به کمک نظریه مجموعه‌های نرم و ناهموار، پارامترهای مختلف در علوم با سرعت بیشتر و دقت مناسب‌تر حل می‌شوند

۲۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۷ کد : ۴۱۱۲ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۶۷۷۰
به کمک نظریه مجموعه‌های نرم و ناهموار، پارامترهای مختلف در علوم با سرعت بیشتر و دقت مناسب‌تر حل می‌شوند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، بهینه‌سازی پارامترهای موجود به کمک نظریه مجموعه‌های نرم و ناهموار و ارتباط بین این مجموعه‌ها با جبرهای لی، پژوهش صورت گرفته در رساله دکتری خانم تکتم حقدادی دانشجوی دکتری رشته ریاضی گرایش جبر بود.

بیشتر ابزارهای سنتی ریاضی برای مدل‌سازی، استدلال و محاسبه، دارای شاخص‌های قطعی و دقیق هستند. اما مسائل پیچیده‌ای در علوم اقتصادی، مهندسی، زیست شناسی، جامعه‌شناسی، پزشکی و ... وجود دارند که دارای شاخص‌های عدم قطعیت و نادقیق هستند.
این مسائل که شامل اطلاعاتی غیر قطعی و احتمالی می‌باشند، به عنوان یک دانش ناقص و نادقیق، مدت زمان زیادی است که توجه ریاضیدانان را به‌ خود جلب کرده است. 
نظریه‌ی مجموعه‌ها‌ی ناهموار و نظریه‌ی مجموعه‌ها‌ی نرم دو رویکرد جدید نسبت به این مسائل هستند. کاربردهای موفق مدل مجموعه‌ی ناهموار در حل مسائل متنوع، از جمله طراحی سیستم تشخیص بیماری‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها و داده‌کاوی، مفیدبودن و تطبیق‌پذیری آن را به طور فراوان به اثبات رسانده‌است. 
در این رساله رسته جبرهای لی ، رسته جبرهای لی نرم و مشبکه جبرهای لی نرم مورد بررسی قرار میگیرد. علاوه بر این به معرفی یک مجموعه ناهموار بر اساس یک جبرلی فازی می‌پردازیم. 

از این رساله سه مقاله به شرح زیر استخراج شده‌است:

1) Eghdami H., Estaji A. A., Haghdadi T., Fuzzy roughness in Lie algebra by reference point. Journal of Inttligent & Fuzzy System (2018), 35, 887-899. 

2) Estaji A. A., Eghdami H. and Haghdadi T., Category of Soft Lie algebra, Soft Computing, Submited.

3) -استاجی علی اکبر، اقدامی حسین و حقدادی تکتم. مشبکه های جبرهای لی نرم پر، پژوهش های نوین در ریاضی،15، 1397، 105ـ95.

دکتر حسین اقدامی، استادیار دانشگاه بیرجند و دکتر علی اکبر استاجی، استاد دانشگاه حکیم سبزواری به ترتیب استادان راهنما و مشاور این رساله بودند.

دکتر محمد رضا رجب زاده مقدم استاد دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر محمد مهدی نصرآبادی  و دکتر حسین فضائلی مقیمی اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند داوری این رساله را برعهده داشتند.

آخرین ویرایش۲۶ تیر ۱۳۹۸