همزمان با حضور قائم مقام وزیر علوم در دانشگاه بیرجند برگزار شد؛

نشست هم‌اندیشی مسئولان آموزش عالی خراسان جنوبی

۲۶ دی ۱۳۹۸ | ۰۱:۵۴ کد : ۶۶۱۳ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۶۱۶۸
نشست هم‌اندیشی مسئولان آموزش عالی خراسان جنوبی با حضور دکتر عبدالرضا باقری قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رؤسای دانشگاه‌های خراسان جنوبی، اعضای شورای دانشگاه بیرجند، رؤسای اسبق دانشگاه و جمعی از مدیران و مسئولان شامگاه چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ در سالن بشارت برگزار شد.
نشست هم‌اندیشی مسئولان آموزش عالی خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، در ابتدای این نشست دکتر خامسان ضمن خوش‌آمدگویی به دکتر باقری از حاضران خواست نظرات و پیشنهادات خود را ارائه نمایند.

آموزش عالی به جایگاه واقعی خود در منطقه رسیده است
دکتر عبدالرضا باقری قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پس از استماع نظرات و پیشنهادات حضار در نشست هم‌اندیشی مسئولان آموزش عالی خراسان جنوبی گفت: متولیان وزارت در دهه ۷۰ آرزو داشتند آموزش عالی به جایگاه واقعی خود در منطقه برسد و امروز این مهم تحقق پیدا کرده است.
دکتر باقری افزود: هر پیشرفتی همراه با آسیب‌هایی است و بزرگنمایی کاستی‌ها نباید منجر به زیر سئوال رفتن زحمات تلاشگران عرصه آموزش عالی شود.

وجود مقالات مطرح اعضای هیأت علمی در سطح دنیا
وی با اشاره به وجود مقالات مطرح اعضای هیأت علمی در سطح دنیا بیان کرد: در انتقادات به دستاوردهای علمی نباید جایگاه‌ها مورد تعرض قرار گیرد زیرا برای رسیدن به این نقطه زحمات زیادی کشیده شده است. 
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به تغییر و جهت دهی دانشگاه‌های مطرح کشور از جمله صنعتی شریف اشاره کرد و بیان داشت: اکنون ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کنار این دانشگاه فعال شده است که سه هزار و ۲۰۰ فارغ التحصیل در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.
وی اظهار داشت: ۱۰ سال پیش جذب هیأت علمی با سختی‌های زیادی همراه بود اما امروز آمار گرفتیم در استان خراسان جنوبی ۷۰۰ عضو هیات علمی داریم که در جایگاه خود مؤثر هستند لذا باید این داشته‌های مهم  قدر دانسته شود. 

حضور 700 عضو هیأت علمی در استان خراسان جنوبی
دکتر باقری وجود ۷۰۰ عضو هیأت علمی در استان خراسان جنوبی را در تراز جهانی بی‌نظیر دانست و گفت: با وجود این تعداد متخصص در استان نباید مشکلی وجود داشته باشد و باید تلاش کرد تا از این ظرفیت‌ها به بهترین نحو در جهت حل مشکلات منطقه استفاده شود.
وی به سیاست‌ انقباضی وزارت علوم برای پیشگیری از افزایش خارج از عرف رشته‌ها و مؤسسات آموزش عالی اشاره نمود و افزود: البته این موضوع به معنای آن نیست که هیچ مجوزی صادر نشود بلکه صدور مجوز با رعایت استانداردها است.

توسعه علمی کشور در فضای آرام دانشگاه‌ها
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به تعطیل شدن ۷۰۰ مرکز علمی کاربردی غیراستاندارد در کشور اشاره کرد و گفت: آنچه در سیاست‌های وزارت علوم به دنبال آن هستیم اصلاح تدریجی امور بدون ایجاد تنش و درگیری است. 
دکتر باقری گفت: همواره شعار دولت و تیم مدیریتی وزارت علوم این بوده که سیاست‌ها با تدبیر پیش برود لذا با پرهیز از تنش به دنبال این هستیم که توسعه علمی کشور در فضای آرام دانشگاه‌ها شکل بگیرد. 
وی افزود: اعتقاد جدی ما این است که دانشگاه محیط آکادمیک بوده و در کنار نقد و نظر نباید محیط سیاسی و محل نزاع باشد. 
وی ایجاد شهرک فرهیختگان را تصمیم درستی از سوی هیأت امنا دانست و اضافه کرد: امیدواریم در سایر دانشگاه‌ها نیز چنین شهرک‌هایی ایجاد شود. 
رئیس مرکز هیأت‌های امنا با اشاره به تفاوت بین حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها در وزارت علوم و وزارت بهداشت گفت: وزارت علوم در این زمینه از فرصت طرح تحول سلامت استفاده کرده اما در وزارت علوم این موضوع سختی‌هایی را به خصوص برای اعضای هیات علمی جوان به همراه دارد.
وی مشکلات پیش آمده برای کشور در چند سال اخیر را مانع اصلاح طرح حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها دانست و گفت: اما این موضوع رها نشده و امیدواریم شرایط آینده از وضع فعلی بهتر شود. 
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها گفت: آیین نامه فعلی سال ۹۵ تصویب شده و نباید در کمتر از 5 سال تغییر کند زیرا معتقدیم با تغییرهای کوتاه مدت فضای روانی اعضای هیات علمی به هم می‌ریزد اما در این فاصله اشکالات را جمع آوری و اصلاح می‌کنیم.
وی اظهار داشت: این آیین نامه نسبت به قبل موارد خوبی دارد و بسیاری از اشکالات را برطرف کرده اما ممکن است مطلوب نباشد زیرا به تعداد اعضای هیات علمی نظر وجود دارد و باید برآیند کلی این نظرات را مدنظر قرار دهیم. 
دکتر باقری با بیان اینکه در ماده ۵ آیین نامه ارتقا اختیاری به دانشگاه‌ها داده شده است افزود: انتظار می‌رود دانشگاه‌ها متناسب با مأموریت‌هایی که دارند از این اختیارات برای حل مشکلات خود استفاده کنند.

تشکیل اتاق فکر در دانشگاه‌ها
وی بر تشکیل اتاق فکر در دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: باید دانشگاه محل جوشش باشد و حیطه اختیارات از وزارتخانه به شوراهای دانشگاه برود تا براساس استانداردهای اعلام شده تصمیمات خود را دنبال کنند. 
قائم مقام وزیر علوم ادامه داد: دانشگاه‌ها باید فکر کنند نه اینکه وزارت علوم برای همه دانشگاه‌ها فکر کند و اگر اینطور عمل کنیم جایگاه دانشگاه‌ها عوض می‌شود. 
وی با اشاره به اقبال جامعه برای انتخاب رشته‌های بازارپسند در دانشگاه‌های کشور گفت: بر همین اساس هر دانشگاهی می‌تواند برای جذب کد رشته تصمیم‌گیری کند و متناسب با سیاست‌های وزارتخانه به دنبال اخذ مجوز باشد. 
دکتر باقری از توجه بیشتر به موضوع آموزش در آیین نامه جدید ارتقا خبر داد و گفت: اینکه تاکنون برای پژوهش ارزش قایل شدیم برای آن است که هر معضل اجتماعی نیازمند راهکار علمی است و باید  از دل پژوهش و تحلیل داده‌ها به دست آید. 
وی با تأکید بر اینکه باید به طور جدی جلوی تقلب را در حوزه پژوهش بگیریم افزود: برای موضوع دانشگاه فرهنگیان نیز همواره با آموزش و پرورش در حال مذاکره هستیم که فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها پس از طی یک دوره ۶ ماهه تا یک سال شیوه‌های تدریس را آموزش ببینند و به عنوان معلم شروع بکار نمایند.
دکتر باقری درباره جذب دانشجویان خارجی اظهار داشت: در شرایط حاضر ترکیه در جذب دانشجو خارجی موفق عمل کرده اما در آسیای میانه با کشورهایی اشتراک‌های فرهنگی، مرز و منافع مشترک داریم که از این ظرفیت برای جذب دانشجو می‌توانیم استفاده کنیم. 
وی بیان کرد: علیرغم آمارهای تحصیل دانشجو خارجی در دانشگاه‌های مختلف کشور اما هنوز دغدغه کیفیت و استانداردها وجود دارد که در برنامه ششم باید ظرفیت موجود به 67 هزار نفر برسد. 
دکتر باقری افزود: دانشگاه بیرجند  با ظرفیت‌هایی که دارد بیش از این می‌تواند جهت آموزش دانشجویان خارجی اقدام نماید.
وی ضمن ابراز تسلیت برای حوادث اخیر کشور گفت: سانحه هواپیمای اوکراین که مرتبط با جامعه علمی کشور هم بود همه را متأثر کرد و البته برای جامعه دانشگاهی به‌خاطر هم پنداری که دانشجویان و اساتید داشتند سخت‌تر بود که امید است این شرایط را به نحوی بتوانیم ترمیم کنیم.
رئیس مرکز هیأت امنا با اعلام خبر اختصاص مبلغ 40 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی خاطر نشان کرد: سهم دانشگاه بیرجند از این مبلغ حدود 460 هزار یورو می‌باشد.
قائم مقام وزیر علوم، دانشگاه بیرجند را دومین دانشگاه کشور نامید که اقدام به راه‌اندازی موزه و مرکز مفاخر نموده است و این اقدام را حرکت مؤثری در جهت وفاق و همدلی و پاسخگویی به بسیاری از چراها دانست.
دکتر باقری از دانشگاه بیرجند به عنوان دانشگاهی پرافتخار در منطقه شرق کشور نام برد و افزود: نقش اعضای هیأت علمی در وهله اول به عنوان معلم تزریق روحیه امیدواری در میان فرزندان این مرز وبوم است.
در پایان این نشست قائم مقام وزیر علوم با تأکید بر هم‌افزایی دانشگاه‌ها، استفاده از تجربه را در توسعه ظرفیت‌ها کمک کننده دانست.

آموزش مناسب دانشجویان و جلوگیری از به حاشیه رفتن مقوله آموزش
در این نشست دکتر محمدرضا آقاابراهیمی استاد دانشکده مهندسی و رئیس اسبق دانشگاه ضمن بیان نکاتی در مورد کانون صنفی اعضای هیأت علمی دانشگاه گفت: آئین نامه ارتقا در دهه اخیر در مسیر مناسبی حرکت ننموده است.
دکتر محمد بهنام‌فر استاد ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند آموزش مناسب دانشجویان و جلوگیری از به حاشیه رفتن مقوله آموزش را از موضوعات مهم برشمرد. وی همچنین نیاز به ایجاد تغییر و تدوین آئین نامه ارتقای مجزا برای رشته‌ها و دانشکده‌ها و ضرورت تقویت زبان علم"زبان فارسی" اشاره کرد.
دکتر مهدیزاده رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در بخشی از سخنانش به بررسی نظام آموزش عالی و مشکلات آن  و نسبت یک به 80 تعداد اعضای هیأت علمی این دانشگاه پرداخت.

قطب علمی شرق کشور توانمندی و لیاقت پاسخگویی به همه نیازهای آموزشی را دارد
دکتر رحیمی استاد گروه ادبیات دانشگاه بیرجند عنوان کرد: دانشگاه بیرجند به‌عنوان قطب علمی شرق کشور توانمندی و لیاقت پاسخگویی به همه نیازهای آموزشی و متقاضیان تحصیل در شرق کشور و کشورهای همسایه را دارد.
دکتر ناصری رئیس پارک علم و فناوری نیز به نقش کارگروه‌های تخصصی در وزارت علوم پرداخت.
دکتر نویدی‌نیا رئیس گروه همکاری‌های علمی بین‌الملی دانشگاه به ذکر سیاست‌های وزارت علوم در جذب دانشجویان خارجی پرداخت و بیان داشت: دانشگاه‌ها باید برای جذب دانشجویان خارجی تمامی استاندردهای لازم را براساس تعریف وزارت رعایت نمایند. وی به جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه بیرجند و اقدامات صورت پذیرفته در این بخش را برشمرد.
دکتر موسوی رئیس پردیس علوم نیز دغدغه کمبود دانشجو در رشته‌های علوم پایه، خروج دانشجویان از سبد دانشگاه‌های دولتی به واسطه حضور دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و سیاست‌های متغییر در مبحث تکمیل ظرفیت را مطرح کرد.
دکتر فورگی‌نژاد رئیس دانشگاه علمی و کاربردی استان این دانشگاه را به عنوان یک دانشگاه اصل 44 نامید و افزود: دانشگاه علمی و کاربردی مجری یکسری آموزش‌های خاص است و نیازمند حمایت جهت جلوگیری از به حاشیه رفتن رشته‌های عملی است.
دکتر خلیلی استاد پیشکسوت و رئیس سابق دانشگاه ضمن بیان حادثه سقوط هواپیمای اکراینی و وجود رابطه و تعلق شهدای این حادثه با جامعه دانشگاهی عنوان کرد: اعضای هیأت علمی لازم است بسیار بیشتر از گذشته در مسائل فرهنگی پیش قدم شوند.

برنامه‌ریزی سیاست‌های جذب و پذیرش دانشجویان
دکتر سیاری رئیس دانشکده کشاورزی گفت: لازم است وزارت علوم سیاست‌های جذب و پذیرش دانشجویان را براساس مناطق مختلف برنامه‌ریزی نماید و همچنین تسهیلاتی برای انتقال اعضای هیأت علمی در نظر گرفته شود.
ارتباط با صنعت، گرنت پژوهشی و اعزام اساتید به خارج کشور و امتیازهای پژوهشی بخشی از سخنان دکتر شهیدی عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند بود.

نگاه ریشه‌ای بر توسعه مسائل انسانی
دکتر میری عضو هیأت علمی دانشکده علوم و رئیس اسبق دانشگاه به لزوم نگاه ریشه‌ای بر توسعه مسائل انسانی پرداخت و اضافه کرد: در دانشگاه‌های برخوردار 4 نوع دانشجو پذیرش می‌شوند در صورتی که دانشگاه‌های غیرانتفاعی بسیار سهل‌تر دانشجو می‌پذیرند که این موضوع به نفع جامعه دانشگاهی نیست.
دکتر رئیس السادات استاد زمین شناسی دانشگاه بیرجند به مبالغ گرنت‌های پژوهشی و بودجه رفاهی وزارت علوم و لزوم حفظ حرمت دانشگاه و اعضای هیأت علمی اشاره نمود.   
همچنین دکتر ذوالفقاری رئیس پردیس مهندسی به لزوم برقراری عدالت در سایست‌های کلان و دکتر سیده عاطفه حسینی مدیر تحصیلات تکمیلی و مسئول راه‌اندازی موزه و مرکز مفاخر دانشگاه به جایگاه موزه‌های علم در چارت وزارت، مهاجرت نخبگان، مهارت آموزی و اختصاص بودجه جهت خرید تجهیزات پرداختند.

آخرین ویرایش۲۶ دی ۱۳۹۸