مراسم چهلم شهید جمهور و شهدای خدمت در دانشگاه بیرجند برگزار شد

۰۶ تیر ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۱ کد : ۲۸۲۴۱ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۵۰۵
مراسم چهلم شهید جمهور و شهدای خدمت با سخنرانی دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند، حجت الاسلام والمسلمین دکتر زنجیری، عضو هیأت علمی دانشگاه به همت ستاد انتخابات دانشگاهیان خراسان جنوبی، روز چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳، در سالن فرهنگ برگزار شد.
مراسم چهلم شهید جمهور و شهدای خدمت در دانشگاه بیرجند برگزار شد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در مراسم چهلم شهید جمهور و شهدای خدمت، دکتر لامعی، رئیس دانشگاه با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید جمهور و شهدای همراه ایشان، به سه محور؛ شخصیت والای حضرت آیت الله دکتر رئیسی، نظام حکمرانی براساس الهام از سخنان امیر بیان حضرت امام علی(ع) و انتخابات، اشاره کرد.
رئیس دانشگاه بیرجند، خدمات دوره شهید رئیسی در استان خراسان جنوبی را بی‌نظیر و کم‌نظیر نامید و گفت: در بحث راه آهن، انتقال نفت از رفسنجان به خراسان جنوبی و مشهد و انتقال آب به استان از دریای عمان اقدامات بسیار مناسبی انجام شد.
وی گفت: در کم‌تر از یک‌سال خط لوله گاز زابل به نهبندان، سربیشه و بیرجند تا حداکثر هفته دولت سال جاری وصل خواهد شد.
دکتر لامعی تأکید کرد: قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در حوزه راه‌سازی و حمایت از روستاهای استان خراسان جنوبی مبلغ  30 هزار میلیارد تومان اختصاص داد که بدون شک تحولی عظیم و ژرف در استان شکل خواهد گرفت.
دکتر لامعی به ارتباط خود با دولت و دفتر ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: توفیقات به‌دست آمده در این مدت ناشی از حمایت شخص آقای رئیس جمهور و تیم همراه ایشان از دانشگاه بیرجند بوده است، بزرگمردی که مسیر تاریخ انقلاب را در حیات و شهادت خود تغییر داد.

شهید جمهور، سید محرومین واژه خدمت را در قاموس انقلاب و تاریخ انقلاب اسلامی و انسانیت معنایی دیگر بخشید.
رئیس دانشگاه، گفت: در 8 تیرماه در آستانه رخدادی بزرگ هستیم که مسیر چهارساله انقلاب اسلامی را در داخل و خارج مشخص و معین می‌کند. در دوره شهید رئیسی خدمات، تلاش‌ها و برنامه‌های متعددی انجام شده است و همه این امور در سایه شخصی خواهد بود که هم افق و هم اندیشه و ادامه دهنده راه شهید رئیسی باشد و اگر تغییری انجام شود کشور با توقف مواجه خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد: فردی اصلح با شاخصه‌های مقام معظم رهبری سکاندار قوه مجریه شود.
دکتر لامعی، گفت: شهید رئیسی اقتدار نظام را در عرصه داخلی و خارجی مضاعف کرد و به قول همسر بزرگوار این شهید والامقام "حضور مردم، وفاق، همراهی و همدلی که ایجاد شد رفراندومی برای جمهوری اسلامی بود."

دکتر لامعی از تمامی دانشگاهیان خواست که حماسه روز تشییع شهید جمهور را در روز جمعه هشتم تیرماه با حضور در انتخابات تکمیل نمایند.
دکتر لامعی، در ادامه، گفت: 
چهل روز در سوگ و فقدان سیّد شهیدان خدمت، ریاست جمهور باعزّت و با صلابت حضرت آیت الله رئیسی و یاران همراه و با اخلاص ایشان سپری نمودیم و بار غم و هجران این یاران سفرکرده انقلاب و ولایت را به جان و دل خریدیم. بی‌شک یاد و خاطره این نام‌آوران و کبوتران سبک‌بال دیار جاودان در ذاکره تاریخ و ملت شریف ایران و همه ارادتمندان در سراسر جهان به یادگار خواهد ماند. زیرا آنچه در کارنامه درخشان این شهید والامقام تجلّی یافت، چیزی جز اخلاص در عمل، مجاهدت برای مردم و پویش انسانیت نبود و همه آنچه در توان فکری و جسمی داشت، همچون شهیدان بهشتی و رجایی در راه رضای حق و خدمت صادقانه به ملت به کار گرفت و واژه خدمت را در قاموس انسانیت معنایی تازه بخشید و تا بدانجا پیش رفت که دوست و دشمن به مکارم والای اخلاقی و صلابت مدیریت این بزرگ مرد زبان به اعتراف گشودند و با حضوری بی‌نظیر در تاریخ انقلاب او را بدرقه نمودند. چه زیبا شاعر گفته است:

آنقدر ز میز خدمتت دور شدی / با مردم پا برهنه محشور شدی

سلطان خراسان به تو مُزدت را داد / خادم بُدی و شهید جمهور شدی

رئیس دانشگاه بیرجند در بخشی دیگر از سخنانش تأکید کرد که اینک در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته‌ایم. با روح بلند و ملکوتی شما و خون شهیدان انقلاب پیمان می‌بندیم که با انتخاب فردی اصلح، شایسته و ولایتمدار که بتواند هم افق با تفکر و اندیشه مقام معظم رهبری و همسو با جریان انقلاب و مسیر خدمت به این نظام مقدّس و مردم شرافتمند ایران خدمت نماید. وظیفه دینی و انقلابی خود را به انجام رسانیم و نقشه‌های شوم بدخواهان داخلی و استکبار جهانی را با حضور حداکثری در این فریضه بزرگ نقش بر آب سازیم.
دکتر لامعی، سخنان خود را با اشعار زیر خاتمه داد:

یکی باید بیاید خاکی و بی‌ادعا باشد / شبیه حاج قاسم، مرد میدان، جانفدا باشد
یکی از جنس مردم هم امانتدار و هم عاشق / یکی مثل خودت با درد مردم آشنا باشد
یکی مثل خودت سرباز گمنام امام عصر / مَرام و مسلکش مثل شهید کربلا باشد
کسی که رنج مردم، خواب را دزدیده از چشمش / حسابش از حساب بی‌تفاوت‌ها جدا باشد
دریغا رفته‌ای، مردم به دنبال کسی هستند / مدیری قابل و شایسته مانند شما باشد

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین زنجیری، عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند به آیات قرآن کریم در باب جمهوریت تحت لوای اسلامیت و وظیفه در انتخاب اصلح براساس بیانات مقام معظم رهبری (مدّظلّه العالی) اشاره کرد. وی بررسی عملکردها و اطرافیان کاندیداها، دشمن ستیزی، مقابله با انفعال و پایندی به ارزشهای دینی و تلاش و کوشش و توانمندی را از مبانی شناخت برشمرد. 
وی گفت: یکی از مهم‌ترین مباحث قرآنی بحث ولایت است و حرف اول در نظام آفرینش توحید و بندگی خدا است و دعوت همه بندگان به توحید و یگانگی است. 

راه توحید از ولایت می‌گذرد
وی ولایت را از آن خدا دانست و گفت خداوند بر ما ولایت تکوینی و تشریعی دارد.
خداوند بر ما گفته است که ولایت را باید بپذیریم و ولایت منفی طاغوت است که سد راه هدایت انسان می‌شود و مثادیق مهم طاغوت شامل؛ شیطان و کفار و حاکمان جور و ظالمین است. وی اعلام کرد: حکومتی حق است که اذن الهی و از جمله ولایتهای مثبت باشد.
حجت الاسلام زنجیری امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه اجتماعی و احساس مسئولیت دانست و گفت: مؤمنین باید در عرصه‌های اجتماعی حضور داشته باشند.

ولایت مثبته عام زیر مجموعه جمهوریت است
عرصه ولایی مؤمنین انتخابات است و مسأله حضور در انتخابات و انتخاب فرد اصلح مهم است.
وی به رابطه دلی و محبت شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید آیت الله رئیسی و شهید مظلوم بهشتی به حضرت امام خمینی(ره) و حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) که براساس معرفت ایجاد شد، اشاره کرد و ادامه داد: ولایت مرجعیت علمی و معرفتی بعد دوم ولایت است. خداوند ولایت سرپرستی خویش را به اهل بیت(ع) سپرده است . امروز با ایجاد انقلاب اسلامی زمینه سازی برا زعامت و حکومت حجت خداوند در حال ایجاد است. وی همچنین ولایت  تکوینی را بعد چهارم ولایت دانست و افزود: ائمه آیه تمام نما و تجلی اسما و اوصاف خداوند هستند.

کلید واژه ها: شهید جمهور شهدای خدمت بزرگداشت

آخرین ویرایش۰۹ تیر ۱۴۰۳