برگزاری نشست خبری همایش ملی نماز، هویت و جوانان

۱۵ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۳:۴۸ کد : ۱۷۹۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۴۴۸۷
برگزاری نشست خبری همایش ملی نماز، هویت و جوانان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، صبح امروز دوشنبه 15 بهمن 97 نشست خبری اولین همایش ملی نماز، هویت و جوانان در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.

حجت الاسلام محمدعلی جعفری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند به خبرنگاران حاضر در این نشست خبری گفت: نماز بهترین دستور در میان فرامین الهی است که قبل از انقلاب مظلوم واقع شده بود اما امروزه شاهد فراگیر شدن آن هستیم.

وی با بیان اینکه با وجود نارضایتی مردم از اقتصاد و سیاست دوران گذشته اما انقلاب ما انقلابی فرهنگی بود، افزود: انقلاب ایران از برتری و امتیاز در میان سایر انقلاب ها برخوردار بود و امروزه امید مستضعفان جهان به ایران است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند گفت: دشمنان نمی خواستند که انقلاب، چهل سالگی خود را ببیند اما تمام اقدامات آن ها بیهوده است و مانع حرکت انقلاب و مردم به سمت جلو نمی شود.
حجت الاسلام جعفری اظهار داشت: تکلیف خداوند برای کسانی که عهده دار حکومت جامعه اسلامی هستند علاوه بر خواندن نماز، به پا داشتن و فراهم کردن زمینه اقامه نماز برای همگان است.

وی تصریح کرد: جامعه ایران نماز خوان است و ما با این حرکت به دنبال این هستیم که جامعه به سمت نماز اول وقت سوق داده شود و هیچ چیز مانع نماز نباشد.

حجت الاسلام دکتر حسینی دبیر علمی همایش ملی نماز، هویت و جوانان در ادامه این نشست گفت: این همایش که ملی و دارای درجه IC است، در اول اسفند 97 با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی برگزار می شود و در عصر این روز داوری مقالات پذیرفته شده صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه تا کنون 148 نفر در سایت ثبت نام کرده اند و تعداد 100 مقاله به دست ما رسیده است، افزود: طی چند روز آینده مراحل داوری مقالات به پایان خواهد رسید.

دبیر همایش ملی نماز، هویت و جوانان اظهار کرد: مقالات بر اساس دارا بودن پارامترهای مدنظر در سه حوزه چکیده، پوستر و ارائه تقسیم بندی می شوند و در نهایت آثار برگزیده در کتابچه ای به چاپ می رسد تا در دسترس همگان قرار گیرد.

دکتر حسینی اضافه کرد: فراخوان این همایش از پانزدهم شهریورماه منتشر شده و علاقمندان تا پنجم بهمن ماه فرصت داشتند تا مقالات خود را ارسال کنند.

وی تصریح کرد: مقالات ارسالی در چهار محور مباحث اخلاقی نماز، نماز از منظر روانشناسی، جایگاه اجتماعی نماز و آثار نماز در روابط اجتماعی و نماز در دیدگاه عرفا و سلوک عارفانه هستند.

دبیر همایش ملی نماز، هویت و جوانان در ادامه گفت: این همایش 21 داور دارد که از این تعداد، 4 نفر به عنوان سر داور برای هر کدام از محورهای همایش انتخاب شدند.

حسینی اظهار کرد: 67 درصد شرکت کنندگان در همایش را دانشجویان و طلبه ها با 99 نفر شرکت کننده، 16 درصد را اعضای هیئت علمی با 24 نفر و 17 درصد را شرکت کنندگان آزاد با 25 نفر تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه 104 نفر از شرکت کنندگان از خارج استان بودند، گفت: با توجه به گستردگی فراخوان، 70 درصد کل مقالات ارسالی از دانشگاه های سراسر کشور می باشد.

و خاطر نشان کرد: از میان 100 مقاله، 27 مقاله اخلاقی، 32 مقاله اجتماعی، 13 مقاله عرفانی و 28 مقاله روانشناسی ارسال شده است.

حسینی با بیان اینکه این همایش به پیشنهاد دانشجویان برگزار شده که بیشترین شرکت کنندگان در همایش را نیز تشکیل می دهند، افزود: این موضوع نشانگر این است که جوانان ما دغدغه نماز را دارند.

وی بیان کرد: برای ساز و کار بهتر این همایش، تاکنون 10 جلسه رسمی با کمیته علمی، هیئت داوران، هیئت اجرایی، مسئولیت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و ... تشکیل شده است.

دبیر همایش ملی نماز، هویت و جوانان عنوان کرد: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، مجموعه دانشگاه بیرجند، ستاد اقامه نماز، اداره کل اوقاف و امور خیریه، نشر معارف، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان خراسان جنوبی و پاتوق کتاب از جمله حامیان این همایش هستند.

سید مجتبی حسینی دبیر اجرایی دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند در خصوص اقدامات نهاد به برگزاری دوره آموزشی ضمن خدمت با عنوان چگونه یک نماز خوب بخوانیم و منابع حجت الاسلام و المسلمین پناهیان، برگزاری دوره های معاد شناسی 1 و 2 اشاره کرد.

وی با بیان اینکه بیش از 60 درصد اعتبارات فرهنگی صرف ستاد اقامه نماز می شود، افزود: برای فعال تر کردن دانشجویان در امر نماز، پیشنهاداتی ارائه شده است که برگزاری کلاس های معارف نزدیک مسجد، توزیع غذا بلافاصله بعد از نماز برای افرادی که دغدغه نماز را دارند و به دلیل مراجعه به سلف، از نماز اول وقت باز می مانند و نیز امکان برگزاری نماز در هر دانشکده برای کوتاه کردن مسافت بین کلاس تا نماز از جمله این پیشنهادات بود.

آخرین ویرایش۱۵ بهمن ۱۳۹۷