برگزاری مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی نماز، هویت و جوانان در دانشگاه بیرجند

۰۱ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۳:۵۶ کد : ۱۹۷۹ اخبار دانشگاه اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۶۳۶۵
برگزاری مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی نماز، هویت و جوانان در دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی نماز، هویت و جوانان، صبح امروز چهارشنبه اول اسفند 97 با حضور دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند، حجت الاسلام والمسلمین عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند و جمعی از مسئولان کشوری و استانی در تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزار شد.
دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند در مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی نماز، هویت و جوانان گفت: هدف از برگزاری همایش نماز، هویت و جوانان این است که فرهنگ نماز و نمازخوانی را در دانشگاه نهادینه کنیم.
وی افزود : وجود فرهنگ نمازخواندن در افراد از خانواده ها منشا می گیرد و در مدرسه و دانشگاه تقویت می شود.
رئیس دانشگاه بیرجند گفت: دلیل توجه ویژه ما به نماز به دو دلیل جلوگیری از فحشا و منکر در جامعه و نیز تقویت حس تعلق و هویت است.
دکتر خامسان با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن، نماز افراد را از فحشا و منکر باز می دارد، افزود: اگر فحشا و منکری در جامعه دیده می شود به دلیل این است که نماز را جدی نگرفته ایم.
وی اظهار کرد: به نظر من هدف عمده دانشگاه، تربیت نسلی متعهد به کشور است که این افراد خود می توانند مشکلات دانشگاه و جامعه را حل کنند و این امر با توجه به نماز میسر می شود.
حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی جعفری مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه بیرجند و دبیر همایش نماز، هویت و جوانان در ادامه گفت: در گذشته جوانان از نماز فراری بودند اما امروزه پیشنهاد کننده چنین همایش هایی هستند که این از برکات انقلاب است.
وی افزود: افراد شرکت کننده در این همایش، مقالات خود را در چهار موضوع روانشناسی، اخلاقی، اجتماعی و عرفانی پیرامون نماز برای ما ارسال کرده اند.
حجت الاسلام سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی صبح امروز در این همایش با اشاره به این‌که نماز از ضروریات دین است، اظهار کرد: نماز به عنوان یک امر مستقل نیست بلکه شجره‌ای است که در خلقت انسان وجود دارد.
 وی افزود: از نظر علمی و تحقیقی شاخصه‌های زیادی در انسان وجود دارد که اصلی ترین شاخصه آن حس پرستش است.
 نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به این‌که انسان به گونه‌ای خلق شده که از زیر بار احساس پرستش نمی‌تواند بیرون برود، گفت: آنهایی که تصور می‌کنند از چهارچوبه عبودیت خارج شده‌اند اشتباه می‌کنند حتی حس پرستش در کفار نیز وجود دارد.
 عبادی با اشاره به این‌که بندگی یعنی این که انسان گرفتار این بند است، تصرح کرد: انسان خودپرست و مال پرست فقط به مال و بنده خدا به عبودیت و پرستش خداوند عشق می‌ورزد.
 وی با اشاره به این‌که توحید به پرستش نیست، افزود: دعوت به پرستش حق است.
 نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: اگر بخواهیم صحیح را از ناصحیح جدا و آنچه را که پرستش حق است اجرا کنیم، لازمه دارد و لازمه آن این که انسان برای پرستش خلق شده است.
 عبادی خاطرنشان کرد: پرستشی حق است که در مسیر کمال باشد و پرستش در هر غالبی باطل است.
 وی با اشاره به این‌که عبودیت یک برنامه رشد است، افزود: نتیجه نهایی عبودیت خداوندگاری است نه خداوندی، یعنی بنده خدا صاحب کمالات می‌شود.
 نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به این‌که خداوند در قرآن می‌فرماید" ای انسان همه چیز را برای تو آفریدیم و بنده آن‌ها نشو و تو بالاتر از آن هستی که بنده مال شوی و تو را برای خودم آفریدم" گفت: همواره در هر عبادتی باید انگیزه قرب باشد و در قرب انسان به خدا سخن از جسم و متراژ نیست و انسان به هر میزانی می‌تواند به خدا نزدیک شود.
 عبادی با اشاره به این‌که قرب شرط صحت است، تصریح کرد: عبودیت که تنها نماز نیست؛ نماز شکوفه عبودیت است.
 وی افزود: در زندگی انسان حکیم و عارف هر عملی که از جهت کارشناسی علمی و دین شناسی وظیفه شناخته می‌شود و همراه آن قرب باشد، عبادت شناخته می‌شود.
 نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی  با اشاره به این‌که زندگیِ خارج از عبودیت الهی قصبی است، گفت: شکوفه نماز در این عبودیت جایگاه خود و جنبه تراز را دارد.
عبادی با اشاره به این‌که قرب به خداوند آثار دارد، تصریح کرد: اولین اثر قرب در عبودیت این‌که در راه بندگی خدا حرکت کردن و اولین اثری که در انسان دارد این است که حس تمییز و تشخیص به او داده است.
 وی افزود: بنده‌ای که به خداوند قرب پیدا کرد دستش، دست خدا و گوشش، گوش خدا و چشم او چشم خدا می‌شود و این قدم اول است و قدم دوم این که انسان بر خود مسلط می‌شود.
 نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: کسی که به خداوند قرب پیدا کرد قدرت روحی او به گونه‌ای عمل می‌کند که کار خدایی را با اذن خداوند انجام می‌دهد و این موضوع در بحث‌های پژوهشی قابل درک برای همه است.
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن حسینی دبیر همایش نماز، هویت و جوانان نیز با بیان اهمیت نماز گفت: پیشنهاد کننده این همایش، جوانان دانشگاهی بودند.
وی تصریح کرد: در این همایش، 157 پژوهشگر ثبت نام کرده اند و 109 مقاله ارسالی داشته ایم که 31 عنوان مباحث روانشناسی نماز، 30 عنوان مباحث اخلاقی نماز، 35 مورد مسائل اجتماعی نماز و 13 عنوان مباحث عرفانی نماز بوده است.
دبیر همایش نماز، هویت و جوانان افزود: در میان 109 مقاله، مجموع مقالات پذیرفته شده برای ارائه و سخنرانی 21 مقاله، مجموع مقالات پذیرفته شده برای چاپ به صورت پوستر 27 مقاله و مجموع چکیده مقالات پذیرفته شده برای چاپ در کتابچه 21 عنوان بوده است.

 

آخرین ویرایش۰۳ اسفند ۱۳۹۷