افتخارآفرینی دانشگاه بیرجند در سومین جشنواره ملی برهان

دانشگاه بیرجند ۵ جایزه ملی سومین جشنواره ملی برهان ویژه کرسی‌های آزاداندیشی و نقد و مطالبه‌گری را به دست آورد

۱۸ تیر ۱۴۰۳ | ۱۲:۴۹ کد : ۲۸۳۱۵ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۵۱۴
سومین جشنواره ملی برهان ویژه کرسی‌های آزاد‌اندیشی با حضور معاونان، مدیران فرهنگی و دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور، با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی و دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ۱۵ تا ۱۷ تیرماه ۱۴۰۳ به میزبانی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد. در این جشنواره دانشگاه بیرجند توانست ۵ جایزه ملی سومین جشنواره ملی برهان ویژه کرسی‌های آزاداندیشی و نقد و مطالبه گری را کسب نماید.
دانشگاه بیرجند ۵ جایزه ملی سومین جشنواره ملی برهان ویژه کرسی‌های آزاداندیشی و نقد و مطالبه‌گری را به دست آورد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر علی­ اکبر محمدی، مدیر فرهنگی دانشگاه که به نمایندگی از دانشگاه بیرجند در این جشنواره شرکت کرده بود، گفت: این جشنواره در سال ­های ۹۵ و ۹۸ در قالب کرسی‌های آزاداندیشی توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شده است. دور سوم و جدید آن با بازنگری جدی در شیوه ­نامه، آغاز و فرایند اجرایی آن از دی­ماه سال گذشته آغاز شد. مسئولان معاونت فرهنگی دانشگاه ­ها و دانشجویان علاقه‌مند از ۱۵ بهمن تا ۱۵ اسفند وقت داشتند تا آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند. جشنواره برهان مخصوص دانشگاه‌های وزارت علوم است که در سال‌های گذشته در فضای کرسی‌های آزاداندیشی فعال بوده‌اند. بازه زمانی برگزاری کرسی ­ها نیز اول مهر ۱۴۰۱ تا پایان بهمن ­ماه ۱۴۰۲ بوده است. وی افزود، براساس اعلام دبیرخانه جشنواره، ۴۹۰ اثر به مرحله نهایی جشنواره کرسی‌های آزاداندیشی برهان ویژه دانشجویان دانشگاه‌های کشور راه یافته‌اند که دانشگاه بیرجند در رده 4 دانشگاه برتر در ثبت آثار قرار گرفت.

کسب جایگاه هشتم کشور
مدیر فرهنگی دانشگاه، گفت: با حمایت و پشتیبانی دکتر لامعی، رئیس دانشگاه، به­ عنوان رئیس شورای نظارت بر تشکل های دانشجویی و همکاران پرتلاش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به ­خصوص تشویق و تأیید ویژه معاون محترم فرهنگی و اجتماعی،آدر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، نقد و مناظره و پرسش و پاسخ و همچنین دعوت و حضور مسئولان برجسته  کشوری در دانشگاه بیرجند و پرسش و پاسخ صریح و شفاف با دانشجویان، دانشگاه بیرجند توانست بالاتر از دانشگاه های بزرگ و سطح اول کشور در جایگاه هشتم با کسب 5 مقام ملی قرار گیرد.

کسب رتبه اول در بخش مستندسازی کرسی­ های آزاداندیشی و رتبه دوم دبیرخانه برتر کشور
در ادامه، دکتر علی ­اکبر محمدی با اشاره به کسب 5 جایزه ملی توسط دانشگاه بیرجند گفت: مسئولیت دبیرخانه کرسی­ های آزاداندیشی دانشگاه بر دوش همکار پرتلاش معاونت فرهنگی و اجتماعی، آقای مصطفی حداد است که واقعاً با دقت و حساسیت سعی کردند اکثر برنامه‌ها را ثبت و ضبط کنند و در موعد مقرر در سامانه فرنما بارگذاری نمایند و به­ همین خاطر رتبه اول بخش مستندسازی کرسی­ های آزاداندیشی و رتبه دوم دبیرخانه برتر کشوری را به­ دست آوردیم که جا دارد به  شکل ویژه از زحمات ایشان تشکر و قدردانی شود.
وی افزود: شاید بیشتر از هر مسئولی در کشور، رهبر انقلاب بر برگزاری کرسی­‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها تأکید کرده‌­اند و به تعبیر خود ایشان «در دانشگاه‌ها، کرسی‌های آزاداندیشی را باید تشکیل بدهید؛ منتها همین­طور که گفتم همه این حرکت­ها باید منضبط باشد؛ با انضباط، با پیش‌بینی، با مطالعه خوب از سوی افرادی که صاحب ذهن فعّال و زبان گویا هستند، راه [بیفتد]؛ اینها حتماً کمک می­ کند، تأثیر می­ گذارد.»
مدیر فرهنگی دانشگاه بیرجند همچنین به سخنان صریح رهبری در این زمینه اشاره کرد: «من‌ عمیقاً متأسفم‌ که‌ برخی‌ میان‌ مرداب‌ «سکوت‌ و جمود» با گرداب‌ «هرزه‌گوئی‌ و کفرگوئی‌»، طریق‌ سومی‌ نمی‌شناسند و گمان‌ می‌کنند که‌ برای‌ پرهیز از هر یک‌ از این‌ دو، باید به‌ دام‌ دیگری‌ افتاد. حال‌ آنکه‌ انقلاب‌ اسلامی‌ آمد تا هم‌ «فرهنگ‌ خفقان‌ و سرجنبانیدن‌ و جمود» و هم‌ «فرهنگ‌ آزادی‌ بی‌مهار و خودخواهانه‌ غربی‌» را نقد و اصلاح‌ کند و فضائی‌ بسازد که‌ در آن‌، «آزادی‌ بیان‌»، مقید به‌ «منطق‌ و اخلاق‌ و حقوق‌ معنوی‌ و مادی‌ دیگران‌» و نه‌ به‌ هیچ‌ چیز دیگری، تبدیل‌ به‌ فرهنگ‌ اجتماعی‌ و حکومتی‌ گردد و حریت‌ و تعادل‌ و عقلانیت‌ و انصاف‌، سکه‌ رائج‌ شود تا همة اندیشه‌ها در همه حوزه‌ها فعال‌ و برانگیخته‌ گردند و «زاد و ولد فرهنگی‌» که‌ به‌ تعبیر روایات‌ پیامبر اکرم‌ (ص‌) و اهلبیت‌ ایشان‌ (علیهم‌ السلام‌)، محصول‌ «تضارب‌ آراء و عقول‌» است‌، عادت‌ ثانوی‌ نخبگان‌ و اندیشه‌وران‌ گردد؛ بویژه‌ که‌ فرهنگ‌ اسلامی‌ و تمدن‌ اسلامی‌ همواره‌ در مصاف‌ با معضلات‌ جدید و نیز در چالش‌ با مکاتب‌ و تمدن­ های‌ دیگر، شکفته‌ است‌ و پاسخ‌ به‌ شبهه‌ نیز بدون‌ شناخت‌ شبهه‌، ناممکن‌ است».
دکتر محمدی گفت: در شرایطی که در سال گذشته موجی از اعتراضات در فضای کشور ایجاد شده بود، دانشگاه بیرجند سعی نمود با مدارا و خویشتن داری و حمایت از دانشجویان، فضای آزادتری برای اظهارنظر دانشجویی فراهم گردد، ولی واقعاً باید اعتراف کنم که این مسیر همیشه با چالش ­های بزرگی روبرو بوده است و گاه برخی دانشجویان مورد شماتت و انتقاد قرار گرفته­ اند، ولی اکثر برنامه ­های مناظره و کرسی­ های آزاداندیشی طبق قانون و مجوز هیأت نظارت بر تشکل­ های دانشجویی برگزار شد. نباید هیچ دانشجویی مورد بازخواست قرار گیرد ضمن اینکه در این اجلاس مرتب بر این مورد تأکید شد که اگر در دانشگاه این بحث ­ها و مطالبه ­گری­ها صورت نگیرد، پس کجا باید دانشجو نحوه تعامل و گفتگوی سازنده و هدفمند را بیاموزد و یا تمرین کند. الحمدلله به همت شورای سیاست­گذاری فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف، آیین­ نامه جدید کرسی­ های آزاداندیشی پس از تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه ­ها ابلاغ خواهد شد و روح جدیدی به کالبد آزاداندیشی و مطالبه ­گری شفاف دمیده خواهد شد و افراد آزادانه به بیان آزاد خود خواهند پرداخت و از نگرانی موجود در زمینة مسائل امنیتی کاسته خواهد شد.

همچنین سیدمجید مطهری­‌نژاد، دبیر علمی جشنواره نیز در مراسم اختتامیه این جشنواره، گفت: کرسی‌­های آزاداندیشی، رویکردهای مختلفی در دانشگاه‌ها دارند و موضوع آزاداندیشی در قالب مناظره انجام می‌شود. آزاداندیشی نوعی زیست است که باید فرهیختگان آن را تجربه کنند. وی ادامه داد: زیست آزاداندیشی در دانشگاه‌ها باید مورد حمایت قرار گیرد و ادامه یابد و براین اساس جشنواره برهان در این راستا برگزار شد. به گفته وی در مرحله دوم جشنواره، برگزیدگان مرحله اول، امکان ادامه فعالیت می‌یابند و توانمندسازی می‌شوند تا مورد آزمون قرار ‌گیرند و تیم‌های مختلفی انتخاب ‌شوند. تمام موضوعات انتخاب­ شده در مرحله دوم باید دارای ویژگی مسأله­­ مندی، قابلیت نظام گفتمانی، دایره اثربخشی و قابلیت سیاسی باشد. در مسابقه، سه نوع کرسی برگزار می‌شود که عبارتند از؛ کرسی نقد و مطالبه‌گری، کرسی مناظره و کرسی یاریگری.

دانشگاه بیرجند در این جشنواره پنج رتبه کشوری ذیل را کسب کرد:

ـ  رتبه نخست کشوری در مستندسازی کرسی‌های آزاداندیشی

ـ رتبه دوم کشوری بعنوان دبیرخانه برتر کرسی‌های آزاداندیشی

ـ رتبه دوم کشوری در برگزاری نشست پرسش و پاسخ با دکتر بهادری جهرمی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران

ـ رتبه سوم کشوری در برگزاری تریبون آزاد دانشجویی با موضوع "انتخاب خوب"

ـ رتبه شایسته تقدیر کشوری در برگزاری نشست پرسش و پاسخ با دکتر ایزدخواه، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

کلید واژه ها: برهان معاونت فرهنگی افتخارآفرینی

آخرین ویرایش۱۸ تیر ۱۴۰۳