پرده پشت صحنه، این پرده؛ مصاحبه با دکتر غلامرضا زمانی (عضو هیئت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه بیرجند)

۲۹ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۸:۴۵ کد : ۲۸۵۲۷ اخبار دانشگاه اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۸۳۵
به بهانه روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی، روابط عمومی دانشگاه گفتگویی صمیمانه با دکتر غلامرضا زمانی در رابطه با فعالیت‌های بنیاد حامیان دانشگاه بیرجند انجام داد.
پرده پشت صحنه، این پرده؛ مصاحبه با دکتر غلامرضا زمانی (عضو هیئت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه بیرجند)

  • روز تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی در تقویم جمهوری اسلامی ایران

روز تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی در تقویم جمهوری اسلامی ایران، ۲۲ مردادماه است. این روز به منظور تجلیل از نقش و اهمیت تشکل‌های اجتماعی و مشارکت‌های مردمی در توسعه پایدار و ارتقای جامعه نام‌گذاری شده است. این روز فرصتی است برای بازنگری در نقش مهم تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی در حل معضلات اجتماعی، ترویج فرهنگ نیکوکاری و همدلی، و زمینه‌سازی برای توسعه پایدار و همه‌جانبه کشور. همچنین، این روز بهانه‌ای است تا از تلاش‌های بی‌وقفه فعالان اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد قدردانی شود و یاد و خاطره نیکوکاران و فعالان اجتماعی گرامی داشته شود.

به بهانه روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی، روابط عمومی دانشگاه گفتگویی صمیمانه با دکتر غلامرضا زمانی در رابطه با فعالیت‌های بنیاد حامیان دانشگاه بیرجند انجام داد.

  • معرفی دکتر غلامرضا زمانی و سوابق اجرایی وی

دکتر غلامرضا زمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند، نایب رئیس هیئت مدیره بنیاد حامیان این دانشگاه و دارای مدرک دکتری در رشته زراعت و فیزیولوژی گیاهان زراعی از دانشگاه فردوسی مشهد است. از مهم‌ترین سوابق اجرایی وی می‌توان به معاونت اداری و مالی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور، ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان جنوبی، عضویت در شورای نظام مهندسی کشاورزی استان خراسان جنوبی، عضویت در کمیسیون دائمی هیئت امنای دانشگاه‌های استان خراسان جنوبی، مدیریت گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه بیرجند، مدیریت پژوهشی دانشگاه بیرجند، معاونت پژوهشی دانشگاه بیرجند، معاونت اداری و مالی دانشگاه بیرجند، عضویت در هیئت ممیزه دانشگاه بیرجند، عضویت در هیئت امنای دانشگاه‌های استان خراسان جنوبی، عضویت در هیئت اجرایی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان خراسان جنوبی، ریاست کمیسیون کشاورزی هیئت ممیزه دانشگاه بیرجند و عضویت در هیئت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه بیرجند اشاره کرد.

  • اهداف بنیاد حامیان دانشگاه بیرجند از دیدگاه دکتر زمانی

دکتر زمانی در خصوص اهداف بنیاد حامیان دانشگاه بیرجند گفت: «هدف اصلی بنیاد حامیان، تقویت مزیت‌های نسبی استان، به‌ویژه در حوزه آموزش عالی است که از طریق جامعه می‌تواند بازتعریف شود. به عبارت دیگر، بنیاد حامیان پل ارتباطی جامعه با دانشگاه است که از طریق این پل ارتباطی، موجودیت دانشگاه برای اقشار مختلف جامعه تعریف می‌شود. در واقع، فعالیت‌های بنیاد حامیان در نهایت منجر به ارتباط تنگاتنگ اجتماع با دانشگاه و تقویت این ارتباط می‌شود که نهایتاً به رفع نیازهای مادی و معنوی دانشگاه منتهی خواهد شد».

  • فعالیت‌های موفق بنیاد حامیان دانشگاه بیرجند

وی ادامه داد: «یکی از مهم‌ترین، مؤثرترین و شاید بتوان گفت موفق‌ترین فعالیت‌های بنیاد، برگزاری مجامع سالیانه است که از شخصیت‌های دلسوز و آگاه به مسائل دانشگاه در این مجامع دعوت به عمل می‌آید. در این مجامع، فعالیت‌های دانشگاه و نقشی که دانشگاه در توسعه جامعه می‌تواند داشته باشد برای اعضا تشریح و گزارش می‌گردد. اما در کنار آن و در جهت رفع نیازهای مادی و معنوی دانشگاه و دانشجویان، جذب حامیان دانشگاه از دیگر فعالیت‌هایی بوده که منجر به احداث چند باب خوابگاه دانشجویی، اهدای برخی از تجهیزات آزمایشگاهی به دانشگاه و کمک به دانشجویان بی‌بضاعت از طریق تسهیلات قرض‌الحسنه و سایر فعالیت‌ها گردیده است».

  • انتظارات بنیاد حامیان از مجموعه دانشگاه و جامعه

وی به عنوان نایب رئیس هیئت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه، انتظارات خود را در دو بخش انتظارات از مجموعه دانشگاه و انتظارات از جامعه بیان کرد و افزود: «آنچه که از مجموعه دانشگاه انتظار داریم این است که بنیاد حامیان را به عنوان بازوی کمکی مدیریت دانشگاه بدانند و اقداماتی در جهت هم‌افزایی فعالیت‌های بنیاد و دانشگاه صورت پذیرد. طبیعتاً برخی از نیازهای پایه اداری، سازمانی و تشکیلاتی مورد نیاز است که دانشگاه توان برآورده کردن آن را دارد و امیدواریم همان‌طور که تاکنون همراهی نموده است، کماکان در این خصوص و در ادامه راه، کمک‌حال بنیاد باشد.»

وی ادامه داد: «انتظار دیگر از بخش‌های درگیر با جامعه و دستگاه‌هایی که به نوعی ارتباط بیشتری با جامعه دارند این است که نگاه به دانشگاه، با دیدگاه یک مزیت نسبی برای استان باشد. چرا که آموزش به طور کلی و آموزش عالی بالاخص، در استان خراسان جنوبی به عنوان یک مزیت نسبی محسوب می‌شود و این مزیت نسبی علاوه بر اینکه توسط دستگاه‌های دولتی می‌بایست تقویت گردد، توسط مردم ساکن در این ناحیه جغرافیایی و اقلیمی نیز باید مورد تقویت واقع گردد. بنابراین، هم از هر NGO و تشکل سنتی جامعه و هم از دستگاه‌هایی که بیشتر با جامعه در ارتباط هستند انتظار می‌رود که تلاش کنند تا اهمیت آموزش عالی و مشخصاً دانشگاه بیرجند در توسعه استان، برای اقشار مختلف مردم روشن شده و تأکید گردد که این مجموعه در وهله اول می‌بایست توسط مردم تقویت گردد.»

دکتر زمانی در خصوص چالش‌های بنیاد حامیان دانشگاه، به ویژه در سطح جامعه، اظهار داشت: «چالش اصلی که در مسیر حرکت بنیاد حامیان دانشگاه وجود دارد، این است که نگاه جامعه به دانشگاه هنوز یک نگاه لوکس است. زمانی که صحبت از تقویت بنیان‌های دانشگاه توسط اقشار مختلف به میان می‌آید، معمولاً این سوال در اذهان متبادر می‌گردد که دانشگاه از همه جهات وضعیت مطلوب و مناسبی دارد و لذا بهتر است به بخش‌های دیگر آموزشی پرداخته شود. این یک چالش اصلی است که باید روشن شود که موضوع صرفاً این نیست که وضعیت مناسب هست یا نیست، بلکه بحث بر سر این است که با ورود اقشار مختلف به بدنه حمایتی دانشگاه، این مجموعه درک بهتر و بیشتری از نیازهای جامعه خواهد داشت. بنابراین، در جهت رفع این نیازها و کمک به توسعه استان نقش بیشتری ایفا خواهد نمود.»

  • نقش آموزش عالی در توسعه استان خراسان جنوبی

وی افزود: «اگر طالب توسعه استان هستیم، باید این مسیر را از راه‌های تخصصی در هر کدام از این بخش‌ها ادامه دهیم که بدون شک مسیر صحیح و تخصصی همان مسیر آموزش عالی است. بنابراین، لاجرم باید این توجه بیشتر شود. همان‌طور که گفته شد، مهم‌ترین چالش ما نگاهی است که نیاز به تغییر و تقویت بنیان‌های آموزش عالی در استان و مشخصاً دانشگاه بیرجند دارد. لازم به ذکر است که متأسفانه این چالش در برخی از مسئولین دولتی و حتی بخشی از مدیران داخلی آموزش عالی استان نیز وجود دارد که این نگاه هم باید در جهت جامعه‌سازی دانشگاه، اصلاح و تقویت شود.»

دکتر زمانی در خصوص پیشنهادات لازم برای بهبود عملکرد بنیاد حامیان دانشگاه گفت: وقتی چالش‌ها بیان می‌شود، حرکت به سمت رفع آن‌ها و همچنین گسترش فعالیت‌های بنیاد اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به عنوان مثال، گسترش مجمع عمومی بنیاد حامیان و استفاده از رسانه‌ها، به‌ویژه رسانه ملی، در جهت تبیین نکات و اهداف تشکیل بنیاد حامیان، قطعاً موجب افزایش عملکرد این بنیاد خواهد شد. وی ادامه داد: واقعیت این است که بسیاری از افراد جامعه شاید اطلاع و آگاهی کافی در این خصوص نداشته باشند. به عنوان مثال، ندانند که دانشگاه برای ارائه خدمات علمی بهتر چه نیازهایی دارد و زمانی که در این خصوص توجیه شوند، بدون شک حاضر به همراهی خواهند بود. یکی از پیشنهادات مشخص این است که این ارتباط با اقشار و افراد مختلف جامعه هرچه بیشتر صورت پذیرد.

  • سخن پایانی

وی در پایان این مصاحبه با اشاره به روز جهانی تشکل‌ها (۲۲ مرداد) افزود: این روز نباید فقط در درون تشکل‌ها بیان شود، بلکه مهم این است که این موضوع در سطح جامعه به بهترین شیوه ممکن و به‌صورت عینی و واقعی و دور از تبلیغات کاذب معرفی شود. دکتر زمانی اظهار امیدواری کرد که معرفی این روز به بهترین شکل ممکن موجب گردد تا فعالیت‌های بیشتری توسط این بنیاد یا سایر بنیادها در سطح جامعه انجام پذیرد.

مصاحبه کننده: امان‌اله احراری (کارشناس روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند)

کلید واژه ها: بنیاد حامیان دانشگاه بیرجند هیات مدیره بنیاد حامیان دکتر غلامرضا زمانی روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی فرهنگ نیکوکاری و همدلی،

آخرین ویرایش۲۹ مرداد ۱۴۰۳