برگزاری کرسی ترویجی «بررسی نفوذ فرهنگ فارسی در ادب عربی خراسان»

۱۵ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۹:۱۸ کد : ۲۸۳۹۴ اخبار دانشگاه اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۰۴۵
جلسه کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره با ارائه کرسی ترویجی با عنوان «بررسی نفوذ فرهنگ فارسی در ادب عربی خراسان (حوزه واژگان دخیل فارسی)» در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
برگزاری کرسی ترویجی «بررسی نفوذ فرهنگ فارسی در ادب عربی خراسان»

جلسه کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره با حضور دکتر احمد لامعی، دکتر محمد بهنام فر، با مدیریت دکتر حسن امامی و حضور مجازی دیگر اعضا در سالن شکوه شرق به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

کرسی ترویجی با عنوان «بررسی نفوذ فرهنگ فارسی در ادب عربی خراسان (حوزه واژگان دخیل فارسی)» با ارائه دکتر احمد لامعی گیو (دانشیار گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی)، نقد دکتر محمد بهنام فر (استاد تمام گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه) و با حضور شرکت کنندگان به صورت حضوری و مجازی در تاریخ ۱۴ مردادماه ۱۴۰۳ در محل سالن شکوه شرق برگزار شد.

کرسی‌های علمی به دو صورت کرسی‌های ترویجی و نظریه‌پردازی و نوآوری برگزار می شود که در کرسی‌های ترویجی تلاش شده به صورت نیمه متمرکز و با بررسی و اجرای کمیته های دستگاهی دانشگاه ها در هر استان برگزار شود. کرسی‌های نظریه‌پردازی پس از بررسی و مشخص شدن ناقدان و داوران کرسی، در شوراهای تخصصی دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی بررسی و تایید می‌شود.

کرسی­ ترویجی به کرسی ­هایی علمی اطلاق می ­شود که صاحب‌نظران در یک جلسه به صورت عرضه (ارائۀ یافته‌های تازه علمی و پژوهشی) و نقد ایدۀ علمی یا مناظره، به ارائۀ مدعیات خود می‌پردازند. در نهایت مدعیاتِ صاحب نظران در کرسی عرضه و آن ایدۀ علمی توسط ناقد (داخلی، خارجی) و در مناظره توسط طرف مقابل، نقد می­‌شود. 

کلید واژه ها: کرسی های نظریه پردازی کرسی ترویجی دکتر لامعی ادبیات فرهنگ فارسی

آخرین ویرایش۱۵ مرداد ۱۴۰۳