آیین تکریم و معارفه معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۱ کد : ۱۸۴۸۳ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۷۵۰
آیین تکریم و معارفه معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند با حضور سرپرست دانشگاه بیرجند و اعضای هیأت رئیسه دانشگاه صبح امروز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سالن شکوه شرق برگزار شد.
آیین تکریم و معارفه معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند

 به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در مراسم تکریم از خدمات دکتر محمدعلی زنگوئی، معاون سابق فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و معارفه دکتر حسین فرزانه‌پور به سمت سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی که با حضور اعضای هیأت رئیسه دانشگاه برگزار شد، دکتر احمد لامعی‌گیو، سرپرست دانشگاه بیرجند با خیر مقدم به حاضران در این جلسه، به خدمت خود در معاونت فرهنگی دانشگاه اشاره کرد و افزود: در آن دوره بخشنامه‌ای براساس اعلام نظر یونسکو ابلاغ شد که رسالت دانشگاه صرفاً به تعلیم و تربیت و پرورش نیروهای متخصص نمی پردازند بلکه در کنار این نقش مهم وظیفه جامعه پذیری را نیز دانشگاه‌ها برعهده دارند. سرپرست دانشگاه گفت: نقش فرهنگ بر هیچ کس پوشیده نیست به گونه‌ای که بخشی از پژوهشگران فرهنگ را به مثابه خون یاد کرده‌اند خونی که در  بدن جریان دارد و منشأ شادابی و طراوت بدن است. دکتر لامعی با تأکید به منظومه فکری حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) گفت: فرهنگ در منظومه فکری امامین انقلاب نقش بسیار برجسته‌ای دارد که مقام عظمای ولایت در مورد نقش فرهنگ می‌فرمایند:"من حاضرم جانم را فدای فرهنگ نمایم." وی گفت: این جلسه به منظور پاسداشت و تکریم دو استاد فرزانه دانشگاه برگزار شده است. دکتر زنگوئی از سرآمدان حوزه معارف، فرهنگ، اندیشه و نظر و از سخن سرایان بلیغ دانشگاه هستند که این تغییر با اصرار ایشان ایجاد شد. حساسیت، جایگاه و اهمیت این حوزه بر کسی پوشیده نیست که لازم است در اینجا از دکتر فرزانه پور که این سمت را پذیرفتند تشکر نمایم. دکتر فرزانه‌پور بعنوان شخصی مردمدار و اخلاق مدار و در همه حوزه‌هایی که از منظر نظری و عملی می‌نگریم ایشان دارای شخصیتی متعادل هستند که حوزه فرهنگ با توجه به تعدد فعالیت‌ها  اینچنین شخصیتی را می‌طلبد. وی با ابراز اطمینان از اینکه دکتر فرزانه‌پور مسیر تبیین شده در حوزه فرهنگ را خواهد پیمود، ادامه داد: حوزه فرهنگی از بدنه کارشناسی بسیار قوی برخوردار است و همکاران این حوزه با عشق و علاقه مشغول فعالیت و نشاط و پویایی محیط دانشگاه هستند و در آینده این حوزه با برنامه‌های مدونی که ارائه خواهد نمود نقش مؤثری در تربیت فرزندان این مرزو بوم خواهد داشت. وی با تأکید به موضع گیری‌های مقام عالی وزارت در حوزه فرهنگ، بیان داشت: لازم است کارآفرینی فرهنگی در حوزه فرهنگ مدنظر قرار گیرد. وی محورهای مهم برنامه اعلامی خود را شامل حرکت در مسیر قوانین و اسناد بالادستی و تأکید بر سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها و بیانیه گام دوم انقلاب برای رسیدن به دانشگاه تمدن ساز اسلامی و ایرانی ذکر کرد و گفت: امیدوارم با حضور دکتر فرزانه‌پور و همکاری تمام همکاران و بدنه کارشناسی این حوزه بیش از پیش بدرخشد. وی  دکتر زنگوئی را از پیشکسوتان و سرآمدان جامعه ایثارگری دانشگاه دانست و برای ایشان آرزوی تندرستی، سلامت و سعادت کرد و ابراز امیدواری کرد که در آینده از  توان، فکر و اندیشه ایشان دانشگاه بیش از گذشته بهره مند شود.
آینده از آن دو حوزه علوم انسانی و علوم پایه است
دکتر لامعی در ادامه سخنان خود گفت: لازم است در تمامی مقوله‌ها سرفصل فرهنگی وجود داشته باشد و آینده از آن دو علم و دو حوزه علوم انسانی و علوم پایه است و اگر به دنبال تمدن سازی هستیم باید از علوم انسانی شروع کنیم و یکی از علل انتخاب دکتر فرزانه پور نگاه به حوزه علوم انسانی و اینکه ایشان منتصب به صفاتی همچون کارآمدی، ولایتمداری، اخلاق مداری، تحول گرایی و اعتدال گرایی می‌باشد.
حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی جعفری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند به سخن حضرت امام خامنه‌ای که ایشان "فرهنگ را به هوایی که در آن تنفس می کنیم تشبیه می‌نمایند" و این هوا اگر آلوده و مسموم باشد هرچه زودتر انسان را از بین می‌برد و اگر هوا سالم باشد انسان را به نشاط خواهد آورد و هرچه داریم از فرهنگ است و لازم است در موضوع فرهنگ موفق عمل نماییم تا تفاوت دانشگاه کشورمان با دیگر کشورهای خارجی احساس شود. وی به لزوم توجه به ارزش‌های دینی و فرهنگی و حفظ و ارج آن پرداخت و ادامه داد: مقام عالی وزارت در جلسه روز پنجشنبه هفته گذشته به اختصاص 3 درصد بودجه دانشگاه‌ها به مسائل فرهنگی اشاره داشتند و مهم این است که دکتر زلفی گل در دوران تصدی ریاست دانشگاه نیز این موضوع را رعایت کرده‌اند و 3 درصد بودجه دانشگاه را به مسائل فرهنگی اختصاص داده‌اند و هیچ مشکلی نیز در اعتبارات آن دوران ایجاد نشده است. اگر انسان اهمیت و ارزش کار فرهنگی را باور داشته باشد می‌تواند اعتبار و چگونگی انجام کار را مهیا نماید. حجت الاسلام جعفری سابقه و ارتباط طولانی خود را با دکتر زنگوئی را نام برد و ابراز داشت: ریاست دانشگاه و مجموعه نهاد علاقه داشتند که ایشان در این سمت ابقاء شوند ولی بدلیل کسالت از این سمت استعفا نمودند. وی گفت: دکتر فرزانه‌پور سابقه بسیار خوبی در این حوزه دارند و برای ایشان آرزوی توفیق داریم و امیدوارم منشا آثار مثبتی در این حوزه باشند.
دکتر سیدمرتضی موسوی، معاون دانشجویی دانشگاه  توانمندی ذاتی و سخنوری را از نکات مهم شخصیتی دکتر زنگوئی دانست و به شخصیت و کمالات، علم و دانش دکتر فرزانه‌‌پور اشاره کرد.
دکتر سیدجواد حسینی‌واشان، سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه به شناخت خود از دکتر زنگوئی و نکات اخلاقی، معرفتی، سعه صدر و جامعه وسیع فکری و عقیدتی و سیاسی و تحلیل ایشان را نام برد و برای دکتر زنگوئی آرزوی سلامتی و موفقیت کرد. وی  اهمیت دروس عمومی و مباحث و کاربردهای این دروس را برشمرد و گفت: دکتر فرزانه‌پور در ارائه دروس بسیار موفق عمل می‌نمایند و خدمات ماندگاری را در بسیج اساتید داشته‌اند و از سرآمدان استان در مسائل سیاسی هستند و برای ایشان در این شرایط خاص و حساس جامعه ایرانی اسلامی آرزوی موفقیت دارم .
دکتر محمدی، مدیر فرهنگی دانشگاه فرهنگ را در کنار تمام مقوله‌های آموزشی و پژوهشی دارای اهمیتی بسیار بالایی دانست و گفت: دکتر فرزانه پور الگوی رفتاری بنده هستند و برای ایشان در این سمت آرزوی موفقیت دارم. وی با تقدیر از خدمات شایسته همکاران حوزه فرهنگی گفت: در دوران کرونا هزاران برنامه و کارگاه و ... توسط همکاران این حوزه برگزار شد. وی با آرزوی موفقیت برای دکتر زنگوئی به برگزاری هفته فرهنگ دانشگاه برای اولین بار در دانشگاه با هدف شناسایی بسترهای فرهنگی و دینی و برگزاری نمایشگاه مجازی و گسترش نشریات الکترونیکی، پیگیری مبحث پیوست‌نگاری فرهنگی برای تمامی مسائل اشاره کرد.
در این جلسه دکتر زنگوئی، معاون سابق فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با تأکید بر اصالت فرهنگی و اینکه علت و علل تمامی نابسامانی‌های یک جامعه فرهنگ آن جامعه است، بیان داشت: فرهنگ یک جامعه اگر درست شود تمام امور آن جامعه درست خواهد شد. وی با تقدیر از تلاش و دیدگاه فرهنگی دکتر لامعی و تشکر از اعتماد دکتر خامسان و تشکر از حجت الاسلام جعفری که روش مدیریت خود را از ایشان آموخته‌ام، عنوان کرد: دکتر فرزانه‌پور مراد اینجانب بوده‌اند و از ایشان تشکر می‌نمایم که با تمام تلاش و اشراف معلوماتی که دارند در این خطه در حال خدمت هستند.
دکتر زنگوئی با تشکر از کادرسازی دکتر لامعی در حوزه معاونت فرهنگی دانشگاه از تلاش‌های تمامی همکاران حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تقدیر کرد و اعلام کرد: جایگاه نهاد در دانشگاه جایگاه رهبری است و اغلب اقدامات انجام شده در این مدت با مشاوره و همکاری نهاد رهبری انجام  شد. وی تأسیس انجمن دانش‌آموختگان، پیگیری ایجاد گروه پژوهشی دفاع مقدس، پیگیری ایجاد کارشناسی ارشد ادبیات پایداری، تدوین و چاپ کتاب دانشگاه بیرجند و دفاع مقدس، پیگیری انتشار دانشنامه دفاع مقدس، تهیه طرح مشاوره استادان تاریخ، جامعه شناسی، فلسفه، معارف و ادبیات برای مقابله با مشکلات فرهنگی در خوابگاه‌ها و تصویب آن در هیأت رئیسه، تصویب امتیاز فرهنگی و اجرایی برای استادان مشاور کانون‌ها، بهره‌برداری از توان و تخصص استادان، پیگیری و برگزاری جلسات متعدد برای تأسیس اتاق فکر با نمایندگان استان، آماده‌سازی تمام آیین‌نامه‌های معاونت و تهیه کتابچه، تصویب و اجرای هفته فرهنگ دانشگاهی، صدور کارنامه الکترونیکی فرهنگی برای دانشجویان، بررسی بیش از 200 پرونده ارتقاء در کمیسیون ماده 1، انعقاد تفاهم نامه با بنیاد نهج البلاغه و ستاد مبارزه با مواد مخدر، تصویب اساسنامه فعالیت‌های قرآنی، آماده‌سازی نمایشگاه مجازی، برگزاری دو استارتاپ ملی و جذب منابع مالی از خارج وزارت، برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات و کسب 30 مقام و رتبه ملی در جشنواره‌ها، اجرای 500 برنامه و مراسم و مناسبت‌ها و برگزاری اردوی راهیان نور با حمایت سرپرست محترم دانشگاه و معاون محترم اداری و مالی و برگزاری یادواره شهدای دانشجو را به عنوان بخشی از کار شبانه روزی همکاران این حوزه نام برد.
دکتر حسین فرزانه‌پور، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با تشکر از حسن اعتماد دکتر لامعی به سابقه آشنایی خود با دکتر زنگوئی اشاره کرد و بیان داشت: نکته و حرف زیاد است و امروز بیشتر وقت عمل است تا صحبت، بایستی کمربندها را بست و بیشتر عمل کرد. اهمیت فرهنگ و خصوصاً جایگاه فرهنگ در دانشگاه برکسی پوشیده نیست و ضرورت پیوست فرهنگی در دانشگاه از اولویت‌ها است. وی اهداف خود را در تحقق اهداف انقلاب و منویات مقام معظم رهبری و خط و مشی‌های مقام عالی وزارت و از همه مهمتر برنامه‌های ریاست محترم دانشگاه که بر سه محور اخلاق مداری و عمل گرایی و مشورت است را نام برد بیان کرد: تحقق این سه هدف مبتنی بر اصل قانونمداری است.
وی اولویت اول برنامه خود را بررسی نیازهای فرهنگی دانشگاه ذکر کرد که با همکاری همکاران احصا خواهد شد و در جهت دمیدن روح نشاط و پویایی در سه رکن دانشگاه تأثیرگذار خواهد بود، افزود: در دوره جدید پسا کرونا تلاش خواهیم کرد با حمایت از فعالیت‌های نوین فرهنگی و حمایت از انجمن‌های علمی و کانون‌ها با همکاری دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و حجت الاسلام و المسلمین جعفری که معلم همه ما هستند این برنامه‌‌ها را در راستای نیل به دانشگاه تمدن ساز ایرانی اسلامی اجرا نماییم.

شایان ذکر است؛ در ابلاغ صادره از سوی دکتر لامعی به دکتر حسین فرزانه‌پور آمده است؛ نظر به مراتب تعهـد، تجـارب و شایسـتگی‌های علمی و اجرایی جناب‌عالی، به موجب این ابلاغ و با حفظ سـمت آموزشـی و پژوهشی، به عنوان سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه منصوب می‌شوید. مقتضی است ضمن اشراف کامل بر آیین‌نامه جـامع مـدیریت دانشگاه‌هـا و مؤسسـات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری و سایر آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط با حوزه تحت سرپرستی، در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های عملیاتی مندرج در سند چشم‌انداز و برنامه 5 ساله دانشـگاه و بویژه اهداف مد نظر در سند اسلامی کردن دانشــگاه‌ها و بیانیه گام دوم انقلاب، از جهت نیل به آرمان «دانشگاه تمدن‌ساز اسلامی ایرانی»، اقدامات لازم مبذول فرماییـد. اطمینـان دارم که بـا اسـتعـانت از خداونـد سـبحان و بهره‌گیری از مشارکت و همفکری همکاران دانشــگاهی منشاء خـدمات ارزنده‌ای خواهید بود. کامیابی روزافزون جناب‌عالی و اعتلای جایگاه دانشگاه بیرجند را آرزومندم. 
همچنین دکتر لامعی در نامه‌ جداگانه‌ای ضمن موافقت با استعفای دکتر علی زنگوئی، در سمت معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مراتب قدرشناسـی و سـپاس خـود را از تلاش‌هـای مجـدانه و مثمر ثمر ایشان اعلام کرد و خـدمات وی را برگ زرینی در کارنامه مدیریتی وی نامید که حاصل آن تجربه‌های گرانسنگ است که انشاءاالله در جهت تعالی دانشگاه از آن بهره گرفته خواهد شد.

آخرین ویرایش۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱