با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در  دانشگاه بیرجند برگزار شد؛

نشست هم اندیشی شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های استان خراسان جنوبی

۲۱ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۱:۲۶ کد : ۲۸۱۳۳ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۵۳۳
نشست هم اندیشی شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های استان خراسان جنوبی با حضور دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان کشور و دکتر رشید جعفرپور، قائم مقام و مشاور معاونت فرهنگی و اجتماعی در امور فرهنگی، اجرایی و مالی وزارت علوم و جمعی از معاونین فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های استان خراسان جنوبی و اعضای شورای دانشگاه بیرجند، بعدازظهر یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
نشست هم اندیشی شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های استان خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در این نشست هم اندیشی، دکتر کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان کشور، گفت: با وجود اینکه ما داغدار مصیبت شهادت آیت الله رئیسی هستیم اما امیدواریم که آغازگر گشایش‌های بزرگ باشد.
دکتر کلانتری افزود: در دوران کرونا، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها صدمات فرهنگی بسیاری را بر جامعه مخاطب وارد کرده بود بر همین اساس شهید آیت الله رئیسی به مکانیزم‌های آموزشی به صورت حضوری اصرار ویژه ای داشتند و آن برآمده از نگاه چند جانبه ایشان بر نهاد علم بود.


تاکید شهید آیت الله رئیسی بر مسوولیت اجتماعی دانشگاهها

دکتر کلانتری ادامه داد: در بازدید آیت الله رئیسی از وزارت علوم ایشان در کنار تأکید در حوزه پژوهش، آموزش و فناوری به بحث فرهنگی و مسئولیت اجتماعی دانشگاه برای حل مسائل جامعه نیز پرداختند و خواستار رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس مسئولیت میزان تحقق مسئولیت اجتماعی و تعریف آیین نامه‌ای برای اعطای نشان مسئولیت اجتماعی شدند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، بیان کرد: به واسطه تاکید آیت الله رئیسی در هیئت دولت در ۱۶ آذر روز دانشجوی سال گذشته رکورد حضور هیئت دولت در دانشگاه‌ها شکسته شد. ایشان به تحولات ساختاری صورت گرفته در این دولت پرداختند و جداسازی بخش فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها تقویت نیروی انسانی حوزه فرهنگی و تقویت زیرساخت‌های فرهنگی که مهم‌ترین آن سکوی فرنماست را از این حیث برشمردند.
دکتر کلانتری با اشاره به این سخن از مقام معظم رهبری که فعالیت دانشجویی برای ما یک فرصت است، گفت: ما باید متناسب با سلایق دانشجویان فرصتی فراهم نماییم تا گروه‌های اجتماعی دانشجویان شکل بگیرد و دانشگاه آخرین و بهترین فرصت برای جامعه پذیری دانشجویان برای ورود به جامعه است.

تقویت جایگاه فعالیتهای فرهنگی در دانشگاهها
ایشان دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه فرهنگی را تقویت فعالیت‌های دانشجویی و چند برابر شدن آن در سال ۱۴۰۲  توجه جدی به شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی در تعیین استاد و دانشجوی نمونه، آیین نامه سرآمدی فرهنگی، تقویت کرسی‌های آزاد اندیشی، تقویت راهیان نور و افزایش اردوهای دانشجویی و راهیان پیشرفت عنوان کردند.
وی همچنین گفت: ما باید از هر ظرفیتی جهت بالا بردن مشارکت مردم در انتخابات استفاده نماییم و در عین حال تاکید بر اخلاق و تقوای سیاسی داشته باشیم.
دکتر کلانتری افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری انتخابات شب قدر کشور است و مقدرات سیاسی کشور توسط انتخابات رقم می‌خورد، بنابراین ما باید از بستر فضای مجازی و سامانه‌های دانشگاه جهت حضور بیشتر مردم استفاده نماییم.

اهمیت انتخابات هشتم تیر

همچنین در این نشست، دکتر جعفرپور قائم مقام و مشاور وزارت علوم گفت: ظرفیت شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های استان ظرفیتی بزرگ است و همه ارکان آموزش عالی در آن حضور دارد و از این ظرفیت می‌توان برای حل مسائل استان استفاده کرد.
ایشان به رخداد مهم پیش روی کشور یعنی انتخابات اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در ۱۴ خرداد از کلید واژه‌های مهمی همچون انتخابات بسیار مهم، صحنه عزت و حماسه، صحنه رقابت برای خدمت، پدیده پر دستاورد، لزوم مشارکت قوی و آرای بالا، تثبیت عمق راهبردی و حماسه انتخابات مکمل حماسه بدرقه شهیدان خدمت است نام می‌برند.

دانشگاه بیرجند؛ میراث دار  فرهنگ غنی خراسانی و پای کار انقلاب و نظام اسلامی

همچنین، دکتر لامعی، رئیس دانشگاه بیرجند در نشست هم اندیشی شورای هماهنگی فعالیتهای فرهنگی معاونین فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های استان، گفت: شهر بیرجند یکی از دانشگاهی ترین شهرهای کشور است و ما بیش از ۴۱ هزار دانشجو در شهر بیرجند داریم . دکتر لامعی افزود: دانشگاه بیرجند میراث دار مدرسه شوکتیه است که سومین مدرسه‌ی آموزش مدرن می‌باشد.
رئیس دانشگاه بیرجند گفت: ایده تشکیل و تأسیس دانشگاه بیرجند به سال ۱۳۴۵ باز می‌گردد که در نهایت در سال ۵۶ با ۱۲۰ دانشجو در رشته‌های ریاضی، فیزیک و شیمی آغاز به فعالیت می‌کند. دکتر لامعی ادامه داد: اکنون دانشگاه بیرجند دارای ۱۳ هزار دانشجو و ۶۰۰ دانشجوی بین الملل است و دارای ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی در ردیف دانشگاه‌های توسعه یافته کشور است.
دکتر لامعی بیان کرد: شهر بیرجند به دانش و فرهنگ و حتی سیاست معروف است و در عرصه‌های مختلف تاریخ خوش درخشیده است و از دیرباز مورد توجه بوده است و دانشگاه بیرجند تنها دانشگاه استان است که ۵ شهید دانشجو تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کرده است.

اجرای طرح حامیم در دانشگاه بیرجند

در ادامه، حجت الاسلام جعفری، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان گفت: دانشگاه‌های بیرجند در موضوعات مختلف فرهنگی فعالیت‌های مختلفی را دارند. حجت الاسلام جعفری به فعالیت‌های حوزه نماز پرداخت و گفت: ما ۱۵ وعده اقامه نماز را در دانشگاه داریم. ایشان با اشاره به فرمایش امام صادق (ع) 'بَادِرُوا أَوْلاَدَکُمْ بِالْحَدِیثِ قَبْلَ أَنْ یَسْبِقَکُمْ إِلَیْهِمُ اَلْمُرْجِئَةُ، گفت: باید فضای فرهنگی ما حمایت شود تا جوانان را از فضای مجازی و دشمن درونی و بیرونی که آنان را در سیطره خود قرار داده است خارج کنیم.
حجت الاسلام جعفری با تاکید بر اینکه سه سال است که طرح حامیم اجرا می‌شود گفت: ما در استان بیش از ۶۰۰ سهمیه داشتیم که ۲۰۰ نفر سهم دانشگاه بیرجند بود؛ وی در رابطه با ازدواج دانشجویی نیز اظهار کرد: پس از دو دهه تعطیلی، ازدواج دانشجویی در دانشگاه بیرجند اتفاق افتاد و ۵۵ زوج در جشن ازدواج دانشجویی شرکت کردند و امیدواریم این تعداد در سال‌های آینده افزایش یابد.مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه به عدم تناسب بین خوابگاه‌های متاهلی و تعداد زوجین نیز اشاره کرد و گفت : ما ۲۳۰۰ دانشجوی متاهل داریم و تنها 2 خوابگاه متاهلی داریم و باید تلاش نماییم تا دغدغه جوانان در این حوزه را برطرف نماییم.

خط مشی و اصول کلی مدیریت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه 

دکتر فرزانه پور معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند نیز در این جلسه، گفت: یکی از اهداف اساسی نظام آموزش عالی ایران به تاثیر از رهنمودهای مقام معظم رهبری اهتمام به امر دانشگاه تمدن ساز و در تراز انقلاب اسلامی است. تا پشتوانه محکم برای حرکت متعالی نظام جمهوری اسلامی ایران باشد، بر همین اساس دانشگاه بیرجند به عنوان یک دانشگاه ماموریتگرا تلاش و کوشش خود را در تربیت نسل نو، با انگیزه و هدفمند به عنوان پیشران نظام جمهوری اسلامی ایران متمرکز نموده است.
ایشان به اصول کلی مدیریت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اشاره کرد که اهم آن شامل: کادر سازی فرهنگی، روابط نزدیک و صمیمی با دانشجویان و وقت گذاشتن برای حل مشکلات آنان، بالا بردن آستانه تحمل و اصل بر مدارا قرار دادن در کارها و ایجاد روحیه نشاط در دانشجویان، احیای کانون‌ها و انجمن‌ها و جهت دادن به آنها، احیای شورای فرهنگی خوابگاه‌ها، برگزاری منظم شورای فرهنگی و شورای رصد دانشگاه جهت جلوگیری از وقوع بحران، مشارکت دادن دانشجویان در امور فرهنگی و اجتماعی و پرهیز از تصدیگری، برنامه‌های جدید در قالب‌های جدید مثل اردوهای دانشجویان نو ورود، استفاده از ظرفیت‌های تمام دانشگاه‌های استان در قالب شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌های استان، جلوگیری از فعالیت‌های سیاسی کانون‌ها و انجمن‌ها و سوق دادن آنان به سمت فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و مدیریت بحران در قضایای سال ۱۴۰۱، می باشد.
دکتر فرزانه پور برخی برنامه‌های شاخص صورت گرفته در حوزه فرهنگی را تدوین و تصویب آیین نامه سرآمدی فرهنگی و اجتماعی در هیئت امنا و اجرا در آبان ۱۴۰۳، برگزاری آیین و جشن نو دانشجویان در خارج از دانشگاه، ثبت بیش از ۲۰۰۰ برنامه فرهنگی و اجتماعی و هنری در سامانه یکپارچه وزارت علوم فرنما  انعقاد تفاهمنامه همکاری با ۱۰ نهاد، برگزاری بیش از ۱۱۰ کرسی آزاد اندیشی، نشست‌ها و کارگاه‌های متعدد و برگزاری بیش از ۳۰۰ کارگاه و وبینار علمی عنوان کرد.

موفقیتهای فرهنگی اجتماعی دانشگاه بیرجند
دکتر فرزانه‌پور در ادامه به برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی چون راهیان پیشرفت، جوان توانمند ،عفاف و حجاب، دفاع مقدس، حمایت از سازه‌های فرهنگی و تولیدات دانشجویی و جشنواره رویش و حرکت اشاره کرد و گفت: در جشنواره رویش و حرکت ،ما در سال جاری ۵ رتبه اول و دوم و شایسته تقدیر را کسب نمودیم و کارشناس برتر فرهنگی از دانشگاه ما انتخاب گردید. معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند به حوزه زیست عفیفانه نیز پرداخت و حمایت از دانشجویان متاهل، برگزاری جشن ازدواج دانشجویی، اردوهای فرهنگی و تربیتی و خانواده محور، جشن مادرانه ،گسترش فرهنگ زیست عفیفانه و پیگیری اتاق ویژه دانشجویان مادر را از این موارد برشمرد. وی به کسب رتبه‌ها توسط دانشگاه بیرجند همچون کسب عنوان برتر و جایزه ملی رویداد جوانی جمعیت ، کسب ۱۲ رتبه قرآنی در سی و هشتمین جشنواره قرآنی کشور در سال ۱۴۰۳، ۶ رتبه برتر در جشنواره رویش ۱۴۰۲، کسب رتبه جوان برتر استان ،کسب رتبه ۲ در بخش نمایشنامه نویسی، کسب ۲ رتبه  شایسته تقدیر جشنواره ملی حرکت، کسب ۱۱ رتبه برگزیده و شایسته تقدیر در سی و هفتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشو،ر کسب ۱۷ رتبه برگزیده و راه یافته به جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور ،کسب مقام اول جشنواره ملی قرآن و عترت در ارومیه، کسب مقام اول جشنواره ملی ذوالفقار در کرمان ، کسب رتبه شایسته تقدیر در جشنواره ملی فجر تا فجر در تهران و راهیابی به جشنواره ملی خوشنویسی غدیر در تبریز اشاره کرد.

همچنین، در این نشست حضار به بیان نقطه نظارات و پیشنهادات خود پرداختند.
لازم به ذکر است؛ پس از این نشست، دکتر کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و هیأت همراه از مجموعه موزه، مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند بازدید کرد. حضور در نشست صمیمی با دانشجویان فعال فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند از دیگر برنامه‌های دکتر کلانتری در دانشگاه بیرجند بود.

 

کلید واژه ها: وزارت علوم شورای هماهنگی فرهنگی اجتماعی

آخرین ویرایش۲۷ خرداد ۱۴۰۳