پرده پشت صحنه

این پرده؛ مصاحبه با رئیس دانشکده ادبیات وعلوم انسانی

۲۴ تیر ۱۴۰۳ | ۱۱:۱۰ کد : ۲۸۳۵۵ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۳۲۵
دکترحسن امامی، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند است. او مقاطع لیسانس و فوق لیسانس را در دانشگاه شیراز گذراند و مدرک دکترای خود را از دانشگاه بیرمنگام انگلستان در رشته زبان و ادبیات انگلیسی دریافت نمود. وی حدود پنج سال است که به عنوان رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه بیرجند مشغول خدمت می باشد.
این پرده؛ مصاحبه با رئیس دانشکده ادبیات وعلوم انسانی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه بیرجند، دکترحسن امامی، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند طی مصاحبه‌ای اهمّ دستاوردها و برنامه‌های پیش روی این دانشکده را بیان نمود. او مقاطع لیسانس و فوق لیسانس را در دانشگاه شیراز گذراند و مدرک دکترای خود را از دانشگاه بیرمنگام انگلستان در رشته زبان و ادبیات انگلیسی دریافت نمود. وی حدود پنج سال است که به عنوان رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه بیرجند مشغول خدمت می‌باشد.

وی طی مصاحبه با روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه درخصوص تاریخچه دانشکده تحت مدیریتش گفت: «این دانشکده در سال 1368 در خیابان طالقانی بیرجند در یک منزل مسکونی به ریاست اولین رئیس خود جناب آقای سید نعمت حسینی تاسیس شد. پس از آن، به ترتیب آقایان دکتر مکانیکی، دکتر رحیمی ، دکتر فرزانه پور و باز مجددا آقای دکتر مکانیکی و پس از ایشان، بنده در این جایگاه مشغول خدمت بوده‌ایم. این دانشکده با دو رشته «زبان و ادبیات فارسی» و «علوم تربیتی» در مقطع کارشناسی ایجاد و به تدریج گسترش یافت و رشته های مختلفی مانند تربیت بدنی، جغرافیا در گرایش شهری و روستایی، تاریخ ایران اسلامی، زبان انگلیسی در دو گرایش ترجمه و ادبیات انگلیسی، حقوق، جامعه شناسی، فلسفه و کلام اسلامی در گروه معارف، تاسیس گردید. در سال 1387 به علت گسترش زیاد فعالیت‌ها، رشته‌های علوم تربیتی و علوم ورزشی از این دانشکده منفک گردید و در ترکیب با رشته روانشناسی در حال حاضر قالب پردیس علوم رفتاری فعالیت می‌کند.»

دکتر امامی در ادامه اظهار امیدواری کرد، که در آینده نزدیک و مطابق با برنامه پنج ساله توسعه دانشگاه، رشته‌های حسابداری، اقتصاد، جی آی اس، کارآفرینی و حقوق انرژی را گسترش داده و با جذب دانشجو در این رشته‌ها، به سمت رشته‌های کاربردی‌تر در حوزه علوم انسانی حرکت کنیم. وی همچنین اظهار داشت: در حال حاضر هدف ما تاکید بر گسترش دوره‌های تحصلیلات تکمیلی به ویژه در مقطع دکترا هست، چرا که علاوه بر مقطع کارشناسی، رشته‌های زیر در مقطع کارشناسی‌ارشد، در این دانشکده وجود دارد.

لیست رشته‌های کارشناسی‌ارشد دانشکده ادبیات و علوم انسانی:
1- در گروه زبان انگلیسی: زبان‌شناسی همگانی، ترجمه، و آموزش زبان انگلیسی
2- در گروه ادبیات فارسی: گرایش محض، ادبیات روایی، ادبیات تطبیقی و ادبیات عربی که از ابتدای مهر ترجمه عربی هم به آن اضافه خواهد شد.
3- در گروه تاریخ: تاریخ ایران اسلامی و در جغرافیا، کارشناسی ارشد روستایی ،جغرافیای شهری، مخاطرات محیطی و جغرافیای سیاسی
4- در گروه جامعه شناسی: جامعه شناسی
5-در گروه معارف اسلامی: فلسفه و کلام اسلامی و نهج البلاغه

دکتر حسن امامی، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی در ادامه مهمترین فعالیت‌های سال گذشته دانشکده را به شرح زیر بیان کرد:

1- انتقال دانشکده از ساختمان قبلی به ساختمان جدید
2- تجهیز سالن اجتماعات و فضاهای پیرامونی دانشکده که در حال انجام است.
3- جذب بیشترین اعضای هیات علمی در طول تاریخ دانشکده (حدود ده نفر در رشته های مختلف تحصیلی)
4- عقد قراردادهای پژوهشی خارج از دانشگاه، که شاید بتوانیم بگوییم که دانشکده ادبیات اگر بیشترین قراردادهای خارج از دانشگاه در امور پژوهشی را نداشته باشد، یکی از دانشکده هایی است که بیشترین قراردادهای پژوهشی  را در این خصوص منعقد نموده است.
5- تالیف پنج کتاب توسط همکاران
6- ارائه ده‌ها مقاله در مجلات معتبر و در همایش های مختلف توسط همکاران
7- برگزاری دو همایش

دکتر امامی همچنین گفت: «در طی دورانی که بنده در خدمت همکاران عزیز بوده‌ام، موفق شدیم در ساختمان قبلی با همکاری ریاست وقت دانشگاه و همکاران مختلف در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، عمرانی و اجرایی، یک سالن به مجموعه کلاسهای دانشکده اضافه کنیم. همچنین نسبت به تجهیز نمازخانه‌ها و سیستم صوتی مجموعه قبلی اقدام شد. شاید بتوان گفت یکی از مهترین اقدامات در این دوره، انتقال دانشکده به محل جدید است که یک اقدام بزرگ و مبارک بود که با همت امور عمومی دانشکده و همکاران بزرگوارمان انجام پذیرفت، به طوری که امروز دانشکده ادبیات به عنوان بزرگترین دانشکده دانشگاه بیرجند با قریب  به سه هزار دانشجو و ارائه 17 درصد از دروس عمومی (17 درصد دروس دانشگاه دروس عمومی هستند) در حال فعالیت است.»

 وی سایر فعالیت‌های انجام پذیرفته در ساختمان جدید دانشکده ادبیات را به ترتیب زیر بیان کرد:

1- تجهیز دانشکده به امکانات روز
2- راه‌اندازی آسانسور
3- راه‌اندازی سالن اجتماعات جدید
4- تاسیس کارگاه جی آی اس
5- تاسیس مرکز رایانه
6- انتشار سه مجله پژوهشی و پیگری برای اخذ مجوز چهارمین مجله پژوهشی
7- برگزاری حدود دوازده همایش که تعدادی به صورت بین المللی بوده  (همایش ترویج زبان و ادبیات فارسی، همایش تلسی و همایشهای بینالمللی گروه علوم سیاسی)
8- تالیف، ترجمه و تصنیف حدود بیست عنوان کتاب توسط همکاران
9- قراردادهای پژوهشی خارج از دانشگاه (که قبلا تقریبا صفر بوده است)
10- افزایش تعداد اعضای هیات علمی دانشکده از حدود 48 نفربه 70 عضو هیئت علمی
11- راه‌اندازی رشته‌های تحصیلی مانند مدیریت، آموزش زبان انگلیسی، جغرافیای شهری، ترجمه که اکثرا رشته‌های کاربردی بوده و ارتباط دانشکده را در آینده با جامعه افزایش خواهند داد.
12- برگزاری کرسی‌های نقد، مناظره و نظریهپردازی برای اولین بار در دانشگاه بیرجند (با همکاری معاونت پژوهشی)
13- تجهیز آزمایشگاهها (امروزه دانشکده ادبیات درحیطه تخصصی با آزمایشگاه‌های زبان انگلیسی، جغرافیا، گارکاه جی آی اس و مرکز کامپیوتر در حال فعالیت است).

وی افزود همه این دستاوردها، در سایه وجود جوّ همدلی و همراهی همکاران در مجموعه دانشکده ادبیات میسر گردیده و امید است این روند رو به رشد با شدت و توان بیشتری استمرار یابد، ان‌شاءالله.
وی با بیان این موضوع که حوزه‌های علوم انسانی حوزه‌هایی هستند که بیشتر در زمینه‌های فرهنگی فعالیت داشته و کادر اداری و اجرایی مجموعه‌های استان و کشور را تربیت می‌نمایند، گفت: «الحمدالله دانشکده ادبیات با وجود رشته‌های حقوق، مدیریت، زبان انگلیسی، جامعه‌شناسی، و جغرافیا می‌تواند گام مهمی را در این خصوص برداشته و در جهت تامین نیروی انسانی متخصص و همچنین ایجاد رابطه بین دانشگاه و جامعه نقشی کلیدی و مهم ایفا نماید.»

در ادامه این مصاحبه دکتر امامی اظهار داشت: «البته معتقدم دانشکده ادبیات تا حد بسیار زیادی در این زمینه موفق بوده است، چرا که برنامه‌ریزی چند سال گذشته با همین هدف بوده و قطعا نتایج خوبی در پنج سال آینده از خود نشان خواهد داد. بنده و همکارانم خود را مکلف و موظف می‌دانیم که بهترین نیروها را  با بهترین کیفیت تربیت کنیم.»

دکتر امامی در خصوص چالش‌هایی که پیش روی دانشکده ادبیات است گفت: «به نظرم نسبت استاد به دانشجو متعادل نیست (کمبود عضو هیات علمی) و لذا ما باید این نسبت را به پانزده دانشجو به یک استاد برسانیم. دوره‌های تحصیلات تکمیلی نیز می‌بایست گسترش پیدا کند؛ در مقاطع زمانی گذشته که وزارت علوم  راحت‌تر با راه‌اندازی این رشته‌ها موافقت می‌کرد، تحصیلات تکمیلی ما متاسفانه به خوبی گسترش پیدا نکرد، اما در حال حاضر هم با وجود سختی‌هایی که وجود دارد، امیدوارم که باز هم بتوانیم رشته‌های مورد نیازمان را گسترش دهیم و دو رشته در حوزه امور مالی را که عمدتا بخش‌های اقتصادی استان و همچنین ادارات به آن نیاز دارند، در دانشکده ایجاد نماییم تا دانشگاه بیرجند از این طریق بتواند علاوه بر معرفی خود، زمینه فعالیت‌های پژوهشی در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، مالی، اجتماعی، ادبی را ان‌شاءالله فراهم آورد، چرا که معتقدم آنطوری که شایسته است، بخش‌هایی از ادارات و مجموعه‌های اداری استان از فعالیت‌های دانشگاه بیرجند و دانشکده ادبیات اطلاع ندارند، بنابراین یکی از کارهای عمده ما این موضوع است که می بایست انجام پذیرد».
وی در خصوص پتانسیل‌های موجود در دانشگاه بیرجند و دانشکده ادبیات گفت: «یکی از نکات مهم این است که دانشکده ادبیات توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خوبی دارد و می‌تواند به مجموعه‌های مختلف کمک کند که از آن جمله همکاری در حوزه‌های گوناگون اقتصادی، شهرک‌های صنعتی، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل ارشاد اسلامی، اداره کل میراث فرهنگی، مجموعه‌هایی مانند کانون هنرمندان و بطور کلی تمامی نهادها و مجموعه‌های اداری در شهر و استان را می‌توان نام برد».

وی در پایان ضمن تشکر از ریاست محترم و مجموعه معاونین دانشگاه، تاکید کرد بدون شک موفقیت یک مجموعه مرهون تلاشها، همراهی و حمایت‌های مدیران، کارکنان و بخش‌های مختلف است و اگر دانشکده ادبیات موفقیت‌هایی را بدست آورده قطعا نتیجه این حمایت‌هاست، بنابراین بر حسب وظیفه بر خود لازم می‌دانم از همه  این عزیزان تشکر و قدردانی نمایم.

کلید واژه ها: دانشکده ادبیات مصاحبه امامی علوم انسانی تاریخ دانشگاه تاریخ دانشکده ادبیات دکتر حسن امامی توسعه دانشگاه بیرجند تاریخ شفاهی

آخرین ویرایش۲۴ تیر ۱۴۰۳