حاصل تحقیق پژوهشگر دانشگاه بیرجند؛

خوشه بندی داده ها براساس معیار نزدیکی پیتمن

۰۳ مهر ۱۳۹۸ | ۰۷:۰۴ کد : ۴۶۱۴ اخبار دانشکده‌ها اخبار ستادی
تعداد بازدید:۶۱۳۲
آرمان ری‌بد دانشجوی دکتری رشته آمار دانشگاه بیرجند از رساله خود با عنوان "خوشه‌بندی براساس معیار نزدیکی پیتمن"‏ با درجه عالی دفاع کرد.
خوشه بندی داده ها براساس معیار نزدیکی پیتمن

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، خوشه‌بندی از ابزارهای بسیار کاربردی آمار جهت  تفکیک داده‌ها به گروه‌های متجانس، با ‏بیشترین شباهت است. رایج‌ترین روش‌های خوشه‌بندی براساس فاصله‌های اقلیدسی و قدر مطلق ‏صورت می‌پذیرند که به دلیل حساس بودن این فاصله‌ها به نقاط دورافتاده (پرت)، در داده‌های حاصل از ‏توزیع‌های دم سنگین فاقد کارایی مناسب (دارای خطای زیاد) هستند.
در این رساله دکتری با الگو گرفتن از ‏معیار نزدیکی پیتمن که به ویژه برای ارزیابی برآوردگرهایی با واریانس نامتناهی استفاده می‌شود، سه تابع ‏مشابهت و یک تابع پیوند جدید معرفی شده است که علاوه براین که با هر تابع فاصله  آنها را می‌توان ‏به کار گرفت، به دلیل عدم حساسیت به داده‌های پرت، نتایج شبیه‌سازی نشان داده‌اند که در خصوص ‏داده‌های توزیع‌های دم سنگین دارای عملکرد مناسبی هستند.‏
داده و الگو یکی از شاخص های مهم دنیای اطلاعات است و خوشه بندی یکی ازبهترین روش‌هایی است که برای کار با داده‌ها ارائه شده است. قابلیت آن در ورود به فضای داده و تشخیص ساختار آنها خوشه‌بندی را یکی از ایده‌آل ترین و مؤثرترین مکانیزم‌ها برای کار با دنیای عظیم داده‌ها کرده است.
 تاکنون از این رساله دکتری دو مقاله ‏ISI‏ استخراج شده است. دکتر جواد اطمینان استادیار گروه آمار دانشگاه بیرجند ‏و دکتر عادل محمد پوردانشیار گروه آمار دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران اساتید راهنما و دکتر رحیم معین الدین استاد دانشگاه تورنتو کانادا استاد مشاور این رساله دکتری بودند.

آخرین ویرایش۰۳ مهر ۱۳۹۸