با حضور معاون سیاسی سازمان بسیج مستضعفین کشور برگزار شد؛

نشست پرسش و پاسخ سیاسی در دانشگاه بیرجند

۰۹ آبان ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۹ کد : ۲۰۷۳۸ اخبار برگزیده اخبار دانشکده‌ها اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۳۸۸
جلسه پرسش و پاسخ سیاسی با حضور دکتر سیدجلال حسینی، استاد علوم سیاسی دانشگاه و معاون سیاسی سازمان بسیج مستضعفین کشور، جمعی از دانشجویان، رئیس دانشگاه بیرجند و جمعی از معاونین و مدیران روز شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ به همت بسیج دانشجویی دانشگاه با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی در تالار ولایت برگزار شد.
نشست پرسش و پاسخ سیاسی در دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در ابتدای جلسه دکتر حسینی به مباحثی در خصوص وضعیت اقتصادی جامعه جهانی و نظریه­‌های اقتصادی دنیا پرداخت. وی در شروع صحبت ضمن اشاره‌­ای به مبحث لیبرالیسم و سوسیالیسم در بحث اقتصاد گفت: «لیبرالیسم اجتماعی یک ایدئولوژی سیاسی است که در پی یافتن توازنی بین آزادی فردی و عدالت اجتماعی است. همچون لیبرالیسم کلاسیک، لیبرالیسم اجتماعی از اقتصاد بازار و بسط حقوق مدنی و سیاسی و آزادی مدنی حمایت می‌کند، ولی به دلیل باورش به نقش مشروع حکومت از جمله در خصوص مسائل اقتصادی و اجتماعی نظیر فقر، مراقبت، سلامتی و آموزش و پرورش با آن متفاوت است. در لیبرالیسم اجتماعی خیر جامعه با آزادی فرد در هارمونی دیده می‌شود. معمولاً احزاب و نظرات لیبرال اجتماعی، میانه گرا یا چپ میانه لحاظ می‌شوند».
وی در ادامه گفت: فلسفه سیاسی و سوسیالیستی  را این­‌گونه تعریف کرد که در درون خود، اصول و ارزش‌های لیبرال دارد. هدف سوسیالیسم لیبرال، ساقط­ کردن کامل سرمایه‌داری و جایگزینی آن با سوسیالیسم نیست، در عوض، این اندیشه از نوعی اقتصاد مختلط که هر دو شکل مالکیت خصوصی و مالکیت اجتماعی کالاهای سرمایه‌­ای در آن وجود دارد، حمایت می­‌کند.
در ادامه نشست، سئوالاتی در خصوص مسائل روز جامعه توسط دانشجویان مطرح شد که به هر کدام از آنها پاسخ داده شد. مسائلی از قبیل اهمیت کرسی­‌های آزاداندیشی و نقد و نظر، فضای مجازی و سواد رسانه­‌ای، تحقیق و پرسش حقیقت­ جویانه درباره مسائل روز جامعه، حمله تروریستی به حرم حضرت احمد بن موسی(ع) «شاهچراغ» و شهادت جمعی از هموطنان، مفاسد اقتصادی مطر ح ­شده، زنان و جامعه، برخی از مسائل بنیادین و مهمی بود که توسط دانشجویان، مطرح و به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

آخرین ویرایش۰۹ آبان ۱۴۰۱