بازدید دبیر کمیته معماری منظر و ناظر فضای سبز دانشگاه از پردیس شوکت آباد

۲۴ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۸:۴۲ کد : ۲۸۴۷۸ اخبار دانشگاه اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۴۸۶
به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه، امروز ۲۴ مرداد ۱۴۰۳، دکتر سیدمحمدرضا خلیل نژاد، دبیر کمیته معماری منظر دانشگاه، به همراه مهندس مهران صفایی، ناظر و مشاور فضای سبز دانشگاه، از مجموعه فضاهای سبز پردیس شوکت آباد بازدید کردند. این پردیس با ۷۴ هکتار فضای سبز، یکی از بزرگترین و مهم‌ترین فضاهای سبز دانشگاهی به شمار می‌رود.
بازدید دبیر کمیته معماری منظر و ناظر فضای سبز دانشگاه از پردیس شوکت آباد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه، امروز 24 مرداد 1403، دکتر سیدمحمدرضا خلیل نژاد، دبیر کمیته معماری منظر دانشگاه، به همراه مهندس مهران صفایی، ناظر و مشاور فضای سبز دانشگاه، از مجموعه فضاهای سبز پردیس شوکت آباد بازدید کردند. این پردیس با 74 هکتار فضای سبز، یکی از بزرگترین و مهم‌ترین فضاهای سبز دانشگاهی به شمار می‌رود.

در این بازدید، وضعیت نگهداری فضای سبز، تاثیر گرمای شدید تابستان بر وضعیت گیاهان، و معضلات اقلیمی مانند تنش گرمایی و کمبود آب مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، کاهش کیفیت آب و کمبود نیروی انسانی برای نگهداری فضای سبز دانشگاه از دیگر موضوعات مطرح شده بود.

دکتر خلیل نژاد بر لزوم برنامه‌ریزی برای آینده فضای سبز دانشگاه تاکید کرد و به بازپیرایی محوطه و فضای سبز دانشکده علوم به عنوان بخش تاریخی و قدیمی‌ترین فضای سبز دانشگاه اشاره کرد. وی همچنین به اهمیت محوطه‌سازی و منظرسازی به سبک خشک منظرسازی در ضلع غربی تالار ولایت و کریدورهای پر رفت و آمد آن حوالی پرداخت.

مهندس صفایی نیز برنامه‌ریزی برای کاشت گیاهان زینتی همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید و آماده‌سازی محوطه جدید دانشکده ادبیات و علوم انسانی جهت کاشت گیاهان زینتی را از اولویت‌های اصلی دانست. وی تاکید کرد که توسعه و نگهداری مطلوب و پایدار فضای سبز دانشگاه مستلزم تامین آب، نیروی انسانی، تغذیه‌های تخصصی گیاه مانند ضد تنش (مگانول) و تغییر گونه‌های گیاهی و کاشت پالم و مرکبات است.

در این بازدید یادی شد از مرحوم دکتر محمد ابراهیم پور کاسمانی، استاد فقید گروه محیط زیست که برای اولین بار زمینه معرفی و ورود گونه اوجا (از خانواده نارون) را به فضای سبز این دانشگاه فراهم کرد. این گونه در فصول مختلف سال، یکی از زیباترین درختان پردیس شوکت‌آباد است که سازگاری خوبی با اقلیم بیرجند پیدا کرده است.

این بازدید نشان‌دهنده تعهد دانشگاه به حفظ و بهبود کیفیت فضای سبز و ایجاد محیطی دلپذیر برای دانشجویان و اساتید است.

کلید واژه ها: فضای سبز معماری منظر ناظر فضای سبز بازدید محوطه سازی منظرسازی شوکت آباد

آخرین ویرایش۲۴ مرداد ۱۴۰۳