برگزاری مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری

۱۷ آذر ۱۳۹۸ | ۱۷:۵۱ کد : ۵۷۸۴ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۷۴۹۰
مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری با تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه بیرجند ظهر امروز یکشنبه ۱۷ آذرماه ۱۳۹۸ توسط معاونت پژوهش و فناوری برگزار شد.
برگزاری مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری گفت: امیدواریم در این هفته تلاش‌های یکساله خود را درامر پژوهش، فناوری و کارآفرینی مرور کنیم و نقاط ضعف را برطرف کنیم.
رئیس دانشگاه بیرجند افزود: با توجه به شرایط خاصی که بر وضعیت اقتصادی کشور حکم فرماست تلاش کرده‌ایم این موضوع کمترین میزان تأثیر را در بخش پژوهشی و فناوری داشته باشد، در واقع دوبخش آموزش و پژوهش دوبخشی هستند که باید تلاش کنیم کمترین میزان آسیب را داشته باشند.
دکتر خامسان ادامه داد: ایجاد مرکز نوآوری و شتابدهی، کارگاه‌های مهارت آموزی و اشتغال‌زایی، مرکز جوار دانشگاهی از مأموریت‌های دانشگاه است که در خصوص مرکز نوآوری  و شتابدهی امیدواریم  شش فاز آن را در دوسال آینده به‌ بهره‌برداری برسانیم تاکنون دو فاز این مرکز افتتاح شده و در حال راه‌اندازی فاز سوم آن هستیم.
دکتر خامسان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سایر بخش‌های حوزه پژوهشی گفت: یکی از اقدامات مهم صورت گرفته در این بخش ایجاد شرکت‌های دانشگاهی به عنوان حلقه واسط دانشگاه، جامعه و صنعت است که شرکت‌هایی از جمله کلینیک حقوق و داوری قضایی، کلینیک مرکز مشاوره و روان شناسی و کلینیک تندرستی درحال راه‌اندازی و خدمت رسانی هستند که این موضوع می‌تواند در همه رشته‌ها ادامه پیدا کند.
در ادامه دکتر حمیدرضا نجفی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند گفت: در اکثر زمینه‌ها تا 90 درصد به اهداف خود رسیده ایم و در بخش طرح‌های پژوهشی رشد بسیار خوبی داشته‌ایم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ادامه داد: با همکاری هیأت رئیسه و معاونت اداری مالی دانشگاه، صندوق پژوهش را راه‌اندازی کرده‌ایم که گرنت همکاران هیأت علمی به این صندوق واریز می‌شود.
دکتر نجفی افزود: یکی از آیین نامه‌هایی که در دست تهیه داریم آیین‌نامه گروه‌های پژوهشی و آیین نامه دیگر آیین نامه حق‌التشویق است.
وی در خصوص مأموریت حوزه پژوهش و فناوری در راستای چشم انداز افق۱۴۰۴گفت: اصلاح ساختارعملکرد دانشگاه بارویکرد بهبود امور اداری و منابع، بهبود و توسعه زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری، گسترش ضریب نفوذ دانشگاه در سطح ملی و فراملی، حرکت به سمت دانشگاه‌های مولد ثروت برپایه دانش و ساماندهی منابع و امکانات در جهت ارتقای بهره‌وری از دیگر مأموریت های حوزه پژوهش و فناوری است.
وی افزود: نسبت درآمد‌های اختصاصی پژوهشی به کل درآمد‌های اختصاصی در انتهای سال پایه (انتهای سال۹۷)۰/۲درصد بوده است که در سال ۱۴۰۲ به  ۱۰ درصد خواهد رسید و اکنون این عدد به ۷ درصد رسیده‌ است.
دکتر نجفی در خصوص حرکت دانشگاه مولد ثروت آفرین برپایه دانش و اقدامات انجام گرفته دراین زمینه گفت: تصویب آیین نامه پژوهانه جدید، اصلاح ساختارعملکرد دانشگاه بارویکرد بهبود امور اداری و منابع، بررسی وضعیت تولیدات علمی دانشگاه در پایگاه های scopus و wos از جمله این اقدامات است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند در خصوص بهبود و توسعه زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری نیز خاطرنشان کرد: اقداماتی از جمله استقرار سامانه جامع دانشگاه در حوزه مالی، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی، طراحی و توسعه برخی سامانه‌های نرم افزاری دانشگاه، افزایش پهنای باند اینترنت دانشگاه از ۲۵۰ به ۶۰۰ مگابایت برثانیه، خریداری و نصب سامانه مرکز تلفن دانشگاه بر بستر شبکه (VOIP) و راه اندازی اولیه این سامانه در سازمان مرکزی، معاونت دانشجویی، معاونت فرهنگی، پردیس علوم رفتاری و کتابخانه مرکزی، انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت مخابرات جهت وصل خوابگاه‌های دانشجویی ابوذر و توحید به شبکه دانشگاه، انجام گرفته است.
وی درادامه بیان داشت: خرید تجهیزات آزمایشگاهی با فناوری‌های به‌روز، خرید تجهیزات آزمایشگاهی برای دانشکده‌ها به ارزش ۳میلیارد تومان، خرید و نصب هودهای شیمیایی در آزمایشگاه گروه شیمی در راستای ارتقای نظام HSE، همکاری در زمینه ارائه خدمات آزمایشگاهی با سازمان بازرسی خراسان جنوبی، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند وسازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، سامانه‌ای کردن فرآیندهای مربوط به طرح‌های پژوهشی، تدوین آیین‌نامه حق‌التشویق ، راه‌اندازی کمیته نیازسنجی پژوهش‌های تقاضامحور، آغاز تدوین برنامه تحقیقاتی research plan، تکمیل فازهای ۲و۳مرکز نوآوری و شتابدهی به مساحت ۲۲۴۰متر مربع و تأسیس کانون خلاقیت و شکوفایی مرکز رشد بخشی دیگر از اقدامات انجام شده در این زمینه است.

در پایان مراسم از دکتر مرتضی اسمعیل‌‌نژاد و زنده‌یاد دکتر عمران راستی از دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر مرضیه ثاقب‌جو دانشکده علوم ورزشی، دکتر سیدحمیدرضا رمضانی آموزشکده کشاورزی سرایان، دکتر سارا سبحانی و دکتر محمدمهدی خطیب از دانشکده علوم، دکتر محمدمهدی اکبری بورنگ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دکتر حسین فضایلی‌مقیمی و دکتر هادی علیزاده نوقابی از دانشکده علوم ریاضی و آمار، دکتر سجاد محمدزاده دانشکده فنی فردوس، دکتر علی شهیدی، دکتر مجید جامی الاحمدی و دکتر حمیدرضا فلاحی از دانشکده کشاورزی، دکتر سیدمحمد تاجبخش و دکتر محمدحسن صیادی اناری از دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دکتر سیدمحمدحسین سید‌کاشی و دکتر ابوالفضل اکبرپور از دانشکده مهندسی، دکتر حمید فلقی و دکتر حامد وحدت‌نژاد از دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دکتر حسین کوهستانی و دکتر هما مالکی از دانشکده هنر به عنوان پژوهشگران برتر دانشگاه بیرجند تقدیر شد.
عصمت نجفی، اعظم خیرآبادی، سمانه پنجابی به عنوان کارشناسان برتر حوزه معاونت پژوهش و فناوری و ملیحه‌سادات حسینی و لیدا خطیب به عنوان رابطان پژوهشی برتر دانشکده‌ها معرفی و تقدیر شدند.
در ادامه دانیال ابوالحسنی از دانشکده مهندسی، امیر سزاوار از دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، محمد ناظری تهرودی از دانشکده کشاورزی، سیده‌آمنه علوی‌گل و حسن هاشم‌زاده از دانشکده علوم، اکرم خیرآبادی از دانشکده علوم ریاضی و آمار، الهام شهری از دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، میثم غلامپور از دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، فرشته احمدآبادی از دانشکده علوم ورزشی و زهرا خوشامن از دانشکده ادبیات و علوم انسانی به عنوان داشجویان پژوهشگربرتر دوره دکتری تقدیر به‌عمل آمد.

آخرین ویرایش۱۷ آذر ۱۳۹۸