مراسم گرامیداشت روز بسیج اساتید و سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران همزمان با سراسر کشور در دانشگاه بیرجند برگزار شد

بسیج اساتید به سمت جهاد علمی، جهاد تبیین و امیدآفرینی حرکت می‌کند

۳۰ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۳:۰۹ کد : ۲۸۱۹۷ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۵۸۸
مراسم گرامیداشت روز ملی بسیج اساتید امروز چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ به صورت متمرکز در کشور با حضور ۳۱ هزار استاد بسیجی برگزار شد. این مراسم با حضور سردار مهدوی، فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) و اساتید بسیجی استان خراسان جنوبی، در دانشگاه بیرجند برگزار گردید.
بسیج اساتید به سمت جهاد علمی، جهاد تبیین و امیدآفرینی حرکت می‌کند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در مراسم گرامی‌داشت روز ملی بسیج اساتید و سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران، سردار مهدوی، فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی، گفت: در گام نخست آزمون بزرگ انتخابات پیش رو  مشارکت بالا و گسترده مردم مهم است، این امر بدون شک امنیت، بالندگی، شکوه و عظمت ایران را به نمایش خواهد گذاشت.سردار مهدوی، افزود: انتخاب اصلح در گام دوم از اهمیت زیادی برخوردار است و باید تلاش کنیم فردی بر جامعه حاکم شود تا بتواند مسیر پر تلالو سال‌های گذشته را با همان قوت ادامه دهد.
فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی اظهار کرد: مقام معظم رهبری پیش بینی کردند که بعد از طوفان الاقصی به ویژه عملیات وعده صادق مسیر تاریخ عوض خواهد شد، امروز تغییر و تحولاتی در دانشگاه‌های دنیا روی داده و در برخی کشورهای حتی غیرمسلمان بیداری شکل گرفته است. وی افزود: امروز دانشجویان و اساتید غیرمسلمان در کشورهای اروپایی در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین فریاد می‌زنند و کار و زندگی خود را به مخاطره انداخته‌اند.

ییداری جهانی شکل گرفته و جوانان مسلمان و غیر مسلمان در حمایت از مردم مظلوم غزه به پا خاسته‌اند
سردار مهدوی گفت: قدرت‌های دنیا از این حرکت به وحشت افتاده و احساس خطر کرده اند که نشان می‌دهد بیداری جهانی شکل گرفته و جوانان مسلمان و غیر مسلمان در حمایت از مردم مظلوم غزه به پا خاسته‌اند.
وی عنوان کرد: جوانان مسلمان، ۴۴ سال تلاش کردند و در کنار مردم مظلوم فلسطین ایستادند اما امروز اساتید و دانشجویان غیر مسلمان را هم کنار خود دارند، در چنین شرایطی وظیفه ما، دانشجویان و اساتید انقلابی چیست؟ دانشجویان غیرمسلمان دانشجویان ما را الگو قرار داده و از این نقشه راه برای مبارزه با ظلم قدم بر می‌دارند.
فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی افزود: وقت آن رسیده که اساتید دانشگاهی برای ادامه بیداری که اتفاق افتاده، تلاش کنند و لازم است اندیشمندان و فعالان عرصه‌های مختلف علمی با نگاه‌های مختلف بتوانند از این حوزه پشتیبانی کنند.
وی گفت: بدون شک در عرصه علمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیاز به نگاه و پشتیبانی اساتید انقلابی داریم که به عنوان فرماندهان این جنگ به مسیر ادامه دهند.
سردار مهدوی افزود: دشمنان با همه امپراطوری رسانه‌ای که در اختیار دارند نتوانستند کاری انجام دهند و امروز نیاز به ارائه تحلیل توسط ما نیست بلکه حرف‌های سیاستمداران مقابل ما نشان دهنده مسیر اشتباه دشمن است.
وی با بیان اینکه امروز شاهد شکل گیری بیداری جهانی هستیم اظهار کرد: کشورهای غربی نمی‌توانند جواب ملت خودشان و انسان‌های آزاده و اندیشه‌های آزاد را بدهند.
فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: ادامه این مسیر نیاز به تفکر و اندیشه دارد که اساتید دانشگاه‌ها باید در این زمینه بکوشند و اگر الگوی ‌ما صحیح بوده که هست در سایه امنیت، اندیشه، فکر و خدمت بوده است.
وی بیان کرد: یکی از عرصه‌هایی که این مسیر می‌تواند با قدرت ادامه یابد و کشور را ارتقا دهد آزمون پیش رو یعنی انتخابات ریاست جمهوری است، امروز ایران امید همه جوانان و آزادیخواهان دنیاست و اگر نتوانیم پاسخگو باشیم با مشکل مواجه خواهیم شد.
سردار مهدوی با تاکید بر اینکه زمان آزمون و خطا نداریم تأکید کرد: باید به سمت افرادی که در عرصه‌های مختلف کار و تلاش کرده و سبب ایجاد تغییر و تحول شدند، برویم تا مشکلات اقتصادی حل شود و پرچم ایران با افتخار و سربلندی اهتزاز داشته باشد.

شهید چمران حمزه زمان بود
همچنین در این مراسم، دکتر احمد لامعی‌گیو، 
رئیس دانشگاه بیرجند، گفت: به فرمایش امام خمینی (ره)، شهید چمران حمزه زمان بود. دکتر لامعی افزود: شهید چمران دانش آموز خوش ذوق و با استعداد دبیرستان البرز و دانشجوی ممتاز دانشگاه تهران بود که در کنار تحصیل در دانشگاه‌های معتبر آمریکا به فعالیت‌های اجتماعی و انجمن اسلامی روی آورد. دکتر لامعی ادامه داد: شهید چمران در راستای ایمانی که به هدف داشت از بورسیه تحصیلی آمریکا عبور کرد و به مصر سفر نمود و پایگاه آموزشی مبارزان را شکل داد و بعد از سفر به لبنان در کنار امام موسی صدر، مجموعه‌های فرهنگی و نظامی را تشکیل داد و بحث امید و عمل را در جامعه لبنان ایجاد کرد.
رئیس دانشگاه بیرجند با گرامیداشت یاد و خاطره شهید چمران تاکید کرد: بعد از انقلاب ایشان به عنوان فرمانده جنگ‌های نامنظم در دفاع مقدس حضور دارند و در نهایت در منطقه دهلاویه به شهادت رسید.
وی با اشاره به اینکه بسیج اساتید به دنبال جهاد علمی، جهاد تبیین، امیدآفرینی و در نهایت به سمت و سوی نظام حکمرانی حرکت می‌کند، 
افزود: شهید چمران در آن زمان امید و عمل را در جامعه لبنان ایجاد کرد و آنچه امروز در مقاومت لبنان شاهد هستیم بدون شک مرهون و مدیون حمایت‌های نظام جمهوری است. دکتر لامعی با بیان اینکه شهید چمران نماد تقوا، عرفان، پارسایی و تخصص بود بیان کرد: به فرمایش مقام معظم رهبری انتظار و امید از دانشگاه‌ها، تربیت نسلی انقلابی همتراز و همسو با شهید چمران است.
رئیس دانشگاه بیرجند تأکید کرد: جهان آینده از آن علم و فناوری است و معظم‌له، دولتمردان و حاکمیت به دانشگاه‌ها نگاه ‌ویژه‌ای دارند.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری به دانشگاه‌ها نگاه ویژه‌ای دارند، گفت: جهان آینده از آن علم و فناوری است و در برهه‌ای از زمان نفت و گاز محور قدرت محسوب می‌شد، اما حال و آینده کشورهایی که در حوزه علم و فناوری برنامه‌ریزی نمایند قدرتمندترین کشورها خواهند بود و به تعبیری اگر جهان غرب توانسته است حتی سبک زندگی جوامع را تغییر دهد در سایه علم و دانش بوده است. لذا امیدواریم اساتید انقلابی و بسیجی بتوانند زمینه ساز جریان فکری شهید چمران در بُعد تخصص‌گرایی و هم در عرصه علمی را طی کنند چون نیاز به آینده پژوهشی داریم.

شهید چمران استاد تراز اسلامی و الگوی تمامی اساتید دانشگاه‌ها است
در ادامه این مراسم، مسئول بسیج اساتید خراسان ‌جنوبی با اشاره به اینکه شهید چمران استاد بزرگ تراز انقلاب اسلامی است و امروز الگوی همه ی اساتید بسیجی می باشد، افزود: استاد چمران به لحاظ شخصیتی یکی از شخصیت های برتر و جزو دو نفر برتر بین المللی در رشته فیزیک پلاسما و الکترونیک بود. چنین شخصی در عرصه مجاهدت و تهذیب و عرفان به مرتبه‌ای می‌رسد که توانایی تشخیص و بصیرت را پیدا می‌کند و در حالی که در دانشگاه‌های برتر آمریکا در حال فعالیت است آن را رها می‌کند و به کمک هم وطنان خود می‌شتابد و در جبهه‌ها حضور می‌یابد و در نهایت به درجه رفیع شهادت نائل می‌گردد.
دکتر حسینی واشان، مسئول بسیج اساتید خراسان ‌جنوبی با اشاره به شخصیت شهید استاد چمران اظهار کرد: این شهید به عنوان استاد تراز اسلامی امروز الگوی تمامی اساتید دانشگاه‌ها شده است.
دکتر 
سید جواد حسینی واشان افزود: بنا بر تأکید مقام معظم رهبری اساتید بسیجی مهمتر از آنچه در عرصه علمی و پژوهشی بر عهده دارند، نقش آنها در تربیت نیروی انسانی و کادر تراز انقلاب اسلامی است.
وی ادامه داد: بدون شک تربیت، آموزش و پژوهش در کنار هم می‌توانند در موفقیت جبهه مقاومت و تمدن اسلامی اثرگذار باشند.
مسئول بسیج اساتید خراسان ‌جنوبی افزود: مقام معظم رهبری در پیام تبریک به مناسبت روز بسیج اساتید می فرمایند سایه مبارک استاد متعهد، متدین و مجاهد بر سر دانشگاه‌های کشور یکی از بزرگترین نعمت های الهی و نویددهنده سرافرازی و رستگاری آینده ملت ایران است.
وی بیان کرد: فعالیت استاد بسیجی تنها تعلیم نیست، پیشرفت علمی و نوآوری در ماهیت دانش و آمیختن آموزش با اخلاق و تربیت نفسانی و همت گماشتن به دوگانه‌های فراگیری علم و اجتهاد در تولید علم در زمره مسئولیت های استاد بسیجی است. وی تاکید کرد: نگاهی که معظم له به استاد بسیجی دارند بسیار حائز اهمیت است و اساتید باید در این مسیر حرکت کنند. دکتر حسینی واشان اعلام کرد: امروزه در شرایط بسیار حساسی قرار داریم بعد از حادثه جانسوز اردیبهشت امسال و شهادت شهدای خدمت، در چنین شرایطی حضور اساتید بسیجی در حوزه‌های مختلف از اهمیت چندبرابری برخوردار است و می‌تواند به ارتقای نظام حکمرانی کشور کمک کند.
وی افزود: حضور اقشار بسیجی در جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است و امیدواریم اساتید با حضور در مجامع مختلف، مساجد، تکایا و محل‌های تجمع به حضور آگاهانه، پر شور و شعور کمک کنند تا انتخاباتی با مشارکت بسیار بالا در سطح و تراز ایران اسلامی داشته باشیم. مسئول بسیج اساتید خراسان ‌جنوبی با بیان اینکه تمام ارکان نظام این انتظار را از همه اساتید دانشگاهی دارند گفت: اساتید یکی از اثرگذارترین ارکان جامعه هستند و هنوز به عنوان یکی از گروه‌های مرجع مورد توافق همه اقشار جامعه قرار دارند.
حسینی واشان اظهار کرد: در شرایط حساسی که کشور مسئول اجرایی رده نخست خود را در راه خدمت از دست داده و زمان ندارد بسیاری از مستکبران و کشورهای متجاوز قصد تجاوز داشته و برنامه‌های متعدد برای غرب آسیا دارند، لذا حضور آگاهانه مردم در انتخابات اهمیت دارد. وی افزود: زمانی‌که نفر اول اجرایی کشور در مسیر خدمت به شهادت رسید در بیش از یک سوم دنیا عزای عمومی اعلام شد که افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران و ابراز و نمایش ضریب قدرت ما بود.
وی عنوان کرد: انتخابات ایران مانند برخی کشورها یکی حرکت نمایشی نیست بلکه همواره در دیدگاه امامین انقلاب مورد تاکید ویژه بوده و معظم‌له همواره اولویت اول در انتخابات را مشارکت و سپس انتخاب اصلح می‌دانند.
مسئول بسیج اساتید خراسان ‌جنوبی تصریح کرد: حضور پرشور و پررنگ مردم در انتخابات می‌تواند به ارتقای نظام حکمرانی و جایگاه نظام در عرصه بین المللی کمک کند، در مراسم تشییع شهدای خدمت اینکه جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی چه جایگاهی دارد را به رخ جهانیان کشیدیم.
ایشان تاکید کرد: امیدواریم مسئولانی که توان اجرایی دارند به خصوص افرادی که سکان اجرایی کشور را به‌زودی به دست خواهند گرفت بتوانند تغییر اساسی در ریل اقتصادی کشور ایجاد کرده و میزان رضایتمندی مردم در عرصه های اقتصادی را افزایش دهند.
وی گفت: مردم با حضور پرشور و آگاهانه در مراسم تشییع شهدای خدمت بار دیگر به نظام اسلامی اعتماد کردند و نشان دادند نظام را دوست دارند و این اعتماد باید توسط مسئولان خدوم نظام نیز پاسخ داده شود و مشکلات اقتصادی برطرف شود.
در این مراسم، بیانیه‌ی بسیج اساتید نیز توسط دکتر فرهنگ‌فر، استاد بسیجی دانشگاه بیرجند قرائت شد.
شایان ذکر است؛ همزمان با برگزاری 
مراسم گرامیداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران (۳۱ خرداد) و روز ملی بسیج اساتید به صورت ویدئوکنفرانس در سراسر کشور، این مراسم محوری با حضور اساتید بسیجی استان خراسان جنوبی به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار شد.

آخرین ویرایش۳۰ خرداد ۱۴۰۳