برگزاری نشست تخصصی بررسی راهکارهای احیا و حفظ میراث مکتوب استان خراسان جنوبی

۰۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۱ کد : ۲۱۳۶۷ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۷۹۱
جلسه نشست تخصصی به منظور بررسی راهکارهای احیا و حفظ میراث مکتوب استان خراسان جنوبی روز شنبه ۵ آذر ۴۰۱ با حضور دکتر مهدی خواجه پیری مؤسس و رئیس مرکز بین المللی میکروفیلم نور، دکتر فرشته اسدزاده مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، دکتر لامعی، رئیس دانشگاه بیرجند، دکتر اکبر پور معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه، دکتر فرزانه پور معاون فرهنگی و اجتماعی، دکتر علی محمد ولوی عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا و جمعی از اعضای هیأت علمی و دانشجویان و همین طور مقامات استانی از جمله معاونین اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اداره کل کتابخانه های عمومی استان در سالن بشارت دانشگاه بیرجند برگزار گردید.
برگزاری نشست تخصصی بررسی راهکارهای احیا و حفظ میراث مکتوب استان خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در آغاز جلسه دکتر لامعی، رئیس دانشگاه بیرجند، ضمن عرض خیرمقدم به دکتر خواجه پیری و سایر مدعوین، به سوابق و پیشینه های تمدنی استان خراسان جنوبی اشاره کرد و با تأکید بر ضرورت حفظ میراث مکتوب استان، آمادگی دانشگاه بیرجند را برای حمایت از این اقدام مهم فرهنگی اعلام کرد.
در این جلسه دکتر علی محمد ولوی نیز به شیوه مجازی حضور به هم رسانید و ایشان با اشاره به ظرفیت های فرهنگی و تمدنی منطقه از ضرورت تأسیس مرکزی جهت جمع آوری و نگهداری مخطوطات نفیس خطی سخن گفت. در راستای این ضرورت ایشان پیشنهاد تأسیس بنیاد حفظ میراث مکتوب شرق کشور را مطرح نموده و به منظور تحقق این رویداد مهم فرهنگی، برنامه عملیاتی پیشنهادی خویش را به شرح ذیل اعلام کرد:
-فراهم آوردن امکانات زیرساختی جهت حفظ مخطوطات؛
-شناسایی نیروی انسانی علاقه مند در منطقه و شرق کشور و آموزش مهارت هایی چون نسخه شناسی، مرمت و آفت زدایی و..
-تدوین دستورالعمل ها و آیین نامه های بنیاد حفظ میراث مکتوب شرق کشور(جهت تحقق این امر می توان از طریق ارتباط به کتابخانه ملی اقدام نمود) ؛
-تعریف ساختار تشکیلاتی برای بنیاد مذکور با محوریت جایگاه و نقش معاونت پژوهشی دانشگاه بیرجند و مساعدت اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، استانداری و حمایت امام جمعه؛
-جمع آوری نسخ خطی از خاندان این منطقه: به منظور جمع آوری  این آثار و در راستای آگاهی دادن به آحاد جامعه جهت اهدای نسخ خطی می توان از رسانه های محلی، صدا و سیما و امام جمعه محترم استان کمک گرفت؛
-فراهم آوردن امکانات مالی چه در مرکز و چه در استان و تامین ردیف بودجه لازم در دانشگاه  بیرجند برای این امر؛
-جلب مساعدت وکمک های سازمان و نهادهای استانی و همچنین استفاده از امکانات کتابخانه های بزرگتر در سطح کشور از جمله کتابخانه مجلس، کتابخانه ملی و مرکز اسناد ؛
-  استفاده از ظرفیت خیرین محلی جهت راه اندازی و توسعه بنیاد مذکور؛
در این نشست دکتر خواجه پیری توضیحات مبسوطی در مورد فعالیت ها و مرکز بین الملی میکروفیلم نور و بویژه اقدامات این مرکز در زمینه آموزش و مهارت های لازم در حوزه های نسخه شناسی، مرمت نسخ، آفت زدایی، سند شناسی و .... ارائه کرد.
وی در ادامه از ساخت برخی تجهیزات نظیر اسکنرهای کارآمد در این مرکز سخن گفت. بنا به گفته ی ایشان، این اسکنرها ضمن ارائه خدماتی مشابه اسکنرهای نسل خارج با هزینه بسیار اندک تولید می شود و توان رقابت با نمونه های خارجی را دارد.
در ادامه نشست، دکتر خواجه پیری که مبتکر روش های نوین در زمینه مرمت و حفاظت از مخطوطات است، توضیحات مختصری در مورد روش ابتکاری خویش در مرمت نسخ ارائه نمود.
در بخش پایانی جلسه به تبادل نظر و گفت و گوهای مدعوین اختصاص یافت که حاصل این گفت و گو ، پیشنهادات ارزنده دکتر اسدزاده مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مبنی بر ارائه طرح توجیهی تأسیس این بنیاد گردید. در ادامه نیز  دکتر دیانی از تأسیس بنیاد حفظ مواریث مکتوب استان اظهار خرسندی نمود و یادآور شد که فقدان چنین مرکزی سبب شد که ایشان نسخ خطی پدربزرگشان را به کتابخانه مجلس اهدا نمایند. ایشان جهت حمایت از تأسیس این بنیاد قول دادند که نسخ دیجیتال مخطوطات خاندان خویش را به این مرکز اهدا نمایند.

آخرین ویرایش۰۷ آذر ۱۴۰۱