مراسم گرامیداشت دکتر غلامحسین شکوهی چهره ماندگار تعلیم و تربیت ایران در خوسف برگزار شد

۲۸ آبان ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۸ کد : ۲۵۸۴۸ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۸۸۵
مراسم گرامیداشت دکتر غلامحسین شکوهی چهره ماندگار تعلیم و تربیت ایران به مناسبت هفته فرهنگی خوسف، شنبه ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۲ شهرستان خوسف در منزل دکتر شکوهی با حضور جمعی از مسئولان استان و شهرستان برگزار شد.
مراسم گرامیداشت دکتر غلامحسین شکوهی چهره ماندگار تعلیم و تربیت ایران در خوسف برگزار شد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه بیرجند، مراسم گرامیداشت دکتر غلامحسین شکوهی چهره ماندگار تعلیم و تربیت ایران به مناسبت هفته فرهنگی خوسف، شنبه 27 آبان‌ماه 1402 شهرستان خوسف در منزل دکتر شکوهی با حضور جمعی از مسئولان استان و شهرستان برگزار شد.
دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند، در مراسم نکوداشت پدر تعلیم و تربیت ایران، اظهار داشت: استاد دکتر غلامحسین شکوهی دانشور فرهیخته با بصیرت و چهره ماندگار و جاویدان تعلیم و تربیت ایران روستا زاده‌ای است که از کوچه پس کوچه‌های سراسر عاطفه و سرسبزی و مهربانی قصبه خوسف  توانست در سایه همت و تلاش و آموختن و پرورش روح و اندیشه پاک پله های ترقی و تعالی را بپیمایند و عزت‌مندانه بر کرسی وزارت تکیه زند او یکتا مردی است که زانوی ادب در پیشوا بزرگ معلمانی چون استاد بدیع الزمان فروزان‌فر و استاد جلال‌الدین همایی و مرحوم محسن اسدی بر زمین نهاد و با بهره‌مندی از اندیشه‌ها و تفکرات مربیان بزرگ چون ژان پیاژه حرمت معلمی را در ایران معنا بخشید. بر روح روان این اندیشمند سترگ عرصه علم و دانایی و معلم بینش و بینایی درود میفرستیم و امیدواریم با الهام از زلال اندیشه ها و اثار ارزشمند ایشان راه راستین این بزرگمرد را تداوم بخشیم.
دکتر لامعی در ادامه گفت: سخن درباره این استاد فزانه بسیار گفته و مقالات متعددی نگاشته شده ولی در این مجال سعی میکنم محور گفتار را در دو موضوع اساسی که ثمره زندگی علمی و پژوهشی استاد اختصاص دهم. با تامل و مطالعه در سیره علمی و عملی دکتر شکوهی میتوان دریافت که ایشان همواره به اینکه چگونه بیاموزیم (راه و روش دانشجویی و فراگیری علم) و چگونه بیاموزانیم (راه و روش معلمی و شایستگی های معلمی) اهمیت زیادی قائل بود و در واقع این دو مهم نقشه راه ایشان در پویایی و شکوفایی نظام تعلیم و تربیت ایران بود. لذا بر آنم تا در این قسمت اشاراتی به نظرات اندرز گونه این چهره کم نظیر و بی نظیر تاریخ دانش و تربیت داشته باشم.
وی ادامه داد: از نظر ایشان دانشجو یکی از ارکان نظام تعلیم و تربیت در هر جامعه است و دانشجویی را می‌ستاید و او را شایسته تقدیر میداند که شاکله وجودی و حوزه فکری‌اش با ویژگی‌هایی چند پیوند خورده باشد. ایشان اولین شرط را علاقه و سپس پشتکار می‌داند او معتقد است که علاقه به فراگیری علم، پشتکار ایجاد می‌کند و مسیر فراگیری را در محور اصلی خود سامان می‌بخشد. دکتر شکوهی اشاره می‌کند پشتکار در تحصیل خیلی مهم است. هیچ‌کس تصادفی به جایی نرسیده است. حتما پایه‌های زندگی خودتان را بر ستون‌های همت، پشتکار و تلاش خود بنا گذارید تا یک عمر حیات فردی خانوادگی و اجتماعی خودتان را بر آن بنا کنید و در آینده سایبان مطمئن و آرامش آفرین داشته باشید.
رئیس دانشگاه بیرجند گفت: دکتر شکوهی شرط سوم را غنیمت شمردن فرصت‌ها می‌داند، زیرا معتقد است اغتنام فرصت برای بهره‌برداری از ایام عمر است و همواره توصیه می‌کند دانشجوی موفق حرف را می‌شنود، سر نخ را پیدا می‌کند و آن را دنبال کرده تا به مقصود برسد. او یادآور می‌شود اگر می‌خواهید از عمر خود و از دوران دانشجویی و لذت ببرید درس‌ها را کامل بخوانید. وقتی درس می‌خوانیم باید همراه با نویسنده فکر کنیم. نباید تسلیم بی‌قید و شرط افکار او شویم. اگر اثری را نخوانده‌ایم نباید درباره‌ آن قضاوت نکنیم. از دیگر شروط لازمه‌ دانشجویی از نظر ایشان این است که از مطالب ارزشمند یادداشت بردارید و برای خود گنجینه‌ای از یافته‌ها داشته باشید. در تحصیل علم حسود نباشید، سعه صدر داشته باشید و در تخصص خود زندانی نشوید. ایشان در توصیه‌های بسیار خلاصه‌ بیان می‌کند تنها دانشی ارزش دارد که رفتار ما را دگرگون کند و آنچه در رفتار ما  اثر نگذارد ارزش ندارد. هدف تعلیم و تربیت به فعلیت رساندن استعدادهای بالقوه خدادادی در انسان هاست.

آخرین ویرایش۲۸ آبان ۱۴۰۲