در دانشگاه بیرجند برگزار شد؛

نشست هم‌اندیشی دانشگاهیان خراسان جنوبی

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۷ کد : ۲۳۹۲۵ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۲۴۱۸
نشست هم اندیشی دانشگاهیان خراسان جنوبی با موضوع چالش‌های پیش روی انقلاب اسلامی ایران روز شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
نشست هم‌اندیشی دانشگاهیان خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، نشست هم‌اندیشی دانشگاهیان خراسان جنوبی با موضوع چالش‌های پیش روی انقلاب اسلامی(گذشته، حال و آینده) با حضور رؤسای دانشگاه‌های استان، مدیران، اعضای هیأت علمی، کارمندان و دانشجویان به همت شورای مدیریت آموزش عالی و با همکاری شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های استان برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند با خیرمقدم به حاضران در این نشست تبیینی، گفت: وظیفه جامعه دانشگاهی در حال حاضر، در دو واژه جهاد علمی و جهاد تبیین، خلاصه می‌شود. رئیس دانشگاه بیرجند افزود:  پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره)، یکی از رخدادهای مهم سیاسی و اجتماعی نیمه دوم قرن بیستم به شمار می آید که در دو بعد داخلی و بین المللی تاثیر بنیادین از خود به جای گذاشته است. این رویداد بزرگ که توسط حضرت امام، بزرگترین مصلح نیمه دوم قرن بیستم، رقم خورد، یکی از رژیم های استبدادی قوی و وابسته را که از حمایت گسترده قدرت های بزرگ برخوردار بود، از میان برداشت. این انقلاب توانست ضمن طرح اسلام به عنوان یک نیروی قدرتمند در جهان مدرن، بر نظریه پایان دوره دین، مُهر بطلان بزند و رهیافت‌های متفکران غربی در جدایی دین از سیاست را که عموماً تحت تاثیر تجارب غربی قرار داشت، به چالش بکشد. این انقلاب ثابت کرد که نه تنها دوره دین و باورهای دینی پایان نرسیده و دین سد راه پیشرفت انسان جدید نیست، بلکه می‌تواند نیروی محرکه و تحول‌زای جوامع باشد. بی تردید،  کار بزرگ این انقلاب و رهبر فرزانه آن، این بود که اندیشه دینی و اعتقادات اسلامی را احیا نماید. وی گفت: این انقلاب در سایه رهبری داهیانه رهبر فرزانه و حکیم یگانه، و به برکت خون شهیدان والامقام، توانست در طول ۴۴ ساله گذشته با شوکت و افتخار طی مسیر نماید و برای احیای تمدن اسلامی ایرانی، با بهره گیری از تجربه‌های گرانقدر در پیشینه رویدادهای این پدیده فرخنده همراه با پذیرش نقدها و نگاه انتقادی با واقع بینی، اکنون و اینجا ، راه آینده را روش می سازد. ضرورت آینده پژوهی و برنامه ریزی برای شناخت امکان های پیش رو، آینده درخشان این فرایند پوینده را تضمین می نماید. 
در ادامه این نشست دکتر صادقی، پژوهشگر و استاد دانشگاه به بیان چالش‌های پیش روی انقلاب اسلامی در سه بخش گذشته، حال و آینده پرداخت.
دکتر صادقی با تأکید بر عدم مرعوب شدن در مقابل دشمن و تبیین دلایل و نشانه‌های ضعیف بودن معاندین نظام مقدس جمهوری اسلامی به بیان برخی از مصادیق در این حوزه و تبیین ارزش برجسته علم و عالم و رسالت عظیم دانشگاهیان بعنوان اقشار فرهیخته در امر جهاد تبیین پرداخت.
وی  ادامه داد: لازم است اندیشه‌های انحرافی فرقه‌های ضاله و جریانات واگرای فرهنگی به‌طور مستدل و کاملاً علمی و تخصصی نقد شود. دکتر صادقی با اشاره به عمق تئوریک انقلاب اسلامی و نگرش والای حضرت امام خمینی(ره) و حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی)، دلایل و نشانه‌های زوال دشمنان انقلاب اسلامی و در رأس آن رژیم صهیونیستی را تشریح کرد.
دکتر صادقی قیام لله را به عنوان رسالت و وظیفه جامعه ذکر کرد و به تبیین دقیق و شفاف درخصوص مصادره برخی مفاهیم و شعارها که در اغتشاشات اخیر توسط ضد انقلاب مورد استفاده قرار گرفت بطور ویژه شعار زن زندگی آزادی پرداخت. وی در ادامه توضیحات مفصلی پیرامون نگاه اسلام و حاکمیت اسلامی به سه مقوله حقوق زن، سبک زندگی و آزادی ارائه کرد و به استفاده ابزاری از مبحث حقوق زنان و بیان مصادیقی از تحقیر زن در جامعه غربی پرداخت.
سخنرانی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و پرسش از دیگر بخش‌های این نشست بود.

آخرین ویرایش۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲