همزمان با هفته پژوهش صورت گرفت:

مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران نمونه دانشگاه بیرجند

۱۴ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۷ کد : ۲۱۵۸۲ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۵۰۲
مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران نمونه دانشگاه بیرجند با شعار "پژوهش و فناوری پیشران تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" شامگاه یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ در تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزار شد.
مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران نمونه دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در این مراسم، دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه با گرامیداشت یاد و خاطره بزرگ معمار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) که علم اندیشه و پژوهش در منظومه فکری ایشان جایگاهی بس رفیع دارد، گفت: امام خمینی(ره) بلافاصله پس از دفاع مقدس در سال  1368،  فرمان جهاد علمی را برای توسعه، پیشرفت و تعالی کشور صادر فرمودند. 
رئیس دانشگاه بیرجند به بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که در سال 1375 در دانشگاه امیرکبیر بیان فرمودند، اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری در این بیانات موضوع گفتمان علمی، جنبش نرم افزاری علمی را آغاز کردند و در سالهای بعد با عناوین مختلف این گفتمان را استمرار بخشیدند. رهبر اندیشمندی که فرمودند تا وقتی که من نفس دارم از جریان نخبگانی و حرکت علمی کشور دفاع خواهم کرد. دکتر لامعی با خیرمقدم به اساتید و فرهیختگان حاضر در این جلسه، هفته پژوهش را تبریک گفت و ادامه داد: دانشگاه بیرجند نیز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مراحل مختلف آموزش محور، پژوهش محور، فناور، کارآفرین و تمدن‌ساز را طی کرده است . وی به تاریخ پژوهش از ابتدای انقلاب تا به امروز اشاره کرد و گفت: در سال 1357 به ازای هر یک میلیون نفر 46 پژوهشگر وجود داشت و در سال 1388 این تعداد به ازای هر یک میلیون نفر به 700 نفر رسید و امروز فقط در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 6343  پژوهشگر مشغول به فعالیت پژوهشی هستند.
دکتر لامعی با تأکید بر اینکه براساس سند راهبردی، دانشگاه بایستی در افق 1404 مرجع برتر شرق کشور در تولید علم، تربیت نیروی انسانی و مسائل جامعه جزء 20 دانشگاه ممتاز و هزار دانشگاه برتر دنیا باشد، گفت: دانشگاه بیرجند از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مناسبی در سطح ملی و بین الملل برخوردار است و لازم است به مرجعیت علمی، پژوهشی و فرهنگی دست یابد. وی با اعلام اینکه دنیای آینده از آن علم  است، بیان داشت: دانشگاه تمدن ساز ایرانی اسلامی از نوع مدرن و نوین در سایه علوم انسانی و علوم پایه به دست می‌آید.
وی با اشاره به حدیثی از حضرت رسول اکرم(ص) که "لوکان العِلمُ فی الثریا لَنالهُ رجال من فارس" اگر علم در ثریا باشد مردانی از سرزمین پارس به آن دست پیدا خواهند کرد، جایگاه علم و تدبر و علم آموزی را برشمرد.
همچنین دکتر سیف، مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم دیگر میهمان این مراسم بود که بصورت مجازی در این مراسم حضور داشت. وی به فرصتهای موجود و حل چالشها با استفاده از دانش روز با همکاری دانشگاه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: تنوع اقلیمی و صنعتی کشور تفاوت‌های زیادی دارد و هریک از این ظرفیتها می‌توانند به توسعه استان و در مجموع کشور کمک نمایند.
استفاده از فناوری‌های روز برای توسعه بهره‌وری، صنایع دستی، گردشگری و معادن ارزشمند کشور از دیگر سخنان ایشان بود.
در ادامه این جلسه، معاون پژوهش، فناوری و نوآوری با تبریک فرارسیدن هفته پژوهش و روز دانشجو سخنان خود را در دو بخش عملکرد حوزه پژوهشی در یکسال گذشته و رتبه بندی دانشگاه آغاز کرد. وی به رشد اعتبارات پژوهشی دانشگاه اشاره کرد و ادامه داد: در سال جاری دو وبینار بین المللی برگزار شده است و در ادامه نیز دو وبینار بین المللی دیگر نیز برگزار خواهد شد.
وی به قراردادها و تفاهم نامه‌های منعقده برای ارتباط با صنعت اشاره کرد و افزود: 15 هکتار از مجموعه آموزشکده کشاورزی سرایان طی تفاهم نامه با بنیاد برکت زیر کشت زعفران رفته است که این مزرعه به عنوان مزرعه نمونه معرفی خواهد شد. وی ثبت دو اختراع و اعزام شش نفر از اعضای هیأت علمی به فرصت مطالعاتی ارتباط جامعه و صنعت و ثبت نام 22 نفر در سامانه ساتع را از دیگر اقدامات پژوهشی اعضای هیأت علمی برشمرد و بیان داشت: 52 واحد فناور در حوزه‌های مختلف در دانشگاه بیرجند حضور دارند. وی گفت: انعقاد سه تفاهم نامه با معاونت علمی ریاست جمهوری و دریافت حمایت‌های مالی برای تجهیز مراکز و حمایت بنیاد ملی نخبگان و برگزاری نمایشگاه‌ها و تأسیس خانه خلاق استان در دانشگاه بیرجند بخش دیگری از اقدامات این حوزه است.
دکتر اکبرپور همچنین بخشی از اقدامات مدیریت پژوهشی را شامل پیاده‌سازی سامانه جامع برای داوری فعالیت های پژوهشی و طرح های پژوهشی، انتشارات، کارگروه‌های اخلاق در پژوهش، کمیته اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی، سیستمی کردن تمامی فرایندهای مرتبط با طرح های پژوهشی (پژوهشی، کاربردی، فناورانه)، پیاده‌سازی سیستمی و مرحله‌ای کردن پرداخت صندوق اعتباری دانشجویی، تصویب چارت حوزه پژوهشی متناسب با مأموریت‌های جدید (زیست‌بوم نوآوری، آزمایشگاه مرکزی، مرکز علم‌سنجی)، شروع فرآیند تدوین برنامه تحقیقاتی دانشگاه، برگزاری 5 عنوان دوره توانمندسازی اعضای هیأت علمی، برگزاری دو عنوان همایش بین‌المللی و شش عنوان همایش ملی و همکاری در برگزاری جشنواره ملی زرشک با جهاد کشاورزی ذکر کرد.
راه اندازی مرکز ماحک 1 و 2 و انعقاد سه تفاهم نامه با معاونت محترم علمی ریاست جمهوری برای تجهیز و آماده سازی مراکز ماحک 1 و 2 و پهنه علم و فناوری شوکت اباد در مهرماه 1401 و برگزاری اولین نمایشگاه دستاوردهای زیست بوم دانشگاه بیرجند در محل ساختمان مانا 1،  پذیرش "زیست بوم نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه بیرجند" به عنوان یکی از مبادی شناسایی و معرفی شرکت های خلاق، تجهیز و آماده سازی مجموعه های مانا 1 ،2 ،3 و ساختمان مرکز نوآوری و شتابدهی در پهنه علم و فناوری شوکت آباد به مساحت 2400 مترمربع، حمایت‌های مالی بنیاد ملی نخبگان در برگزاری برخی رویدادهای انجام شده در مجموعه زیست بوم، برداشت و انتخاب ساختمان های فاز 1 در پهنه علم و فناوری کشاورزی و دامپروری امیرآباد جهت تعمیر و تجهیز و آماده‌سازی ساختمان های مربوطه به منظور جذب و استقرار واحدهای فناور نیز بخشی از مهم ترین دست آوردهای زیست بوم نوآوری است.
وی با اشاره به برنامه‌های آتی این مرکز به دوره‌های آموزشی برگزار شده توسط مرکز مهارت آموزی و اشتغال زایی اشاره کرد و افزود:  آزمایشگاه مرکزی دانشگاه رتبه 133 را از میان 416 آزمایشگاه تحت شبکه آزمایشگاهی راهبردی کشور بدست آورده است. همچنین در این آزمایشگاه دستگاه LC Mass  و دستگاه‌های TGA و DSC  و ICP-OES راه اندازی شد. وی اقدامات این آزمایشگاه را در هفت بخش تشریح کرد و ادامه داد: 120282 جلد کتاب فارسی و  23546 جلد کتاب لاتین در کتابخانه مرکزی دانشگاه موجود است. خرید بالغ بر 4.267.412.900 میلیون ریال کتب مورد نیاز، اهدای بالغ بر 7500 جلد کتاب و انتشار هشتمین نمایشگاه مجازی "برگزیده ای از مشاهیر و نام آوران کتابداری و اطلاع‌رسانی" و دسترسی به 2870  پایگاه و انجمن علمی لاتین و 5 پایگاه فارسی و راه اندازی سالن اطلاع‌رسانی شماره 3 با 20 دستگاه رایانه با همکاری دانشکده مهندسی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای اعضای هیأت علمی و کتابداران، حضور مرکز نشر دانشگاه در دومین نمایشگاه مجازی کتاب، و انعقاد قرارداد ارائه خدمات تأمین منابع علمی با شرکت گیگالیب، انتشار کتابشناسی نسخ خطی و چاپ سنگی کتابخانه مرکزی و مرکز نشر دانشگاه بیرجند و ادغام کتب کتابخانه دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست در پایگاه کتب فارسی و لاتین کتابخانه مرکزی بخش دیگری از اقدامات کتابخانه مرکزی و مرکز نشر است.
وی میزان تولیدات علمی دانشگاه بیرجند در دو پایگاه WOS و SCOPUS در سال 2021 را به تفکیک دانشکده‌ها اعلام کرد و اقدامات مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات را خاطر نشان ساخت.
در بخش تقدیر از اعضای هیأت علمی پژوهشگر برتر دانشگاه در سال 1401، دکتر حیدر رئیسی، دکتر محمدمهدی خطیب، دکتر محمد قاسم اکبری، دکتر هادی علیزاده نوقابی، دکتر محسن خطیبی‌نیا، دکتر سیدمحمد حسین سیدکاشی، دکتر رضا شریعتی‌نسب، دکتر سعید خراشادی‌زاده، دکتر مرتضی اسمعیل‌نژاد، دکتر محمد اسکندری ثانی، دکتر مهدی مقرنسی، دکتر محمد یوسفی، دکتر لیلی سیفی، دکتر سید محمدرضا خلیل‌نژاد، دکتر عباس خاشعی سیوکی، دکتر سیدجواد حسینی واشان، دکتر محمدحسین صیادی، دکتر مصطفی واحدی پوردهرائی و دکتر سجاد محمدزاده معرفی و تقدیر شدند.
در این مراسم، دکتر الهام یوسفی روبیات، دکتر سید محمدرضا خلیل نژاد، دکتر علی سعیدی، دکتر حسن ضیاء، دکتر علی بهنام فرد، دکتر مسعود دیدارخواه، دکتر لیلی سیفی، دکتر معصومه جعفرپور، دکتر هما مالکی، دکتر محمد اسکندری ثانی، دکتر محمدحسین سیدکاشی، دکتر فرید مرادی نژاد، دکتر ابراهیم محمدی، دکتر مهدی خیاط، دکتر مهدی جهانی، دکتر سعید مودی، دکتر محمد حسن سیاری، دکتر محمدرضا میرزایی و دکتر محمد اکبری به‌عنوان اساتید برتر در ارتباط با صنعت معرفی و تقدیر شدند.
در این مراسم از دانشجویان پژوهشگر برتر دکتری دانشگاه در سال 1401 نیز تقدیر بعمل آمد. الهام چمانه‌پور، الهام خالق پناه نوقابی، ایمان صفاری، رضا خیری، زهره درانی، سپیده پاژنگ، سمانه اسماعیلی، سمانه پاسبان موشکی، سید حسن علوی، سیده لیلا رضوی، عرفان بهرامی، عفت غفوری، فاطمه پورصالحی، فرهاد عمرزهی، مریم حسینی، نوید قوی‌پنجه و مهرداد روحانی دانشجویان پژوهشگر برتر دکتری دانشگاه در سال 1401 بودند.

آخرین ویرایش۱۴ آذر ۱۴۰۱