همزمان با برگزاری شصت و نهمین نشست سراسری معاونان دانشجویی دانشگاه‌های کشور در مشهد مقدس انجام شد؛

حضور دانشگاه بیرجند در کارگروه رفاه دانشجویی

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۶ کد : ۱۸۴۳۲ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۵۰۵
همزمان با برگزاری شصت و نهمین نشست سراسری معاونین دانشجویی سراسر کشور که از ۲۲ لغایت ۲۴ اردیبهشت‌ماه جاری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود، دکتر سید مرتضی موسوی، معاون دانشجویی دانشگاه بیرجند در این نشست حضور یافت.
حضور دانشگاه بیرجند در کارگروه رفاه دانشجویی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در افتتاحیه این نشست گفت: حضور دانشجویان خارجی، یکی از اولویت‌های دیپلماسی علمی است و باید دانشگاه ها آن را جدی بگیرند.
دکتر محمدعلی زلفی گل صبح روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ در شصت و نهمین نشست معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: برخی از محدودیت‌های موجود به واسطه تحریم‌های ظالمانه از سوی استکبار جهانی و از بین رفتن منابع کشور است و این موضوع خدمت‌رسانی به دانشجویان را با کاستی مواجه ساخته است.
وی ادامه داد: البته این تحریم‌ها محاسن زیادی نیز در برداشت، بطوریکه باعث شد تا بسیاری از نیازهای اصلی کشور را خودمان تامین کنیم و بازدید از مراکز پژوهشی و علمی دانشگاهها نشان از دستاوردها در این زمینه دارد.
وزیر علوم اظهار کرد: از مسوولان نیز خواسته شده است تا نسبت به واردات کالاها دقت بسیار شود تا محصولاتی که در داخل کشور امکان تولید آن وجود دارد از خارج وارد نشود و در نهایت به تولید و اشتغال در داخل کشور منجر شود.
او با اشاره به شعار امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده است، بیان کرد: بر این اساس فرمان کشور باید بر محور و مدار دانش‌بنیان فعالیت کند و بایستی از این فرصت توسط دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری به خوبی استفاده شود.
زلفی گل گفت: هم‌اکنون دانشگاه‌های کشور از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار هستند و اگر حداقل‌ها برای آنها فراهم شود شاهد پیشرفت‌های بسیاری خواهیم بود که در این راستا صندوق‌های حمایتی برای فعال‌تر شدن این ظرفیتها در دست برنامه‌ریزی است.
وی خطاب به معاونان دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور افزود: شما علمدار خدمت رسانی به فرزندان نخبه کشور هستید و این توفیق بزرگ نصیب شما شده است، بنابراین باید به عنوان معاون دانشجویی تلاش کنید تا ناموس و فرزندان مردم در آرامش و آسایش در محیط دانشگاه به کسب علم بپردازند.
وزیر علوم با بیان اینکه معاونان دانشجویی در جلسات هیات رئیسه دانشگاه‌ها باید طرفدار و سهم خواه دانشجویان باشند، افزود: به تازگی بودجه‌ای در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته است و نباید حتی یک ریال آن در جای دیگری غیر از خدمات‌رسانی به دانشجویان هزینه شود، این بودجه و مبلغ قابل توجه نیازهای دانشجویان برای نیم سال دوم تحصیلی امسال را برطرف خواهد کرد.
او بیان کرد: معاونان دانشجویی باید به دلیل ارتباط خود با دانشجویان دارای سعه صدر و صبر بسیار باشند، زیرا نظرات و مطالباتی که دانشجویان دارند گاهی آرمان‌گرایانه است و شما در نشست‌های خود واقعیت‌ها را با آنها در میان بگذارید و با همکاری آنها می‌توانید مشکلات این حوزه را بر طرف کنید.
دکتر زلفی گل گفت: اگر با دانشجویان ارتباط مناسبی داشته باشید و منطقی با آنها گفت و گو شود، آنها خواهند پذیرفت و مطالبات منطقی تر خواهد شد بر همین اساس باید در هر ترم مسئولان دانشگاه چندین جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان داشته باشید تا دغدغه‌های دانشجویان شنیده شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی از خوابگاه‌های دانشجویی تکمیل ظرفیت نشده‌اند، افزود: آمار ظرفیت خالی خوابگاه‌ها باید به دست آید و مشخص شود که علت خالی ماندن آن چیست؟ آیا بیش از ظرفیت خوابگاه ایجاد شده است و یا اینکه دستورالعمل‌های حضوری شدن دانشگاه به درستی مورد استفاده قرار نگرفته است و بر همین اساس باید سامانه‌ای فراهم شود تا خوابگاه‌های کل کشور به صورت یکپارچه مورد برسی قرار گیرد.
وی خواستار ارائه اطلاعات شفاف از سوی دانشگاه‌ها برای برنامه ریزی منطقی شد و افزود: دانشگاه ها باید صادق‌ترین نهاد در کشور نسبت به ارائه اطلاعات باشند و بر همین اساس طرح جامع مالی در دست ایجاد است که به صورت شفاف موضوعات مالی مورد برسی قرار گیرد. ‌‌‌
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با اشاره به خدمت رسانی مناسب و میزبانی از دانشجویان بین‌الملل گفت: حضور دانشجویان خارجی، یکی از اولویت‌های دیپلماسی علمی است و باید دانشگاه ها آن را جدی بگیرند.
وی افزود: از سوی دیگر حضور در همایش‌های بین‌المللی، تعاملات علمی، ایجاد فرصت مطالعات علمی و همچنین انتشار مقالات علمی مشترک باید فراهم شود تا اثرگذاری مناسبی در حوزه دیپلماسی علمی صورت پذیرد.
وی با انتقاد از اینکه برخی مسوولان دانشگاهی نگاه درآمدزایی به دانشجویان خارجی دارند، افزود: این نوع نگاه در شان جمهوری اسلامی نیست و باید در اسرع وقت قیمت خدمات رسانی به آنها همانند خدمت‌رسانی به دانشجویان ایرانی باشد زیرا این جزیی از فرهنگ میزبانی ما است که محترمانه با مهمان برخورد شود.
وی گفت: دانشجویان بین الملل همانند سفیران آینده کشورمان در سرزمین‌های خودشان خواهند بود و اینکه برخی دانشگاه‌ها دانشجوی خارجی پذیرش کنند و خدمات مناسب به آنها ندهند، ظلم به آنها است و از سوی دیگر باید ارائه خدمات به نحوی باشد که احساس یکسانی در برخورداری از خدمات بین دانشجوی ایرانی و بین‌الملل یکسان باشد.
وزیر علوم اضافه کرد: استادانی که دانشجوی بین الملل بپذیرند پایه تشویقی دریافت می‌کنند.
او همچنین ضمن انتقاد از برخورد قهریه با دانشجویان اظهار کرد: دانشجویان نیاز به گفت وگوی منطقی دارند تا قانع شوند و باید به آنها توضیح داده شود که زمانی که در جمعی حاضر می شویم باید شرایط و حرمت آن جمع پذیرفته شود و به همین دلیل برای حضور در فضای دانشگاه و کلاس باید حرمت آن مکان حفظ شود.
دکتر زلفی گل بیان کرد: البته در برخی قسمت‌ها کاستی‌هایی وجود دارد و آن نگاه تبیینی که رهبر معظم انقلاب فرمودند جدی گرفته نشده است و به همین دلیل باید برنامه ریزی شود تا دانشجویان جدید دانشگاه، قبل از حضور در کلاس‌های درسی در اردوی معرفی دانشگاه بیشتر با شرایط و ضوابط محیط دانشگاه آشنا شوند تا بدانند چگونه باید با استاد در محیط علمی برخورد کنند.
وی افزود: همچنین لازم است استادان جدید دانشگاه نیز ضمن آشنایی با فلسفه عام دانستن نحوه مناسب پاسخگویی به سوالات و پرسش‌های دانشجویان، نحوه حل تمرین و سایر نیازهای دیگر را آموزش ببینند و اینگونه نباشد که وی با سعی و خطا بخواهد آموزش کسب کند و در این مسیر خدای نکرده اتفاقی رخ دهد تا باعث بدبینی دانشجو به دانشگاه شود.
شایان ذکر است؛ شصت و نهمین  نشست سراسری معاونین دانشجویی سراسر کشور با حضور معاونان دانشجویی مناطق ۱۰ گانه کشور و دکتر سید مرتضی موسوی، معاون دانشجویی دانشگاه  بیرجند از ۲۲ لغایت ۲۴ اردیبهشت‌ماه جاری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود. دانشگاه بیرجند همزمان با برگزاری این نشست در کارگروه رفاه دانشجویی که به منظور هم‌افزایی و تبادل نظر بین دانشگاه‌ها ایجاد شده است حضور دارد.

آخرین ویرایش۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱