با حضور دکتر افروز در دانشگاه بیرجند برگزار شد؛

گفتمان الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

۳۰ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۳:۱۳ کد : ۲۸۱۹۸ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۲۷۱
نشست گفتمانی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور دکتر افروز، استاد ممتاز دانشگاه تهران و رئیس اندیشکده خانواده، روز چهارشنبه ۳۰ خرداد در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
گفتمان الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در نشست گفتمانی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، دکتر ساجدی نیا دبیر اندیشکده خانواده به فلسفه تاسیس مرکز الگوی اسلامی _ ایرانی پرداخت؛ وی سه هدف طراحی الگو را تعمیق و توسعه تفکر، تحقیق و نظریه پردازی در زمینه‌های مرتبط با الگو، گفتمان سازی از طرق مختلف، طراحی و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ عنوان کرد.
دکتر ساجدی‌نیا بیان کرد: ما باید الگویی طراحی کنیم که مبتنی بر ارزش‌های دینی باشد و با روحیات و فرهنگ مردم ایران منطبق باشد و تفاوت این الگو با سایرین در این است که شروع آن از نخبگان بوده است.
ایشان سر فصل‌های این  الگو را مبانی نظری الگو ،چهارچوب‌های مفهوم نظری پیشرفت، آرمان‌‍ها ،رسالت، افق، تدابیر و الزامات بیان کرد.
دکتر ساجدی‌نیا گفت: خانواده در ادبیات ایرانی اسلامی هم مبدأ است هم مقصد، هم راه است و هم راهنما و آرامش.
ساجدی نیا ادامه داد: خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است و همه‌ی قوانین و برنامه‌ریزی‌ها باید در جهت آسان‌تر کردن تشکیل خانواده، قداست آن و استواری روابط خانواده باشد.
دکتر ساجدی نیا گفت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: بهترین مردان کسانی هستند که برای خانواده خود بهترین باشند.
وی تاکید کرد: اولین رگه‌های هویت ملی، عشق به وطن و پایبندی به ارزش‌های دینی در خانواده شکل می‌گیرد و تکمیل و ارتقای آن در نهاد‌های دیگر از جمله آموزش و پرورش انجام می‌شود. لذا نظام آموزش و پرورش هر کشوری آیینه تمام نمای آن کشور محسوب می‌شود و دیروز، امروز و فردای هر کشوری بازتابی از انعکاس نظام آموزش و پرورش آن کشور است.
دکتر ساجدی‌نیا بیان داشت: خانواده محوری به عنوان یک‌تکلیف قانونی و یک فصیلت اجتماعی و دینی در سند الگو مورد تاکید قرار گرفته است و خانواده مهم‌ترین نهاد تشکیل دهنده جامعه است.

خانواده محوری باید در تمام وزارتخانه‌ها باشد
همچنین، دکتر افروز، استاد ممتاز دانشگاه تهران و رئیس اندیشکده خانواده، گفت: خانواده محوری باید در تمام وزارتخانه‌ها باشد و بحث خانواده محوری ملتزم حضور همه دستگاه‌ها است.
دکتر افروز با بیان اینکه خانواده تنها نهاد فطری، بی‌بدیل و جاودانه بشر است گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند:' محبوب‌ترین بنای هستی از نظر من خانواده است ' ؛ یعنی خانواده کانون محبوبان و میعادگاه عاشقان است.
در این نشست، سردار مهدوی، فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی، گفت: اگر ما بتوانیم فرهنگ حاکم در بحث توجه به خانواده را اصلاح کنیم قطعاً در تربیت اسلامی و کاهش ناهنجاری‌ها و جرایم تاثیر خواهد گذاشت.
سردار مهدوی افزود: ما در حوزه نیروهای مسلح حرکت‌هایی در سه سال اخیر انجام داده ایم و نهاد فرهنگی خانواده را در سپاه فعال کرده‌ایم و دستاوردهای بسیاری داشته‌ایم و بسیاری از ناهنجاری های خانوادگی کاهش پیدا کرده‌اند که محصول همین نهاد معاونت های فرهنگی خانواده است. همچنین در بسیج نیز با رویکرد‌های ازدواج آسان، جمعیت جوان و رشد و بالندگی جوانان اقدامات خوبی را شروع کرده ایم.

آخرین ویرایش۰۲ تیر ۱۴۰۳