبان و ادب فارسی تازه و نو بودند و برای نخستین بار برگزار شدند.
شایان سرشت عنوان کرد: توجه به فعالان حوزه آموزش و پرورش از جمله دانش‌آموزان و فرهنگیان و آموزش زبان و ادب فارسی به غیرفارسی زبانان از دیگر موضوعات مهمی بود که در این انجمن مورد توجه ویژه قرار گرفت.
وی افزود: با توجه به اهمیت آموزش زبان و ادب فارسی به غیرفارسی زبانان، مرکز این مهم در وزارت علوم و برخی دانشگاه‌های بزرگ کشور از جمله دانشگاه فردوسی مشهد و قزوین دایر شده است.
دبیر اجرایی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی بیان کرد: مقالات برگزیده و ارائه شده توسط سخنرانان ویژه دریافت و در قالب ویژه‌نامه گردهمایی چاپ و منتشر خواهد شد.
وی با بیان اینکه همکاران دانشگاه بیرجند تمام تلاش خود را اعمال کرده تا زبان و ادب فارسی به عنوان میراث ماندگار ایران اسلامی را حفظ کنند گفت: از معاونت فرهنگی و اجتماعی، معاونت پژوهشی و ریاست دانشگاه بیرجند، همچنین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و اصحاب رسانه که در طول برگزاری انجمن دانشگاه را حمایت کردند قدردانی می‌کنیم و امید است در سال‌های آتی نیز با همین رویکرد ترویج زبان و ادب فارسی حرکت کنیم.
در این آیین جایزه استاد دکتر مهدی محقق به دکتر زهرا خوشامند و دکتر مهدی ییلاقی دارای رساله شایسته تقدیر دکتری برتر تندیس و لوح تقدیر جایزه دکتر محقق به رساله برتر دکتر حمزه کفاش، و جایزه شادروان دکتر زهرا استادزاده به مقاله برگزیده در حوزه آموزش زبان فارسی به دکتر اعظم جنتی‌فر اهدا شد.
دفتر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی شعبه خراسان جنوبی فردا در محل دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند افتتاح می‌شود.
شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی چهاردهم اسفند در دانشگاه بیرجند گشایش یافت.
 ادبیات تطبیقی و پژوهش‌های میان رشته‌ای، انواع ادبی (غنایی، حماسی، نمایشی و...)، ادبیات آیینی و پایداری، ادبیات معاصر، ادبیات کودک و نوجوان، نقد، نظریه و مکتب‌های ادبی، آسیب‌شناسی پژوهش‌های ادبی، زبان‌پژوهی ادبی و گویش‌پژوهی خراسانی، آموزش زبان فارسی و پژوهش زبان و ادبیات فارسی در گستره جهان از محورهای اصلی این همایش بود.
از سال ۱۳۸۳ تاکنون گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی هر سال در یکی از دانشگاه‌های بزرگ استانی برگزار می‌شود و شانزدهمین مرحله این همایش ۱۴ تا ۱۹ اسفند امسال و با مشارکت جمعی از دانشجویان، استادان، فرهیختگان و مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

استقرار و استحکام قلمرو زبان و ادب فارسی ضروری است

عضو هیات رییسه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران گفت: استقرار و استحکام قلمرو زبان و ادب فارسی امری ضروری و یکی از وظایف انجمن ترویج زبان و ادب فارسی است.
دکتر محمد جعفر یاحقی در آیین پایانی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی افزود: زبان فارسی باید به جایگاه قدیم خود را سطح جهان برگردد تا با افق‌هایی که داخل و خارج از مرزهای ایران وجود دارد زمینه همدلی و یکدلی با جهانیان فراهم شود.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه زبان و ادب فارسی باید به آنچه داشته‌ایم برگردیم اظهار داشت: گردهمایی‌های انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و حضور ایرانیان در تمام دنیا زمینه را برای گسترش و ترویج زبان فارسی فراهم می‌کند.
استاد برجسته زبان و ادب فارسی تصریح کرد: وظیفه همه ما اعم از دانشگاه‌ها و انجمن ترویج زبان و ادب فارسی تلاش برای ترویج و تحکیم زبان و ادب فارسی است تا چهره درخشان تاریخی و فرهنگی زبان فارسی گسترش یابد.
وی عنوان کرد: شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی به دلیل شایستگی‌های دانشگاه بیرجند در این دانشگاه برگزار شد از طرفی پیوند خوب زبان فارسی با این منطقه، وجود گویش‌های متعدد و همجواری این استان با کشور افغانستان که قلمرو دیگر زبان و ادبیات فارسی از دیگر دلایل بود.
یاحقی با بیان اینکه به این گویش‌ها، زبان‌ها و لهجه‌ها برای تقویت، استحکام و   گسترش زبان و ادبیات فارسی نیاز داریم اظهار داشت: با راه‌اندازی شعبه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه بیرجند توجه خاصی به این مهم خواهد شد.
وی تصریح کرد: زبان فارسی زبان علم، سیاست، ادب و احساس بوده و باید به این شرایط برگردانده شود بنابراین وظیفه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و دانشگاه‌ها نگه‌داشتن این شرایط خاص برای زبان فارسی است.
عضو هیات رییسه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران با تاکید بر اینکه زبان فارسی زبان دل و همدلی بین همه اقوام و طوایف قلمرو زبان فارسی در گذشته‌ها بوده است تصریح کرد: از سواحل مدیترانه تا اقیانوس هند و چین زبان فارسی گسترده بوده و همه را به هم متصل می‌کرده است اما این فاصله بین ما ایجاد شد.
وی عنوان کرد: روزی که دنیای استعمارگر و مطامع جهانخواهی در شبه قاره هند از عظمت زبان فارسی به حیرت ماندند، شروع به سنگ‌اندازی کرده و در این زمینه ریشه به تیشه زبان فارسی زده و لطمه بزرگی بر پیکره این زبان وارد شد.
وی یادآور شد: زبان فارسی در زبان غرب هم ریشه داشت لذا امروز هم باید با اهتمامی که برای گسترش زبان و ادب فارسی می‌شود باید ریشه آن گسترش یابد.
دبیر علمی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی هم گفت: همایش را به عنوان یک فرصت دانش‌افزایی، آموزشی و دانش پژوهی در داخل و خارج از کشور می‌بینیم.
دکتر علی اکبر سام‌خانیانی با بیان اینکه گستره این انجمن بین‌المللی است اظهار داشت: برابر سند توسعه کشور و به ویژه فرمایشات مقام معظم رهبری، مقرر هست زبان فارسی جایگاه علمی و تاریخی خود را پیدا کند.
وی ادامه داد: هر کشوری بتواند به جایگاه علمی و تاریخی خود برسد هویت ملی و فرهنگی واقعی خود را خواهد داشت اما اگر علم نباشد دوام نخواهد یافت.
دبیر علمی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی تصریح کرد: در این همایش به سه نشریه از میان هزار و 800 نشریه موجود به واسطه حسن فارسی‌نگاری در کنار رشد و پیشرفت علمی آن، جایزه‌ای تقدیم کردیم.
وی عنوان کرد: شرکت کنندگان داخلی و خارجی این همایش افراد برجسته و شاخصی بودند که از نشست‌های مختلف استقبال کردند.
دکتر سام‌خانیانی با بیان اینکه دانشگاه بیرجند رکن مطالعات بین رشته‌ای و ادبیات تطبیقی از دهه 80 تاکنون بوده است گفت: انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی این دانشکاه را تحت این عنوان می‌شناسد.
وی یادآور شد: در این انجمن سخنرانانی از کشورهای مختلف از جمله اسپانیا، ترکیه، هند، پاکستان، تونس، بنگلادش، افغانستان و سایر داشتیم و در کمیته علمی نیز از کشورهای آمریکا، مصر، فرانسه، انگلستان و سایر حضور داشتند. 
دبیر علمی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی گفت: در این همایش 80 استاد از 37 دانشگاه داخلی و خارجی در کمیته علمی حضور داشتند و این از نقاط قوت این انجمن بود.

پیکره زبان و ادب فارسی در استان‌های کشور گسترده می‌شود 

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران با تاکید بر بهره‌گیری از توان استان‌ها در برگزاری این انجمن، گفت: در استان‌ها با برگزاری این گردهمایی‌ها پیکره زبان و ادبیات فارسی را در زوایای کشور ساری و جاری می‌کنیم. 
دکتر سید علی‌اصغر میرباقری‌فرد پنجشنبه شب در آیین پایانی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی افزود: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی از سال ۱۳۵۱ با عنوان انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۸۳ با بازبینی اساسنامه به نام انجمن ترویج زبان و ادب فارسی تغییر پیدا کرد. 
وی با اشاره به فعالیت‌های گسترده این انجمن، افزود: برگزاری گردهمایی‌های بین‌المللی سالانه از جمله مهمترین برنامه‌هاست که این گردهمایی‌ها همواره در یکی از دانشگاه‌های بزرگ جامع کشور هر سال برگزار می‌شود. 
رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران با اشاره به برگزاری این گردهمایی طی امسال در دانشگاه بیرجند، اظهار کرد: با شناخت از استان خراسان جنوبی و دانشگاه بیرجند هیات مدیره انجمن موافقت کردند که شانزدهمین دوره در این استان برگزار شود.
وی با بیان اینکه برگزاری انجمن زبان و ادب فارسی با توجه به برنامه‌های متعدد ظرفیت زیادی می‌طلبد ادامه داد: خوشبختانه دانشگاه بیرجند با استفاده از مجموعه ظرفیت‌های استانی و دانشگاهی توانست یکی از بهترین و موفق‌ترین گردهمایی‌ها را برگزار کند که از این جهت از همکاران و مسوولان استان قدردانی می‌کنیم. 
دکتر میرباقری‌فرد بیان کرد: برای اینکه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی به اهداف و برنامه‌های خود بردس هر سال ارزیابی‌هایی از این انجمن در دانشگاه‌های مختلف انجام می‌شود که نشان می‌دهد رو به جلو در حرکت هستیم.
وی با بیان اینکه شانزدهمین انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه بیرجند موفق عمل کرد گفت: با شیوع ویروس کرونا بن بستی در مقابل برگزاری انجمن نمی‌بینیم و در هر شرایطی با استفاده از ظرفیت‌های مختلف انجمن برگزار می‌شود.
 رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران گفت: به سبب اینکه مجبور شدیم از بستر فضای مجازی استفاده کنیم نوآوری‌های زیادی در برگزاری گردهمایی سال گذشته در اهواز و امسال در دانشگاه بیرجند به کار گرفته شد و از نوآوری استفاده کردیم.
وی ادامه داد: از سویی روند برگزاری گردهمایی‌ها ادامه خواهد داشت و سال آینده در دانشگاه خوارزمی تهران و سال 1402 دانشگاه کرمان میزبان این انجمن خواهند بود سایر دانشگاه‌ها نیز در نوبت قرار دارند که تصمیم‌گیری خواهد شد.

آخرین ویرایش۲۰ اسفند ۱۴۰۰