برگزاری آیین نکوداشت استاد فقید دکتر محسن خورشیدزاده

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۷:۳۹ کد : ۱۸۴۹۴ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۴۵۰۴
به مناسبت روز روانشناس و مشاوره، آیین نکوداشت استاد فقید فرهیخته دکتر محسن خورشیدزاده با حضور خانواده آن مرحوم، جمع کثیری از اعضای هیأت علمی و دانشجویان، اعضای هیأت رئیسه، رؤسای ادوار دانشگاه، مدیران و مسئولان استانی و دانشگاه روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزار شد.
برگزاری آیین نکوداشت استاد فقید دکتر محسن خورشیدزاده

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در آیین نکوداشت استاد فقید فرهیخته دکتر محسن خورشیدزاده که روز یکشنبه 25 اردیبهشت 1401 در دانشگاه بیرجند برگزار شد، دکتر سیدمرتضی موسوی، معاون دانشجویی دانشگاه بیرجند با تقدیر و تشکر از حاضران در این جلسه و یادآوری و تبریک روز روانشناس و مشاور به همکاران پردیس علوم رفتاری و مرکز مشاوره، گفت: وظیفه سنگینی بر عهده مشاوران و روانشناسان است. سابقه این علم به قدمت حضور بشر در کره زمین بر می‌گردد و بصورت رسمی به فلاسفه بزرگی همچون افلاطون و ارسطو برمی‌خوریم و در ایران اسلامی دانشمندان بزرگی همانند ابن سینا را داشته ایم که محوریت روح و روان و شرایط جسم و رابطه آن با روح را در کتاب قانون طب و شفا بررسی کرده است. در متون و کتب اسلامی و ایرانی جنبه‌ها و تأثیرات روح و روان مدنظر است و همه این موضوعات نشاندهنده تأثیر خاص رفتار با روان ما و برونداد آن بر جسم است. دکتر موسوی افزود: پیشرفتهای بشر در دهه‌های گذشته و در عصر تکنولوژی باعث گردیده است نیاز بشر به روان و روح بیشتر شود و این پیشرفت‌ها مشکلات روحی و روانی را برای بشر به ارمغان آورده است و در کشورهای پیشرفته مشکلات بیشتر روحی و روانی وجود دارد و ما باید به این مبحث بیشتر بپردازیم. وی به دو سال کرونا و فناوری مجازی و دستاوردهای آن اشاره کرد و گفت: ارتباطات انسانی در این مدت قطع شد و این موضوع باعث ایجاد مشکلات عدیده روحی و روانی گردید. 
معاون دانشگاه بیرجند ابراز داشت: دکتر خورشیدزاده با مدیریت توانمند خود خدمات بسیاری را در مباحث عام‌المنفعه داشت یکی از بارزترین خصایص ایشان لبخند همیشگی بود و در حل مشکلات حوزه‌های دانشجویی و دانشجویان تلاشی همیشگی داشتند. ایشان استادی برجسته و دلسوز و همیشه همراه دانشجویان و همکاران بودند. پس از گذشت ماه‌ها از درگذشت دکتر خورشیدزاده هنوز باور این موضوع برایمان سخت است. امیدوارم رهروی مناسبی برای آن بزرگمرد باشم و لازم است از بنیاد ملی نخبگان، معاونت اداری و مالی و هیأت رئیسه دانشگاه تشکر نمایم که با همراهی این حوزه‌ها  این مراسم بزرگداشت برگزار شد.
دکتر احمد خامسان، عضو هیأت علمی گروه آموزشی روانشناسی با گرامیداشت یاد دوست و همکار و معلم عزیز دکتر خورشیدزاده گفت: دنیا قواعد خود را دارد که این قواعد باب میل ما نیست. ایشان نمونه بارز یک انسان مومن است که با عهدی که با خدا بست پابرجا بود. آن عهد مربوط به زمانی بود که در گردان ابوذر و عملیات فتح خرمشهر در کنار دوستان خود همچون آقایان شفیعی، آزاده، مکرمی، عبدالرزاق و دکتر زمانی تلاش نماید. بعد از جنگ رسالت ادامه تحصیل و پس از آن معاونت دانشگاه پیام نور را برعهده گرفت و در سال 82 به دانشگاه بیرجند انتقال یافت و در دانشگاه یکی از بهترین معلمان و نفرات برتر گروه در تدریس بودند و در هنگامی که مسئولیت مدیر گروهی، رئیس دانشکده و معاون دانشجویی دانشگاه را عهده دار شدند در طول این سالیان از خود نام نیکی را بجا گذاشت. ایشان در 8 سال تصدی معاونت دانشجویی در سلف، خوابگاه‌ها، مرکز مشاوره، درمانگاه و حتی توسعه مراکز نوآوری خدمات بسیار زیادی را انجام داده است. رئیس سابق دانشگاه بیرجند گفت: دکتر خورشیدزاده همیشه مصالح واهداف دانشگاه را مقدم بر مسائل صنفی و گروهی و بخشی می‌دانست. هرجا بودند از خود نام نیکی را برجا گذاشتند و تقدیر الهی بر این بود که متاسفانه ایشان را از دست بدهیم و فقدان مدیری که در این نظام رشد کرد و به بلوغ رسید و خدمات شایانی داشت برای ما بسیار سخت است. دکتر خامسان ادامه داد: هرکس با دکتر خورشیدزاده مراوده داشته از ویژگی آرامش ایشان و وجود کوه آرامش و مهربانی و صداقت ایشان سخن به میان می آوردند برای ما که دوستی از دوران کودکی داشتیم برای اولین بار با مفهوم داغ دیدگی و سوگ برخورد کردم. امیدوارم روح دکتر با دوستان شهیدش محشور باشد و به ما توفیق دهد راه ایشان را با خدمتگذاری به دانشگاه و کشور و تربیت نسلی از روانشناسان برای خدمت در جامعه ادامه دهیم و همه ما به گونه‌ای زندگی کنیم که پس از ما به یاد آرامش، سعادت و یک عمر زندگی ثمربخش بیفتند.
رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره استان با تشکر از دست اندرکاران برپایی این مراسم به آشنایی خود با دکتر خورشیدزاده از سال‌ 1364 پرداخت و گفت: باب همکاری ما با مرحوم خورشیدزاده از مرکز بهداشت روان، دانشگاه پیام نور و مرکز مشاوره و دانشگاه بیرجند ایجاد شد. وی گفت: ایشان معلم، روانشناس، مشاور و مدیر بودند و شرایط اقتدار و پایه‌های اقتدار و تأثیرگذاری بر سه پایه اقتدارقانونی، ابلاغ قانونی و شرایط تخصصی و اقتدار معنوی و شخصیتی است. دکتر خورشیدزاده دارای ویژگی‌های برجسته شخصیتی شامل مهربانی، امانتداری، صداقت، مسئولیت پذیری و  وظیفه شناسی بود که باعث یاد ایشان و معرفی به عنوان الگو شده است. ما روانشناسان می توانیم با کسب این ویژگی ها محبوب قلبها شویم.
خزاعی در مورد روز روانشناس دوران پسا کرونا را دوره سخت تری از کرونا نامید و با توجه به لزوم پیشگیری، ابراز امیدواری کرد: با این نیروی انسانی عظیم در رشته روانشناسی بحث پیشگیری را باید مقدم بدانیم و خصوصاً روانشناسی شخصیت و ابعاد همگون رشدی فرزندان را در مدارس و مقاطع مختلف در نظر بگیریم و بحث‌های تربیتی خانواده‌ها را در ارتباط با فرزندپروری و مهارت زندگی را مقدم دانسته و تمام هم و غم و ظرفیت خود را در این راستا قرار دهیم. 
در ادامه مراسم از یادنامه دکتر خورشیدزاده با حضور خانواده آن مرحوم، دوستان و مسئولان رونمایی شد.
سخنرانی رفقای آن استاد مرحوم و پخش کلیپ بخش دیگری از این مراسم بود.
این مراسم یادبود به همت مرکز مشاوره و تندرستی و دانشجویان آن استاد فقید و با همکاری پردیس علوم رفتاری، هیأت رئیسه، معاونت اداری و مالی و روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه برگزار گردید.

آخرین ویرایش۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱