توسط محققان دانشگاه بیرجند برای کاهش آلودگی محیط زیست انجام شد؛

حذف آلاینده های آلی توسط نانولوله های کربنی مغناطیسی عامل دار شده با سلولز و نقره

۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۷ کد : ۱۹۰۱۰ اخبار برگزیده اخبار دانشکده‌ها اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۰۳۹
منصوره خلعتبری دانشجوی دکتری علوم و مهندسی محیط زیست از رساله دکتری خود با عنوان "حذف آلاینده های آلی توسط نانولوله های کربنی مغناطیسی عامل دار شده با سلولز و نقره" دفاع کرد.
حذف آلاینده های آلی توسط نانولوله های کربنی مغناطیسی عامل دار شده با سلولز و نقره

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در پژوهش انجام شده توسط محققان دانشگاه بیرجند حذف آلاینده های آلی توسط نانولوله های کربنی مغناطیسی عامل دار شده با سلولز و نقره مورد مطالعه قرار گرفت.
با توجه به تولید مداوم مقادیر زیادی لاستیک زباله، دفع لاستیک‌های ضایعاتی به‌عنوان یک موضوع اصلی زیست محیطی در جهان شناخته شده است. تایرهای ضایعاتی به دلیل محتوای کربن بالا، فراوانی و هزینه کم می‌توانند به عنوان پیش ساز کربن برای تولید نانولوله‌های کربنی استفاده شوند. در مطالعه حاضر، نانو جاذب های بسیار پایدار و واکنش پذیر γ-Fe2O3/ MWCNTs/Cellulose و γ-Fe2O3/ MWCNTs/Ag با استفاده از گیاه دارواش با موفقیت سنتز شدند. سپس از این نانو جاذب برای حذف آلاینده‌های دارویی و رنگ در دو سیستم بسته و جریان پیوسته استفاده شد. نتایج نشان داد که این نانو جاذب‌ها ظرفیت بالایی در حذف رنگ و آلاینده های دارویی از محلولهای آبی  برخوردارند و میزان جذب آلاینده با کاهش سرعت جریان و افزایش طول ستون افزایش یافت. همچنین، این نانو جاذبها را می‌توان به راحتی بازسازی و تا چهار چرخه بدون از دست دادن ظرفیت جذب مجددا استفاده کرد. انتظار می رود در آینده نزدیک، بازیافت مواد و تایرهای ضایعاتی به طور خاص، به عنوان پیشرو برای تولید نانولوله های کربنی  با کارایی بالا به عنوان یک روش دوستدار محیط زیست، توجه بیشتری را برای پروژه های تحقیقاتی به خود جلب کند. زیرا این فرآیند به عنوان یک راه حل موثر برای کاهش آلودگی محیط زیست در نظر گرفته می شود.
قسمتی از نتایج این کار تحقیقاتی در مجله Biomass Conversion and Biorefinery با اعتبار Q1 و ضریب تاثیر 987/4 به چاپ رسیده است و تعداد دو مقاله دیگر تحت داوری برای چاپ در مجلات معتبر بین المللی باشد.
این دانشجوی دکتری از رساله خود به راهنمایی دکتر محمد حسین صیادی‌ و مشاوره دکتر محمود حاجیانی و دکتر محسن نوروزی و داوری دکتر جابر اعظمی از دانشگاه زنجان، دکتر محمدرضا رضائی و دکتر محسن پوررضا  از دانشگاه بیرجند دفاع نمود.

آخرین ویرایش۲۲ خرداد ۱۴۰۱