رئیس دانشگاه بیرجند در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت:

راه برون رفت خراسان جنوبی از مشکلات توسعه آموزش عالی است

۲۱ مهر ۱۴۰۳ | ۱۳:۱۰ کد : ۲۸۹۳۵ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۳۴۰
در نشست خبری رئیس دانشگاه بیرجند با اصحاب رسانه که روز شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ برگزار شد، دکتر لامعی به تشریح خدمات و توفیقات دانشگاه پرداخت و گفت: راه برون رفت خراسان جنوبی از مشکلات توسعه آموزش عالی است.
راه برون رفت خراسان جنوبی از مشکلات توسعه آموزش عالی است

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند، ضمن تبریک میلاد سراسر نور و سرور امام حسن عسکری علیه السلام و تقدیر و تشکر از همراهی و همگامی خبرنگاران با دانشگاه افزود: دانشگاه بیرجند میراث‌دار مدرسه عظیم و با افتخار شوکتیه با نزدیک به نیم قرن تلاش در عرصه‌های مختلف آموزشی ، پژوهشی، فرهنگی و... است. وی با اشاره به اینکه دانشگاه بیرجند دارای ۱۴ دانشکده است و بر اساس آمار سال گذشته با ۱۲ هزار و ۱۲۴ دانشجو در زمره دانشگاه‌های سطح ۲ کشور قرار دارد، افزود: دانشگاه بیرجند ۳۵۲ عضو هیأت علمی در ۴۸ گروه آموزشی دارد و دانشجویان در ۲۳۱ کد رشته و گرایش تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول تحصیل و پژوهش هستند. وی با بیان اینکه در سنوات گذشته اقدامات مبارکی در سایه وجود فضای همدلی، وفاق سازمانی، نظارت و کار تیمی و خرد جمعی در دانشگاه شکل گرفته است، اظهار داشت: این اقدامات موجب مباهات و فخر آموزش عالی خراسان جنوبی است. دکتر لامعی ادامه داد: در ابتدای توفیق خدمت در مدیریت دانشگاه چندین راهبرد تبیین گردید که از جمله آنها بررسی وضعیت بودجه دانشگاه، رتبه، جذب دانشجوی بین المللی، ایجاد رشته‌های میان رشته‌ای، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، تربیت کادر جدید مدیریتی و تعیین تکلیف شهرک فرهیختگان بوده است.

دانشگاه بیرجند در ردیف دانشگاه‌های سطح ۲ کشور

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه این مجموعه آموزش عالی در ردیف دانشگاه‌های سطح ۲ کشور قرار دارد، ادامه داد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۱۱۰ دانشگاه داریم که تیپ بندی و سطح‌بندی شدند و دانشگاه بیرجند در سایه توانمندی‌ها و قابلیت‌ها در ردیف دانشگاه‌های سطح ۲ از جمله مازندران، کردستان و سیستان قرار گرفته است.

افزایش بودجه هزینه‌ای و تملک دانشگاه

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه اعتبارات دانشگاه از زمان تأسیس آن تا سال ۱۴۰۰ در آخرین ردیف و کمترین اعتبار تخصیص قرار داشت، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ بودجه دانشگاه ۲۴۸ میلیارد تومان بود و امروز در سایه همراهی و همدلی خانواده بزرگ دانشگاه بیرجند و تعامل خوب میان دستگاه‌های ذی‌ربط استان، دولت شهید خدمت آیت ا... رئیسی، سازمان برنامه و بودجه و مجلس و در سایه رایزنی‌ها و ارائه مستندات بودجه هزینه‌ای و تملک دانشگاه به ۷۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

دکتر لامعی با بیان اینکه در سایه حمایت‌های سطح استان در عین حال که انتظار حمایت بیشتری داریم برخی منابع را دریافت کردیم از جمله در هفته گذشته مبلغ 5 میلیارد تومان در مراسم کلنگ زنی مرکز احیا و حفظ آثار مکتوب شرق برای اجرای این پروژه جذب شد، ادامه داد: همچنین در آخرین بازدید استاندار از خوابگاه‌ها مقرر شد مبلغ یک میلیارد و سیصد میلیون تومان برای تأمین زمین چمن مصنوعی خوابگاه‌های دانشجویی اختصاص یابد. همچنین هزینه تکمیل دو مسجد دانشگاه از محل اعتبارات استانی تأمین می‌شود. رئیس دانشگاه بیرجند از ارتقای سهم دانشگاه بیرجند از محل اعتبارات سفر اول رئیس جمهور شهید به مبلغ ۴۸ میلیارد تومان خبر داد و اضافه کرد: همچنین در سفر دوم رئیس جمهور موفق شدیم ۲۰۲ میلیارد تومان بودجه دریافت کنیم که برخی از آن پروژه‌ها اجرایی شده است.

دکتر لامعی گفت: برای اولین‌بار در تاریخ آموزش عالی استان ، مبلغ 37 میلیارد تومان از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت برای تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه بیرجند تخصیص داده شد .

دانشگاه بیرجند دانشگاه معین و موتور محرکه استان

دکتر لامعی در ادامه، دانشگاه معین استان را یکی از ارکان توسعه و پیشرفت استان خواند و گفت: این مجموعه موتور محرکه  استان است که باید توجه بیشتری به آن شود.

 وی در ادامه سخنانش با اشاره به تنزل رتبه علمی و پژوهشی دانشگاه از ابتدای دهه ۹۰ ادامه داد: با توجه به وجود ۴۸ عضو هیأت علمی با مرتبه استاد تمامی و ۱۲۳ دانشیار، تلاش‌های متعددی انجام شد تا جایگاه واقعی دانشگاه شکل بگیرد و خوشبختانه موفق شدیم در سال ۱۴۰۲ در میان ۱۱۰ دانشگاه کشور ۱۴ پله صعود کنیم و به جایگاه قبلی خود بازگردیم و در حال حاضر در ردیف دانشگاه‌های پیشرو و پیشگام در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی قرار گرفته‌ایم. وی افزود: دانشگاه بیرجند موفق به ارتقای ۱۱۳۱ پله‌ای رتبه جهانی و ۶۰ پله‌ای رتبه ملی در نظام رتبه‌بندی جهانی در سال 2024 شده است.

تلاش در جهت تبدیل دانشگاه بیرجند به قطب بین المللی شرق کشور/جذب دانشجو از دو کشور بنگلادش و نیجریه

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه اولویت ما جذب دانشجوی بین‌الملل می‌باشد تا این مرکز را به قطب بین‌المللی شرق کشور تبدیل کنیم، گفت: طی سه سال گذشته با ۱۴ کشور قرارداد علمی پژوهشی و تبادل دانشجو و استاد منعقد کردیم که در این راستا موفق شدیم ۶۰۰ دانشجوی از کشور افغانستان را جذب نماییم. همچنین امسال در راستای تنوع بخشی از دو کشور بنگلادش و نیجریه هم پذیرش دانشجو داریم و ۲۰ نفر در رشته برق و کامپیوتر از کشور نیجریه ثبت نام کردند.

حضور ۷۵۰ نفر دانشجوی بین‌الملل در سطح استان

وی از حضور ۷۵۰ نفر دانشجوی بین‌الملل در سطح استان خبر داد که ۶۰۰ نفر از آنها در دانشگاه بیرجند و مابقی در دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه به دنبال بورسیه دانشجویان هستیم تصریح کرد: یکی از اولویت‌های مهم دانشگاه جذب دانشجویان بین‌المللی است و از طرفی در صدد هستیم دانشجویان مستعد و شایسته که معیارهای علمی و پژوهشی را داشته باشند بورسیه نماییم.

راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان(آزفا)

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان گفت: با اخذ این مجوز از تمام دنیا می‌توانیم دانشجو جذب کنیم و در این راستا در سال ۱۴۰۲ اساتید ما نسبت به برپایی کلاس‌های مجازی اقدام کردند.

دکتر لامعی با بیان اینکه دانشجویان غیر فارسی زبان پس از ورود به دانشگاه در دوره‌های یادگیری زبان فارسی که توسط مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه (آزفا) برنامه‌ریزی شده است شرکت خواهند کرد، تصریح کرد: سهم دانشگاه‌های جمهوری اسلامی در جذب دانشجوی بین الملل نسبت به سایر کشورها اندک و مغفول واقع شده بود که در دولت سیزدهم این مهم در دستور کار قرار گرفت و در دولت  چهاردهم نیز مصوب شد تا در بازه زمانی کمتر از چهار سال آمار دانشجویان بین الملل کشور به ۲۵۰ هزار نفر افزایش پیدا کند.

33 رشته کاربردی در یکسال گذشته به مجموع رشته های دانشگاه بیرجند اضافه شد

وی با اشاره به یکی دیگر از سیاست‌های وزارت علوم در زمینه ایجاد رشته‌های میان رشته‌ای گفت: در سال گذشته ۳۳ رشته به مجموع رشته‌های دانشگاه بیرجند اضافه شد.

ایجاد شهرک فرهیختگان با مجوز هیئت امنای شمال شرق کشور

وی با بیان اینکه شهرک فرهیختگان با مجوز از هیئت امنای شمال شرق کشور در اوایل دهه ۸۰ در راستای ماندگاری اساتید دانشگاه و جذب نخبگان احداث شد، گفت: در دولت‌های نهم و دهم مجوز و کلیه خدمات تفکیک اسناد شهرک فرهیختگان از اراضی دانشگاه با مشکل مواجه شد. وی با بیان اینکه در این راستا میان دستگاه‌های مختلف استانی وفاق ایجاد کردیم، ادامه داد: پرونده شهرک فرهیختگان به کمیسیون فرعی و حقوقی قضایی دولت ارسال شد و دو نوبت در کمیسیون مطرح شده است که امیدواریم شاهد تحقق خواسته به حق و ارائه خدمات کامل و تفکیک اسناد اراضی شهرک از اراضی دانشگاه باشیم. لامعی با اشاره به تعیین تکلیف ۵۰ هکتار از اراضی شهرک فرهیختگان بیرجند گفت: اراضی پردیس شوکت آباد دانشگاه بیرجند برای جذب و نگهداشت نیروهای نخبه در استان به ساخت مسکن اساتید و کارمندان دانشگاه اختصاص یافته است. وی افزود: تاکنون ۷۵۰ قطعه زمین در بخشی از این اراضی اعم از مسکونی و تجاری به اساتید و کارمندان دانشگاه واگذار شده و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر نیز در این شهرک سکونت دارند.

رئیس دانشگاه بیرجند همچنین از تفاهم‌نامه وزارت علوم با وزارت مسکن و شهرسازی خبر داد و گفت: همچنین در این راستا میان دانشگاه بیرجند و اداره کل راه و شهرسازی استان تفاهم‌نامه ای منعقد شد که بر اساس آن ۲۰ هکتار از اراضی در اختیار نهضت ملی مسکن قرار بگیرد که در حال طی کردن مراحل اجرایی می‌باشد.

اعضای هیأت علمی و کارمندان دانشگاه بیرجند در ردیف برترین‌های کشور

دکتر لامعی با اشاره به اینکه مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از رؤسای دانشگاه‌ها در ۱۰ حوزه به صورت مستقیم گزارش عملکرد خواسته است، ادامه داد: این مرکز با کارمندان و اعضای هیأت علمی در ارتباط بوده و در حوزه‌های دهگانه شامل: مدیریت نوآورانه، مدیریت منابع، مدیریت ارزشی و فرهنگی، مرجعیت و دیپلماسی فناوری‌، مدیریت ارتباطات و مسئولیت اجتماعی، سلامت سازمانی، مبارزه با فساد، توسعه فناوری و دانش محور، مدیریت راهبردی سرمایه انسانی و حل مسئله و مدیریت بحران در سایه تلاش و جدیت کارمندان و اعضای هیأت علمی را مورد خطاب قرار داده است که در این رابطه دانشگاه بیرجند در بین ۱۱۰ دانشگاه کشور در برخی از عناوین جزو ۱۰ دانشگاه برتر و در برخی از مقوله‌ها در ردیف ۵ دانشگاه برتر کشور قرار گرفته است.

آمادگی دانشگاه بیرجند برای پذیرش کتاب‌های نفیس و میراثی خانواده‌ها

وی همچنین با توجه به کسب مجوز مرکز احیا و حفظ میراث مکتوب شرق و گذشت یکسال از آغاز به کار این مرکز، آمادگی این دانشگاه را برای پذیرش کتاب‌های ارزشمند و خطی و میراثی از خانواده‌های مختلف در استان اعلام کرد و گفت: قبل از این برخی از خاندان‌های بیرجندی مجموعه نفیسی از کتاب را تقدیم کتابخانه آستان قدس رضوی و آیت ا... مرعشی نجفی نموده‌اند، افزود: در حال حاضر خاندان شریف ۵۰۰ جلد کتاب را به دانشگاه بیرجند اهدا نمودند که در موزه دانشگاه در حال نگهداری است.

۲۳ پروژه ناتمام دانشگاه‌ بیرجند تکمیل شد

رئیس دانشگاه بیرجند از تکمیل ۲۳ پروژه ناتمام دانشگاه بیرجند خبر داد و گفت: ۷ پروژه ناتمام باقی مانده است و در کنار آنها با هدف توسعه زیرساخت‌های دانشگاه پروژه‌های مهم دیگری نیز تعریف شده است.

رشد 13 درصدی جذب دانشجو

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به رشد عملکرد دانشگاه بیرجند طی سه سال گذشته گفت: در سال 1400 تعداد ۱۰ هزار و ۷۰۶ نفر دانشجو و در سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۲ هزار و ۱۲۴ نفر دانشجو جذب کردیم که رشد ۱۳ درصدی ورودی را نشان می‌دهد. همچنین در زمینه جذب اعضای هیأت علمی در سال ۱۴۰۰ تعداد ۸ نفر و در سال ۱۴۰۳ تعداد ۳۰ نفر عضو با رشد ۲۷۵ درصدی جذب دانگاه شده‌اند. وی با اشاره به اینکه در زمینه تأمین خوابگاه‌ ویژه دانشجویان مجرد هیچگونه مشکلی نداریم، گفت: اما در زمینه تأمین خوابگاه ۱۵۰۰ نفر دانشجوی متأهل متقاضی خوابگاه با مشکل مواجه هستیم که خیر محترم کاشی فرزاد، آقای فلاحی تامین ۳۶ واحد خوابگاه ویژه دانشجویان متأهل را متقبل شده‌اند که در حال اجراست.

وی همچنین به کسب ۱۰ عنوان شایسته تقدیر در سال ۱۴۰۲ توسط حوزه دانشجویی اشاره کرد و افزود: طی دو سال گذشته دو خوابگاه راه اندازی شده است و شاهد افزایش بودجه فرهنگی دانشگاه بوده‌ایم.

دکتر لامعی با اشاره به فعالیت ۵۲ انجمن علمی، ۲۸ کانون فرهنگی هنری اجتماعی و دو تشکل سیاسی اظهار داشت: همچنین در زمینه کرسی‌های آزاد اندیشی با رشد ۱۹۰ درصدی مواجه بودیم. تعداد اردوهای دانشگاه نیز از ۳۰ اردو در سال ۱۴۰۰ به ۲۱۰ اردو در سال ۱۴۰۳ افزایش یافت. همچنین دانشگاه در کسب رتبه‌های مختلف ۵۵ درصد رشد داشته و در حوزه جوایز ملی در حوزه فرهنگی اجتماعی موفق به کسب ۵ جایزه ملی و کسب رتبه دوم دبیرخانه برتر کشور شدیم.

فعالیت ۶۹ شرکت دانش‌بنیان و خلاق در دانشگاه بیرجند

دکتر لامعی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ تعداد ۴۵ شرکت دانش‌بنیان و فناور و در حال حاضر تعداد ۶۹ شرکت دانش بنیان و خلاق با رشد ۵۳ درصدی در دانشگاه بیرجند فعال است، ادامه داد: تعداد نشریات دانشگاه از ۶ نشریه به ۱۵ نشریه و ۲۲ نشریه دارای نمایه ارتقا یافته است. همچنین رتبه ۱ استان در بحث آزمایشگاه و رتبه ۴۱ از میان ۳۴۸ آزمایشگاه کشور را کسب کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه معین استان خراسان جنوبی، راه‌اندازی مرکز هوش مصنوعی، ایجاد بزرگترین مرجع علمی پژوهشی محصولات زنجیره ارزش استان، نمایشگاه کار و ایجاد نهضت مسئولیت پذیری اجتماعی، کسب رتبه ۱۶ در پایگاه نیچر ایندکس در سال ۲۰۲۴ و پروژه ساختمان فاوا در دانشگاه بیرجند را به عنوان گوشه دیگری از فعالیت‌های انجام شده دانست و گفت: راه برون رفت خراسان جنوبی از مشکلات توجه به آموزش به معنای عام آن یعنی آموزش و پرورش و معنای خاص آن آموزش عالی است.

آخرین ویرایش۲۱ مهر ۱۴۰۳