عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند؛

سخنران کلیدی هشتمین همایش علوم علف‌های هرز در دانشگاه فردوسی مشهد

۰۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۳:۵۳ کد : ۴۳۶۰ اخبار دانشکده‌ها اخبار ستادی
تعداد بازدید:۵۴۱۵
دکتر سیدوحید اسلامی عضو هیأت علمی گروه زراعت دانشگاه بیرجند سخنران کلیدی هشتمین همایش علوم علف‌های هرز در دانشگاه فردوسی مشهد بود.
سخنران کلیدی هشتمین همایش علوم علف‌های هرز در دانشگاه فردوسی مشهد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، دکتر اسلامی در توضیح این مقاله گفت: این مقاله به بررسی اکولوژی و پویایی جمعیت علف‌های هرز در سیستم‌های کشاورزی حفاظتی پرداخته و عملیات مدیریتی مؤثر در این راستا را تشریح  نموده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند در این همایش با اشاره به اینکه در کشاورزی سنتی، کشاورزان معمولاً از ادوات شخم جهت بهبود ساختار خاک و کنترل علف های هرز استفاده می‌کنند گفت: این عملیات سبب آسیب به ساختمان خاک و کاهش حاصلخیزی خاک در درازمدت می‌گردد و با این حال، در سیستم های کشاورزی حفاظتی، عملیات شخم کاهش یافته و یا به‌طور کامل حذف می‌گردد. استفاده از این سیستم به‌دلیل فواید متعددی از جمله محافظت از منابع آب و خاک، بهبود حاصلخیزی خاک، حفاظت خاک از فرسایش و کاهش نیاز کارگری، در سطح جهان گسترش فراوانی یافته است.

عضو انجمن علوم علف‌های هرز ایران در ادامه بیان داشت: سیستم کشاورزی حفاظتی به سبب اثرات ترکیبی حاصل از کاهش یا حذف شخم، حفظ بقایای گیاهی بر سطح خاک و به‌کارگیری تناوب‌های زراعی متنوع‌تر منجر به تغییرات در جوانه زنی، سبزشدن و رشد علف‌های هرز شده و تراکم و تنوع علف‌های هرز را در چنین سیستمی دستخوش تغییر می‌سازد. افزایش اتکا به مصرف علف کش ها و کشت گیاهان زراعی مقاوم به علف کش منجر به ظهور بیوتیپ‌های مقاوم به علف کش خواهند شد و لذا علف های هرز خصوصاً در سال‌های اولیه تغییر به سمت سیستم کشاورزی حفاظتی، مشکلات عدیده‌ای را ایجاد خواهند کرد که نیاز به اتخاذ استراتژی‌های ویژه‌ای خواهد داشت.

هشتمین همایش علوم علف‌های هرز ایران توسط دانشگاه فردوسی مشهد و انجمن علوم علف‌های هرز ایران در روز های 5 تا 7 شهریورماه 1398 در ساختمان تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزری دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

بیولوژی علف‌های هرز، اکوفیزیولوژی علف‌های هرز، مدیریت غیر شیمایی و تلفیقی علف‌های هرز، مدیریت شیمیایی علف‌های هرز (علف‌کش ها( و سایر موضوعات مرتبط با علم علف‌های هرز از محورهای اصلی این همایش بود.

شایان ذکر است؛ ششمین همایش ملی علوم علف‌های هرز ایران سال 1394 در دانشگاه بیرجند برگزار شد و دکتر اسلامی دبیر علمی این همایش بود.

آخرین ویرایش۰۸ شهریور ۱۳۹۸