برگزاری چهارمین همایش ملی باستان شناسی ایران در دانشگاه بیرجند

۲۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۵:۴۶ کد : ۴۹۲۵ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۵۰۵۹
چهارمین همایش ملی باستان شناسی ایران در ۱ و ۲ آبان ماه ۱۳۹۸ در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.
برگزاری چهارمین همایش ملی باستان شناسی ایران در دانشگاه بیرجند

اکنون که بیش از ده ماه از زمان تصمیم به برگزاری چهارمین همایش ملی دوسالانه‌ی باستان شناسی ایران می‌گذرد، اعضای دبیرخانه چهارمین همایش ملی باستان شناسی ایران، همکاران محترم دانشکده هنر و به‌ ویژه گروه باستان شناسی بر خود می‌بالند که نتایج تلاش‌های بی‌دریغ آنها در راستای هرچه بهتر به انجام رسیدن این مهم در حال به ثمر نشستن است. 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند به نقل از دبیرخانه همایش ملی باستان شناسی، چهارمین همایش ملی باستان شناسی ایران در حالی برگزار می‌گردد که کمیته علمی و داوران آن، از بیش از 50 شخصیت برجسته علمی دانشگاهی و غیر دانشگاهی تشکیل یافته است.
دبیرخانه دائمی همایش ملی باستان شناسی ایران از سال 1391 در دانشکده هنر دانشگاه بیرجند تاسیس گردید و تاکنون موفق به برگزاری سه دوره همایش ملی باستان شناسی شده است. با برنامه ‌ریزی‌ها و هم اندیشی‌های دقیق و همه جانبه مبنی بر هرچه با کیفیت‌تر برگزار شدن چهارمین همایش ملی باستان شناسی ایران در محل دانشگاه بیرجند، اقدامات و تهمیدات قابل توجهی اندیشیده که در چند ماه گذشته منجر به نتایج قابل ملاحظه‌ای شده است. در این راستا دریافت بیش از 150 اصل مقاله از پژوهشگران مختلف حوزه باستان شناسی و علوم مرتبط از دانشگاه‌ها، مؤسسات، پژوهشکده‌ها و دیگر مراکز علمی آموزشی و پژوهشی کشور از دستاوردهای شاخص دبیرخانه همایش ملی باستان شناسی ایران است. این در حالی است که با توجه به کیفیت بالای مقالات دریافتی، دبیرخانه همایش ملی باستان شناسی ایران با انتخاب بیش از 18 شخصیت علمی به عنوان داور از مراکز مختلف علمی، آموزشی و پژوهشی کشور، بسترلازم را برای انجام مراحل داوری علمی مقالات فراهم نمود که در این میان تعداد 100 اصل مقاله برای راه‌یابی به مرحله دوم داوری انتخاب شد. طی سیر مراحل داوری مقالات منجر به تفکیک نحوه‌ی ارایه مقالات به دو شیوه‌ی، ارائه در قالب پوستر و به صورت سخنرانی گردید که از میان مقالات برگزیده تعداد 25 مقاله به صورت سخنرانی و 60 مقاله در قالب پوستر ارئه گردد.
 مطابق با برنامه زمان بندی چهارمین همایش ملی باستان شناسی ایران، افتتاحیه همایش با حضور ارزشمند شخصیت‌های عالی رتبه دانشگاه بیرجند و دانشمندان و متخصصان باستان شناسی و علوم مرتبط کشور همراه با سخنرانی علمی، پژوهشی و تخصصی آغاز به کار خواهد کرد. پیایند آن برگزاری 4 نشست علمی ـ تخصصی و هر نشست متشکل از 6 سخنرانی است. همزمان با برگزاری نشست‌های علمی، انجام سه کارگاه علمی، آموزشی و تخصصی همراه با ارائه پوسترهای محققان حوزه های مختلف باستان شناسی و علوم مختلف در حاشیه همایش انجام خواهد شد.
چهارمین همایش ملی باستان شناسی ایران در 1 و 2 آبان ماه 1398 در حالی برگزار می گردد که محققان و متخصصان باستان شناسی و علوم مرتبط پژوهش های خود را در چهار محور اصلی باستان شناسی پیش از تاریخ، باستان شناسی تاریخی، باستان شناسی اسلامی و باستان شناسی و علوم مرتبط میان دانشی، برای دبیرخانه هایش ملی باستان شناسی ایران ارسال نموده‌اند. استقبال بی نظیر محققان و متخصصان باستان شناسی و دانش‌های علمی مرتبط و به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مراکز مختلف علمی، آموزشی و پژوهشی کشور، چه در قالب ارسال مقالات و مطالعات پژوهشی و چه در هماهنگی‌های لازم جهت حضور در این رخداد علمی و معتبر ملی، بسیار قابل توجه است.

آخرین ویرایش۲۶ مهر ۱۳۹۸