رئیس دانشگاه بیرجند: عامل امنیت پایدار خراسان جنوبی آموزش عالی است

۲۰ مهر ۱۳۹۷ | ۲۱:۱۸ کد : ۲۹۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۴۶۸۶
رئیس دانشگاه بیرجند: عامل امنیت پایدار خراسان جنوبی آموزش عالی است

دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند گفت: آموزش عالی در استان فقط به معنای تامین کادر سازمانی کشور نیست بلکه عاملی برای نگهداشت جمعیت و امنیت پایدار است لذا تضعیف آموزش عالی به معنای تضعیف تمام استان خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، دکتر احمد خامسان جمعه شب در نشست رؤسای دانشگاه های خراسان جنوبی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیأت همراه اظهار داشت: دانشگاه های استان نیازمند توجه ویژه وزارت خانه متبوع هستند که در موضوع ساماندهی آموزش عالی باید دیده شوند.

وی بیان کرد: بزرگان این منطقه از حدود 200 سال قبل وقتی برای توسعه منطقه فکر کرده اند راه حل مشخصی در دستور کار خود قرار دادند که آن فرهنگ و آموزش بوده است.

دکترخامسان به قدمت تاریخی مدرسه شوکتیه بیرجند اشاره کرد و گفت: صادرات منطقه خراسان جنوبی از قدیم معلم بوده است و از نیم قرن پیش بزرگان این مرز و بوم برای نگهداشت جمعیت به آموزش تکیه کرده اند.

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه سیاست های کلی آموزش عالی کشور برخی اوقات نوعی تبعیض در دل خود دارد افزود: این تبعیض ها بالاترین خسارت را به مؤسسات آموزشی و دانشگاه های کوچک می زند.

وی ادامه داد: هیچوقت دانشجویی پردیس دانشگاه تهران را رها نمی کند تا وارد دانشگاه بیرجند شود لذا اگر قرار است آموزش عالی ماموریت گرا باشد باید دانشگاه های بزرگ هم ماموریت گرا باشند.

دکترخامسان اظهار داشت: واقعیت این است که باز گذاشتن دست دانشگاه های بزرگ و رده یک کشور به نوعی منجر به افت کیفی و کمی دانشجو در دانشگاه های کوچکتر می شود.

وی ادامه داد: مؤسسات آموزش عالی استان به دلیل تورم های شدید کشور تحت فشار هستند اما اگر بتوانیم مشکل کاهش شدید دانشجویی را کاهش دهیم سبب پایداری امنیت در شرق کشور خواهیم شد.

رئیس دانشگاه بیرجند تاکید کرد: در حال حاضر دانشکده های برخی شهرستان های خراسان جنوبی با کمبود دانشجو مواجه است.

وی تاکید کرد: برای تکمیل ظرفیت دانشگاه ها نباید اجازه داده شود افرادی که در این دانشگاه ها قبول شده اند وارد دانشگاه های بزرگ کشور شوند لذا ماموریت گرا بودن دانشگاه های بزرگ کشور مورد درخواست ماست.

خامسان با اشاره به اجرای طرح توازن در دانشگاهها بیان کرد: در راستای این طرح سه درصد از بودجه دانشگاه های استان کم می شود در حالیکه نباید از دانشگاه های مناطق محروم کم شود.

وی اضافه کرد: اگر طرح توازن از دانشگاه بیرجند کم نشود نیازی به کمک استانداری نداریم این در حالی است که این رقم از دانشگاه کم شده از طرفی باید رایزنی های زیادی کنیم تا بودجه دریافت کنیم.

رئیس دانشگاه بیرجند عنوان کرد: دانشگاه بیرجند با سابقه 41 سال فعالیت دارای 84 نیروی بازنشسته است که از امروز تا سال 1400 ، 119 نیروی کارشناس خبره بازنشسته خواهند شد.

وی نیروی انسانی را یکی از مشکلات مهم دانشگاه بیرجند برشمرد و ادامه داد: باید حتما برای تامین نیروی انسانی دانشگاه چاره اندیشی شود چراکه این دانشگاه را در سال 1400 نمی توان با 100 نیرو اداره کرد.

خامسان یکی دیگر از مشکلات دانشگاه را کمبود بودجه دانست و افزود: در مقایسه ای که در ارتباط با رشد بودجه امسال این دانشگاه با دانشگاه های هم تراز داشتیم دانشگاه های هم تراز بین 114 تا 130 میلیارد تومان اعتبار داشته اند اما این دانشگاه 105 میلیارد تومان است که نسبت به عدم رشد بودجه دانشگاه معترضیم.

وی به راه اندازی میز افغانستان شناسی در وزارت علوم اشاره کرد و یادآور شد: اگر قرار است در وزارت علوم میز افغانستان راه اندازی شود با توجه به هم مرز بودن خراسان جنوبی با این کشور باید این موضوع به دانشگاه بیرجند تعلق گیرد.

رئیس دانشگاه بیرجند یکی دیگر از مشکلات این دانشگاه را کمبود سرویس ایاب و ذهاب دانشجویان عنوان کرد و گفت: اگر استان نمی تواند شهرداری را در این زمیه توجیه کند باید به دانشگاه کمک شود.

آخرین ویرایش۲۰ مهر ۱۳۹۷