به همت دانشگاه بیرجند برگزار شد؛

​​​​​​​اولین همایش ملی مدیریت سبز در هزاره سوم (تجارب، چالش‌ها وراهکارها)

۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۹ کد : ۱۸۹۴۶ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۱۱۰
برای اولین بار در کشور همایش ملی مدیریت سبز در هزاره سوم (تجارب، چالش‌ها وراهکارها) روز چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ با حضور پژوهشگرانی از سراسر ایران بصورت مجازی در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
​​​​​​​اولین همایش ملی مدیریت سبز در هزاره سوم (تجارب، چالش‌ها وراهکارها)

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی مدیریت سبز در هزاره سوم (تجارب، چالش ها وراهکارها)، دکتر احمد لامعی‌گیو، سرپرست دانشگاه بیرجند ضمن خیرمقدم به حاضران در این همایش ملی، دانشگاه بیرجند را نگین دانشگاهی شرق کشور با قابلیت‌ها و توانمندی‌های خاص علمی، پژوهشی و فرهنگی در سطح ملی و عرصه بین المللی معرفی کرد و گفت: دانشگاه بیرجند میراث‌دار آموزش عالی و مدرسه شوکتیه‌ای است که در سال 1276 هجری همزمان با دارالفنون و رشدیه تبریز به سبک نوین شکل گرفت.
دکتر لامعی با اعلام پتانسیل‌های دانشگاه بیرجند در عرصه‌های علمی، آموزشی و فرهنگی از برگزار کنندگان این رویداد علمی قدردانی کرد.

دکتر احمد خامسان، دبیر اولین همایش ملی مدیریت سبز در هزاره سوم (تجارب، چالش ها وراهکارها) با قدردانی از برگزارکنندگان این همایش به روند خشکسالی در کشور و تأثیر آن بر تالاب‌ها اشاره کرد و ادامه داد: خشکسالی مخاطرات فراوانی را برای نسل‌های آینده ایجاد خواهد کرد. وی با اعلام اقدامات مدیریت سبز دانشگاه بیرجند گفت: به منظور استفاده از انرژی های تجدیدپذیر عملیات اجرایی نیروگاه 200 کیلوواتی دانشگاه آغاز شد. رئیس سابق دانشگاه گفت: استفاده از آبیاری قطره‌ای در دانشگاه و جمع آوری آبهای خاکستری و ایجاد سامانه بازیافت و اجرای طرح ساختمان‌های ایمن و سبز بخش دیگری از اقدامات انجام شده در مدیریت سبز دانشگاه بوده است.

تنوع زیستی عامل بقای تنوع ژنتیکی است

دیگر سخنران این همایش ملی دکتر اسماعیل دهکردی، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس بود. وی با برشمردن ابعاد تنوع زیستی و حفظ و حراست از آن، تنوع زیستی را در سه سطح زیست بوم، گونه‌ها و ژن نام برد و افزود: تنوع زیست بوم‌های آبی کشور در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان و تالاب‌ها و رودخانه‌ها قرار دارد. وی مساحت عرصه‌های منابع طبیعی کشور را 83 میلیون هکتار دانست که از این مقدار 15 میلیون هکتار جنگل و 29 میلیون هکتار آن بیابان است که بخش قابل توجه اکوسیستم‌ها جز مناطق چهارگانه تحت مدیریت و حفاظت محیط زیست قرار دارند.
دکتر دهکردی با اعلام تنوع گونه‌ای گیاهی و جانوری و ژنتیکی، ایران را مهد تنوع ژنتیکی بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری دنیا نام برد.

در مراسم افتتاحیه این همایش دکتر محمدحسن امامی، رئیس انجمن مدیریت سبز ایران، زیست جهان را در هزار سوم تشریح کرد و مشخصه هزاره سوم را حل مسائل قابل اندازه گیری نامید و گفت: برای حل مسائل و بحران محیط زیست باید از علم و تکنولوژی و تفکر سیستمی و محرک اقتصادی استفاده کنیم.
رئیس انجمن مدیریت سبز ایران بیان کرد: طبیعت نیاز به حفاظت ندارد و لازم است ما با تغییر رفتارها از خودمان محافظت کنیم.

دکتر اسکندری‌ثانی، دانشیار گروه جغرافیا دانشگاه بیرجند که دیگر سخنران کلیدی این همایش بود به اولین اقدامات مدیریت سبز دانشگاه و تدوین سند مدیریت سبز دانشگاه اشاره نمود و به تاریخچه تغییرات اقلیمی و مخاطرات حاصل از آن پرداخت.
دکتر اسکندری در بخش دیگری از سخنانش به تغییر منابع انرژی به نفت و تغییرات صنعت خودروسازی و شکل گیری جغرافیای متمرکز پرداخت و افزود: این موضوع بیشترین  بلایا را بر محیط زیست وارد کرد.ه است.
عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند گفت: در عصر حاضر، تکنولوژی‌های جدید و هوش مصنوعی ما را وارد انقلاب بلاک چین و نت کرده است که این موضوع بیشترین تأثیر را در دنیا خواهد داشت.
وی استفاده از فرصتهای پیش رو و استفاده از بلاک چین برای ایجاد فرصت‌های بیشتر را نام برد و گفت: در صنایع مختلف می‌توان برای توسعه کسب و کارها و توسعه پایدار از این صنعت استفاده کرد.

در ادامه دکتر محمد حجی‌پور، دبیر علمی همایش محورهای اصلی این همایش را چالش‌های محیط طبیعی و ضرورت گذار به مدیریت سبز، رویکرد جوامع انسانی و نظام های سیاست گذاری به مدیریت سبز، تحولات انرژی و کاربرد فناوری های نوین در راستای مدیریت سبز، توسعه و تحول اقتصادی در چارچوب مدیریت سبز، ساماندهی زیست بوم‌ها و سکونتگاه‌های انسانی با رویکرد مدیریت سبز نام برد و در مورد اکوسیستم کشور خاطرنشان کرد: فرونشست زمین، بحران و تنش آبی، پساب، زباله و فاضلاب و قطع درختان از دیگر مخاطرات است.
وی گفت: مدیریت سبز بکارگیری موثر و کارآمد تمامی منابع مادی و انسانی برای هدایت و کنترل سازمان، جهت نیل به اهداف زیست محیطی با سازماندهی و برنامه ریزی است.
وی کمک به توسعه علمی و رشد ذخیره دانایی کشور و به ویژه سازمانها )نظیر دانشگاه) در زمینه مدیریت سبز،  تسریع و تسهیل کردن جریان اجرای دستورالعمل مدیریت سبز در نهادها و سازمانهای کشور به ویژه آموزش عالی با ایجاد فضای تبادل نظر و ارائه تجارب مختلف را هدف این همایش دانست.
دبیر همایش در گزارش جمع بندی اختتامیه همایش به دریافت 61 عنوان مقاله و پذیرش ۹۱ درصد مقالات، اشاره کرد و بیان داشت:  ۳۸ درصد مقالات در بخش پوستر و ۳۲ درصد بصورت شفاهی و ۳۰ درصد در مجموعه مقالات چاپ شد.
لازم به ذکر است؛ انجمن مدیریت سبز، انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی روستایی ایران، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC ، دانشگاه کاشان و دانشگاه فردوسی مشهد از حامیان این همایش بودند.
اولین همایش ملی مدیریت سبز در هزاره سوم (تجارب، چالش ها وراهکارها) روز چهارشنبه 18 خرداد 1401 در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

آخرین ویرایش۱۸ خرداد ۱۴۰۱