پرده پشت صحنه: این پرده؛ مصاحبه با رئیس دانشکده فنی فردوس

۲۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۱۹ کد : ۲۸۵۲۲ اخبار دانشگاه اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۸۷۷
پیرو سلسله مصاحبه‌های روابط عمومی دانشگاه با رؤسای دانشکده‌ها، این هفته با دکتر سجاد محمدزاده، دانشیار رشته مهندسی برق و رئیس دانشکده فنی فردوس در خصوص فرصت‌ها، برنامه‌های پیش رو و چالش‌های این دانشکده گفتگو نمودیم.
پرده پشت صحنه: این پرده؛ مصاحبه با رئیس دانشکده فنی فردوس

دکتر سجاد محمدزاده، دانشیار رشته مهندسی برق، عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند، عضو بنیاد ملی نخبگان و رئیس دانشکده فنی فردوس است. او مدرک کارشناسی ارشد و دکترا را در رشته مهندسی برق گرایش مخابرات از دانشگاه بیرجند دریافت کرده و از سال ۱۴۰۲ در  سمت ریاست دانشکده فنی فردوس مشغول به خدمت است. از جمله سوابق ایشان می‌توان به مدیریت گروه مهندسی برق از اردیبهشت ۱۳۹۸ تا خرداد ۱۴۰۰، مدیریت گروه مهندسی برق از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶، مدیریت امور پژوهشی دانشکده مهندسی فردوس از ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ و مسئولیت روابط بین‌الملل دانشکده اشاره کرد.

بر آن شدیم تا گفتگوی مختصری در خصوص دانشکده فنی فردوس با دکتر محمد زاده داشته باشیم.

وی در خصوص تاریخچه دانشکده فنی فردوس گفت: این دانشکده با دو رشته الکترونیک صنعتی و برق الکترونیک در مقطع کاردانی از سال ۱۳۸۹ راه‌اندازی شد. پس از آن، به دلیل عدم وجود دانشجو در رشته‌های کاردانی، کم‌کم به سمت رشته‌های کارشناسی حرکت کرد و در حال حاضر سه رشته در مقطع کارشناسی مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر و مهندسی عمران که جزو بهترین‌ها در رشته ریاضی هستند، در این دانشکده فعال هستند. دانش‌آموزان می‌توانند از طریق کنکور سراسری و بر اساس سوابق تحصیلی وارد این دانشکده شوند. معمولاً دانش‌آموزان رشته‌های تجربی و ریاضی دانشکده فنی فردوس را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند.

وی در خصوص رشته‌های تحصیلی که احتمالاً در آینده فعال خواهند شد، گفت: رشته‌های زیادی را دنبال می‌کنیم، ولی الزام وزارت علوم، وجود و حضور عضو هیئت علمی در دانشکده است. مثلاً برای مهندسی معدن که اتفاقاً بر اساس شرایط منطقه شاید بتوان در خصوص راه‌اندازی آن اقدام کرد، اولاً می‌بایست عضویت هیئت علمی در این رشته تأمین و سپس نسبت به ایجاد رشته مذکور اقدام گردد. وی در خصوص برنامه پیش رو در سال ۱۴۰۳ ادامه داد: ما یک سری برنامه‌هایی داریم که یکی از آنها بهبود و راه‌اندازی موتورخانه خوابگاه پردیس در محل دیگری است که قبلاً مشکلات زیادی در این خصوص داشتیم. لازم به ذکر است این خوابگاه توسط دانشگاه خریداری شده است. مورد بعدی که در حال پیگیری هستیم، خرید خوابگاه دختران به نام "یاد شقایق‌ها" است که بخش اعظم کارهای مربوطه از طریق دانشگاه انجام شده و مدیران شهرستان قول مساعد داده‌اند که پیگیری لازم را به عمل آورند تا باقیمانده اعتبار مورد نیاز نیز فراهم گردد تا ان‌شاءالله بتوانیم نسبت به خریداری خوابگاه مذکور اقدام کنیم که قدم بسیار بزرگی برای دانشکده خواهد بود.

دکتر محمدزاده در خصوص چشم‌انداز دانشکده در بازه‌های زمانی میان‌مدت و بلندمدت گفت: همان‌طور که گفتم، ما علاوه بر اینکه به دنبال توسعه فیزیکی مکان‌ها هستیم، پیگیری لازم را در رابطه با رشته‌های جدید خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم برنامه‌هایی را اجرایی کنیم که دانشکده بتواند به سمت اتفاقات مثبت حرکت کرده و به مسیر رو به جلوی خود ادامه دهد. این مهم هم در حیطه دانشجویی و هم در حوزه اساتید خواهد بود.

او در ادامه گفت: مسلماً چون سه رشته مهم و اصلی در حوزه مهندسی را در این دانشکده داریم، دانش‌آموزان حتی در گروه علوم تجربی نیز می‌توانند رشته‌های تحصیلی این دانشکده را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. بسیاری از دانش‌آموزان به دلایل مختلف، خصوصاً اجبار والدین، شاید رشته تجربی را در دوران متوسطه انتخاب کنند، ولیکن به هنگام آزمون کنکور یا پس از یکی دو سال پشت کنکور ماندن، از یک‌سو و همچنین علاقه‌مندی به رشته‌های مهندسی، جذب این سه رشته مهم می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید، دانش‌آموزان وقتی می‌دانند که نخواهند توانست در رشته‌های پرمتقاضی تجربی پذیرش شوند، به رشته‌های مهندسی روی می‌آورند که اتفاقاً هم بازار کار خوبی دارد و هم برای جامعه مفید است. خصوصاً رشته کامپیوتر که چه در حال حاضر و چه در آینده با توجه به رشد هوش مصنوعی، بسیار پرکاربرد خواهد بود. بنابراین دانش‌آموزان می‌توانند نسبت به انتخاب این رشته‌ها چه در دانشگاه بیرجند و چه در دانشکده فردوس اقدام نمایند که بدون شک این انتخاب می‌تواند یک گزینه بسیار عالی باشد.

نکته حائز اهمیت این است که برای جذب و یا استخدام چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، داشتن مدرک مهندسی دانشگاه دولتی، علاوه بر اینکه نشانگر سطح علمی بالاتری است، مسلماً شرایط استخدامی راحت‌تر و بهتری را هم در پی خواهد داشت.

وی در خصوص چالش‌ها و مشکلات دانشکده تحت مدیریت خود گفت: با توجه به اینکه این دانشکده در شهرستان واقع شده و به عبارتی دور از دانشگاه مادر است، دانشجویان هنگام مراجعه با ساختمانی مواجه می‌شوند که شاید در خور یک دانشکده نباشد. از آنجایی که دانش‌آموز پس از دوران تحصیل مدرسه توقع دارد هنگام ورود به دانشگاه با فضای فیزیکی متفاوت و بهتری مواجه شود، ساختمانی را می‌بیند که می‌توان گفت شبیه یک مدرسه است. بسیاری از ورودی‌های جدید و دانش‌آموزان گاهی اذعان می‌دارند مدرسه‌ای که در آن مشغول تحصیل بوده‌اند از این دانشکده خیلی بزرگ‌تر است. بنابراین دانشجو در بدو ورود احساس خوبی از محیط فیزیکی دانشگاه نخواهد داشت.

همچنین محلی که خوابگاه دانشکده قرار گرفته از شرایط محیطی مناسبی برخوردار نیست، به‌طوری‌که هنوز دور تا دور آن خاکی است و با اینکه پیگیری‌های زیادی انجام شده، متأسفانه هنوز هیچ‌گونه روند مثبتی از طرف مدیران شهرستان علیرغم قول مساعد برای آسفالت و بهبود شرایط موجود، انجام نشده است. علاوه بر چالش‌های فوق، مسئله مهم دیگر که قبلاً به آن اشاره شد، خرید خوابگاه دختران است. اگر این خوابگاه خریداری نشود، برای دانشکده یک معضل بزرگ خواهد بود چون هم سلف‌سرویس و هم انبار در آن محل قرار دارد و با وجود بیش از صد دانشجوی دختر، واقعاً برای تأمین خوابگاه آنها دچار مشکل خواهیم شد.

مصاحبه‌کننده: امان الله احراری (کارشناس روابط عمومی و اطلاع‌رسانی)

کلید واژه ها: دکتر سجاد محمدزاده دانشکده فنی فردوس مهندسی احراری

آخرین ویرایش۲۸ مرداد ۱۴۰۳