استاندار خراسان جنوبی در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر استان در دانشگاه بیرجند مطرح کرد:

ضرورت توجه دستگاه‌های اجرایی به پیوست پژوهشی

۱۶ آذر ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۳ کد : ۲۱۶۹۸ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۰۵۰
استاندار خراسان جنوبی در  آیین تجلیل از پژوهشگران برتر استان که همزمان با ۱۶ آذر روز دانشجو برگزار شد؛  بر ضرورت توجه دستگاه‌های اجرایی به لحاظ پیوست پژوهشی در اقدامات و برنامه‌های خود تأکید کرد.
ضرورت توجه دستگاه‌های اجرایی به پیوست پژوهشی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان که با حضور دکتر ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت امنای دانشگاه‌های خراسان جنوبی در دانشگاه بیرجند برگزار شد، دکتر قناعت، استاندار خراسان جنوبی، ضمن تبریک هفته پژوهش و روز دانشجو خاطرنشان کرد: انتظار از دستگاه‌های اجرایی این است که مبنای فعالیت‌های خود را در حوزه پژوهش رقم بزنند. وی تصریح کرد: برنامه‌هایی که در دستور کار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد باید پشتوانه پژوهشی، تحقیقاتی داشته و کاربردی باشد.
استاندار با بیان این که برای تحقق توسعه کشور سه ضلع آموزش، پژوهش و اجرا باید در همه امورات مورد توجه قرار بگیرد، اظهار داشت: هر اقدامی که در حوزه‌های مختلف اجرا می شود باید بر مبنای آموزش و بر پایه پژوهش باشد.
دکتر قناعت با اشاره به عنوان شعار سال" تولید؛ دانش بنیان، اشتغال‌آفرین" گفت: برای این که اشتغال دانش بنیان محقق شود باید هماهنگی خوبی بین جامعه دانشگاهی و ظرفیت‌های منطقه و استان وجود داشته باشد.
وی به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران یک درصد جمعیت جهان اما دو درصد تولید علم را به خود اختصاص داده است.
استاندار خراسان جنوبی گفت: این که ایران رتبه ۱۵ تولید علم را در دنیا دارد، نشان دهنده این است که بعد از انقلاب اسلامی و در دولت‌هایی که نگاهشان به ظرفیت‌های داخلی بوده، در تولید علم جهش بسیار خوبی داشته‌ایم.
استاندار با اشاره به نقش علم در توسعه، خاطرنشان کرد: تمام تلاش پژوهشگران در عرصه‌های مختلف باید به سمت تولید ثروت باشد در غیر اینصورت آن پژوهش و کار تحقیقاتی ابتر مانده است.
دکتر قناعت متذکر شد: اگر کارهای پژوهشی منجر به تولید ثروت شود، ضمن تقویت سرمایه‌های انسانی، در زمینه اشتغالزایی نیز اقدامات قابل توجهی می‌توان برای کشور، استان و منطقه انجام داد.
وی ادامه داد: انتظار و توقع جامعه از پژوهشگران و فناوران این است که طرح های پژوهشی و ایده های آنها به تولید ثروت و درآمد بینجامد.
استاندار از دو وظیفه سنگین پژوهشگران گفت و تصریح کرد: به روز بودن در حوزه‌های علمی برای رسیدن به اوج قله علم و ایجاد مرجعیت علمی و نیز ارائه ایده به منظور حل مسایل و مشکلات کشور دو وظیفه مهمی است که باید پژوهشگران مدنظر داشته باشند.
وی با تأکید بر این که حلقه مفقوده ارتباط بین خروجی کارهای پژوهشی و استفاده از پژوهش در حل مشکلات کشور باید پیدا شود، متذکر شد: دستگاه‌های اجرایی موظف به همراهی و همکاری با پژوهشگران هستند.
دکتر قناعت افزود: ما در زمینه ارتباط بین پژوهشگران و بخش خصوصی در استان ضعف داریم و باید از فرصت این جلسات برای تسهیل مسیر توسعه خراسان جنوبی استفاده شود.
وی افزود: از دست اندرکاران امر پژوهش و فناوری استان انتظار داریم ضمن اینکه مشکلات را شناسایی و احصا می‌کنند، برای حل آن نیز کارهای پژوهشی کاربردی ارائه نمایند و کارآفرین و ثروت ‌آفرین باشند.
استاندار خراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دانشجویان فضای علمی و دانشگاهی کشور را پویا و زنده نگه می‌دارند.
وی به تشریح وقایع آذرماه 1332 پرداخت و خاطرنشان کرد: بعد از کودتای ۲۸ مرداد سال 1332 و تلاش آمریکا و انگلیس برای سرنگون کردن دولت مرحوم مصدق، جامعه دانشگاهی کشور که نتوانستند شرایط را تحمل کنند، باب اعتراض را در دانشگاه‌ها باز کردند.
وی تصریح کرد: دانشجویان وطن پرست ایرانی که روی منافع کشور با کسی تعارف نداشتند، اعتراضات را در دانشگاه تهران رقم زدند و شعار مرگ بر آمریکا نیز از همان زمان آغاز شد.
دکتر قناعت بیان داشت: جامعه دانشجویی، نخبگان و اساتید ما همواره با استکبارستیزی مدافع منافع انقلاب بوده و هستند.
استاندار، هفته پژوهش را هفته احیای تفکرات و اندیشه پژوهشگری خواند و گفت: برخی تهاجمات فرهنگی و اقتصادی و موضوعات مختلف، سبب فراموشی می‌شود لذا وجود چنین مناسبت هایی فرصتی برای یادآوری گذشته است.
دکتر قناعت با بیان اینکه در شرایط کنونی باید نسبت به انگلیس و آمریکا نگاه محتاطانه داشته باشیم، اظهار داشت: امروز شانزدهم آذرماه، روز دانشجویانی است که کارهای بسیار فرهیخته و فاخری از قدیم تاکنون انجام داده اند.
وی از اهداف برگزاری جلسات تجلیل و معرفی پژوهشگران برتر، ارتقاء جایگاه پژوهش و نیز ایجاد تعامل بین ذینفعان بخش دولتی و خصوصی دانست و متذکر شد: اساتید دانشگاه‌های استان صاحبنظر هستند و جایگاه خوبی در وزارت علوم دارند.
استاندار، دانشگاه بیرجند را از دانشگاه‌های برتر کشور نامید و اظهار داشت: طی یک سال اخیر کارهای خوبی در دانشگاه های استان آغاز شده که قابل تحسین می باشند.
دکتر قناعت به توفیقات دانشگاه‌های استان اشاره کرد و گفت: ارائه ۴۷ طرح پژوهشی تحقیقاتی با موضوع ارتباط با صنعت از جمله این توفیقات است که یکی از مهمترین ضعف های ما را در استان جبران خواهد کرد.
وی ادامه داد: چاپ ۱۳ جلد کتاب، ثبت دو اختراع، اخذ مجوز پردیس علم و فناوری به صورت مشترک با پارک علم و فناوری استان و راه‌اندازی خانه‌های خلاق محتوا و رسانه از دیگر اقدامات دانشگاه است.
وی یکی از ضعف‌های کشور را حوزه رسانه دانست و گفت: آمریکا در حال متلاشی شدن است اما به دلیل داشتن امپراطوری رسانه، خود را بزک کرده و در دنیا به عنوان ابرقدرت نشان می‌دهد لذا ما باید بتوانیم قدرت و پیشرفت‌های خود را به جهانیان عرضه کنیم.
در  آیین تجلیل و معرفی پژوهشگران برتر استان از 53 پژوهشگر، فناور، معلم و دانش‌آموز برتر در دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان همزمان با هفته پژوهش و فناوری، تجلیل شد.
همچنین در این مراسم از 11 عضو کمیته پژوهش استان نیز تقدیر به عمل آمد.

آخرین ویرایش۱۶ آذر ۱۴۰۱