در دانشگاه بیرجند برگزار شد؛

نشست تخصصی بررسی سیاست های جمعیتی ایران و جهان

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۶ کد : ۲۳۹۳۷ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۶۸۳
به مناسبت آغاز هفته جمعیت، نشست تخصصی بررسی سیاست های جمعیتی ایران و جهان به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند و با همکاری دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی، بسیج اساتید استان و دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه، روز شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ در محل سالن بشارت مرکز مشاوره دانشگاه بیرجند برگزار شد.
نشست تخصصی بررسی سیاست های جمعیتی ایران و جهان

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، نشست تخصصی بررسی سیاست های جمعیتی ایران و جهان با حضور صالح قاسمی، دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور و مشاور رئیس سازمان پدافند غیرعامل در حوزه جمعیت، دکتر محمد اسکندری ثانی، عضو هیئت علمی گروه جغرافیای دانشگاه بیرجند، دکتر حسین فرزانه پور، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، دکتر فرشته اسدزاده، مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی و جمعی از اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه بیرجند برگزار شد. در این نشست به بحث و تبادل نظر درباره چالش های جمعیتی کشور، سیاست های جمعیتی ایران و جهان و قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده پرداخته شد.
صالح قاسمی در این نشست پیری جمعیت را مختص ایران ندانست و افزود: کشورهای توسعه یافته دنیا امروزه درگیر این معضل هستند، اما آنچه این مسئله را در ایران بغرنج کرده سرعت پیری جمعیت و ظهور آن قبل از مرحله توسعه یافتگی است.
دکتر اسکندری ثانی نیز مهاجرت، به ویژه مهاجرت نخبگان، سوء مدیریت منابع و مشکلات اقتصادی را از موانع رشد و حتی تثبیت ساختار جمعیتی فعلی کشور برشمرد.
حاضران نیز در پرسش و پاسخ، مسائلی چون عدم توانایی در تأمین مواد غذایی و درنتیجه گسترش فقر در صورت افزایش جمعیت، ناکافی بودن منابع آب، کارآمدی یا ناکارآمدی قانون جوانی جمعیت در تشویق به ازدواج و فرزندآوری و عامل بودن مدیران و مسئولان کشور در فرزندآوری به منظور الگوسازی را مطرح کردند که به مسائل مطرح شده پاسخ داده شد.

آخرین ویرایش۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲